Ga naar inhoud

Trotse Skodarijders gezocht!


Wmm is er niet meer
 Delen

Aanbevolen berichten

Skoda zoekt trotse bestuurders

De Skoda Vision D beleefde onlangs zijn vuurdoop in Gevève.

ROTTERDAM - De worsteling met het 'armzalige' imago is nog niet voorbij. Toch vestigt Skoda, met dank aan de techniek van Volkswagen, het ene verkooprecord na het andere.

We willen de wereld laten zien dat Skoda, krachtig, verfrissend, jong en dynamisch is

Jürgen Stackmann, directeur Skoda

Dankzij de leiding van Volkswagen is de kwaliteit van Skoda in de afgelopen twintig jaar met sprongen vooruit gegaan. Uit statistieken blijkt nu al soms dat de moderne Skoda's minder mankementen vertonen dan VW's. En de verkoopcijfers wijzen uit dat de consument dit donders goed in de gaten heeft. Vorig jaar verkocht Skoda voor het eerst in zijn bestaan meer dan 750.000 auto's.

Ook in Nederland werd vorig jaar een recordaantal Skoda's verkocht. Gesterkt door de spectaculaire groei van de afgelopen jaren heeft het merk daarom ambitieuze toekomstplannen. Uiterlijk in 2018 moet de jaarlijkse verkoop zijn verdubbeld naar anderhalf miljoen auto's, vindt de fabrikant. ,,We mikken vooral op Europa, China, India en Rusland,'' zegt Jürgen Stackmann, directeur verkoop en marketing van Skoda.

Een verdubbeling van de huidige verkopen lijkt wel erg hoog gegrepen.

Hoe denkt u dat te gaan doen?

,,Een groot aantal nieuwe modellen zal ons helpen. En onze erfenis van een echt Tsjechisch merk met ambachtelijke kwaliteit gaan we combineren met de modernste technologie van Volkswagen. Verder zetten we een nieuwe designkoers in, die de toekomstige Skoda's er heel aantrekkelijk uit laat zien. Op de autosalon van Genève toonden we al welke kant het op gaat, met de conceptauto Vision D. Verder is er een nieuw logo ontworpen en de dealerbedrijven worden anders vormgegeven. We willen de wereld laten zien dat Skoda, krachtig, verfrissend, jong en dynamisch is.''

Geeft Volkswagen u die ruimte wel? U wordt langzamerhand een stevige concurrent in eigen huis.

,,De tijd is voorbij dat Skoda kopieën van Volkswagens maakt. De eerste Superb leek nog veel op een Passat. Maar de huidige Superb is echt een andere auto. Binnen de Volkswagen-groep delen we weliswaar vaak de technische basis van een automodel, maar ieder merk gaat er vervolgens mee aan de slag om er een eigen identiteit aan te geven.

,,Volkswagen en Skoda trekken hierdoor verschillende klanten aan. Wie een VW Polo koopt, wil bij een topmerk horen. Die koper zoekt klasse en stijl en ziet zijn Polo als een opstap naar een groter, duurder model. De koper van een Skoda Fabia heeft heel andere motieven. Die wil het gevoel hebben dat hij slim bezig is door voordelig een leuke auto te kopen. De concurrentie valt dus erg mee.''

Hoe krijgt u het eigenlijk voor elkaar om dezelfde kwaliteit als VW te leveren voor een lagere prijs?

,,Natuurlijk hebben we in Tsjechië lagere loonkosten, maar dat is niet de belangrijkste verklaring. Vooral dankzij de innige samenwerking met Volkswagen kunnen we heel efficiënt auto's maken.''

Maar sommige van uw auto's zijn zelfs betrouwbaarder dan die van Volkswagen. Dit blijkt uit de internationale statistieken van pechgevallen en technische betrouwbaarheid op langere termijn.

,,Dat moet ik nuanceren. Met een Volkswagen worden nu eenmaal gemiddeld meer kilometers gereden dan met een Skoda, dus is de kans op mankementen ook groter. Maar ik kan niet ontkennen dat Tsjechen vanuit hun traditie de trots hebben om uitzonderlijke kwaliteit te willen leveren. Al eeuwen bereiken ze met hun ambachten het hoogste niveau. Die trots is ook terug te vinden in onze autofabriek met zijn 110-jarige geschiedenis.''

Wat wordt de komende jaren uw grootste uitdaging om de ambitieuze doelstellingen te kunnen halen?

,,Het imago. Ik wil dat mensen trots zijn dat ze Skoda rijden. In centraal-Europa is dat al het geval, maar daarbuiten nog te weinig. De aanschaf van een Skoda moet een bewuste keus zijn. Mensen moeten vertrouwen hebben in het merk. Daarom ook moet het design krachtiger worden, het moet een statement zijn. Mensen kopen auto's omdat ze bij een bepaalde club willen horen, al zullen ze dat misschien niet altijd toegeven. Vergeet niet dat een auto nog altijd veel emoties losmaakt. Mensen willen nog steeds aan hun buurman laten zien wat voor auto ze zich kunnen veroorloven.''

Maar u heeft ook gezegd dat eenvoud de Skoda's moet blijven kenmerken. Wat bedoelt u daar mee?

,,Risicovolle innovaties laten we aan andere fabrikanten over. Concurrenten stoppen hun nieuwe modellen propvol elektronische hulpjes voor de bestuurder. Systemen voor de dode hoek, om binnen de eigen rijstrook te blijven, tegen vermoeidheid, om verkeersborden te herkennen, van die dingen. Veel automobilisten gebruiken die hulpjes in de praktijk niet. Ze weten niet eens hoe ze werken. Wij stoppen uitsluitend hulpjes in onze auto's die ertoe doen. We willen het vooral eenvoudig en overzichtelijk houden.''

Welke nieuwe modellen kunnen we de komende jaren van Skoda verwachten?

,,Het eerstkomende nieuwe model zal het gat tussen de Fabia en Octavia opvullen. Die auto gaat ons wereldwijd enorme groeimogelijkheden bieden.'' (NIEK SCHENK)

28/03/11 14u34

Bron: www.ad.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Raar verhaal over de luxe gadgets: Mijn Skoda zit standaard volgepropt met (luxe) zaken waar je bij Volkswagen duur voor moet betalen..!

Gaat dit in de toekomst verdwijnen?!?

aangepast door HeMi24
Link naar reactie
Delen op andere sites

ja Hemi zit er dik in !

Met nieuwe logo lever je ook al de lauwerkransen en de naam Skoda in !

En dat is dan alleen nog maar het embleem !

Dus stoelen zal het schuimrubber uit verdwijnen, want de gemiddelde nederlander is te dik dus heeft zijn eigen zitkussentjes !

Brandstoftank verdwijnt er ook uit want je rijdt straks maar op accu's !

Maar je krijgt er wel 2 kofferbakruimte's voor terug ( voor en achter )

Maar alle gekheid op dat stokje, denk dat we allen benieuwd zijn wat die versobering moet gaan voorstellen !

Maar dan zou theoretisch de prijs ook moeten versoberen

Of wordt de basis gewoon erg kaal en door de optielijst te vergroten en je budget kun je hem dan oppimpen naar de luxe die je nu gewend bent ???

de tijd zal het brengen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe