Ga naar inhoud

De skoda fabia greenline, te waar om mooi te zijn.


EdK
 Delen

Aanbevolen berichten

Skoda heeft met de Fabia Combi Greenline een uitermate spaarzaam type in handen. We noteren: geen BPM, geen wegenbelasting, veertien procent bijtelling bij zakelijk gebruik en een gemiddeld (fabrieks)verbruik van bijna 1 op 30. En dat alles ook nog eens met het gebruiksgemak van een combi. Dat klinkt bijna te mooi om waar te zijn.

Door fiscale stimuleringsmaatregelen van onze overheid kunnen sommige automodellen economisch gezien opeens heel aantrekkelijk worden. Skoda profiteert hier ten volle van en bewijst dat je niet persé een kleine en bescheiden auto hoeft te rijden om volledig in de prijzen te vallen bij de overheid. De Tsjechische fabrikant heeft namelijk de Fabia Combi zó zuinig gemaakt dat ie slechts 89 g/km aan koolzuurgas (CO2) uitstoot. Dit staat gelijk aan een verbruik van bijna 1 op 30. Leuk, maar is dat in de praktijk überhaupt wel mogelijk?

XXL-overbrengingen

Voor de aandrijving van de groene Skoda zorgt een 1.2 TDI driecilinder diesel, goed voor een vermogen van 75 pk en een koppel van 180 Nm vanaf 2.000 tr/min. Normaal gesproken genoeg om redelijk vlot te presteren, ware het niet dat Skoda een versnellingsbak monteert die werkelijk alle levendigheid uit de krachtbron haalt. Alles staat in het teken van een gunstig verbruik. De handgeschakelde vijfbak heeft XXL-overbrengingen. Zo kwamen we ze nog niet eerder tegen. Op het koppel rijden (wat bij een diesel de normale gang van zaken is) is bijna niet mogelijk in de Greenline, want na overschakelen valt het toerental terug tot net boven stationair. Als je de schakelindicator volgt dan hoef je al helemaal niet op enige vorm van vitaliteit te rekenen. De vrij lange pook van de transmissie en de verre van snaarstrakke bediening roept gevoelens op met dat van een bedrijfsbusje uit vroeger jaren. Acceleratiecijfers zijn bij zo’n zuinigheidswonder van ondergeschikt belang. Toch vermelden we ze even: nul tot 100 km/h kan in 14,3 tellen en de topsnelheid bedraagt 172 km/h.

Vlieger

Met een gemiddeld verbruik van 3,4 l/100 km zou je in theorie 1.320 kilometer kunnen afleggen op één tank. Helaas gaat die vlieger niet helemaal op, het verbruik blijft achter bij fabrieksopgaaf. Reken op een litertje extra. Dan nog is de Tsjech natuurlijk uitermate zuinig te noemen. En dat allemaal onder meer dankzij een stop-/startsysteem, banden met een lage rolweerstand, hergebruik van remenergie en die verschrikkelijk lange overbrengingen van de versnellingsbak. Om het verbruik enigszins in de buurt te laten komen van fabrieksopgaaf, dien je wel voorzichtig te rijden en tijdig op te schakelen. In de praktijk gewoon de bevelen van de schakelindicator opvolgen, te zien in het display tussen snelheidsmeter en toerenteller. Daarnaast is het ook van belang de versnellingsbak in vrij te zetten en het koppelingspedaal los te laten voor een rood licht of bij andere stops. Het stop-/startsysteem schakelt de motor dan uit. Trap je vervolgens het koppelingspedaal weer in, dan herstart de motor zich razendsnel, nog voordat je de versnellingsbak in de eerste versnelling hebt kunnen leggen.

Gestamel

De meest groene Fabia is dus aanmerkelijk trager dan een gewone Fabia. De driecilinder diesel moet er hard aan trekken en laat dat horen ook. Zo’n driepitter klinkt over het algemeen al wat rauw, maar de motor in deze Fabia spant de kroon. Om nog maar te zwijgen over het gestamel bij een koude start met allerlei rare bijgeluiden. Dat zijn we niet gewend van het toch moderne common rail-aggregaat. De demping van de Fabia is redelijk stevig, maar het comfort aan boord is dik in orde. En dat geldt ook voor de uitrusting. Standaard is onder meer een handbediende airco, cruise control, een radio met cd-/MP3-speler, 15-inch lichtmetalen wielen en mistlampen in de voorbumper. De inzittenden hebben bovendien ook weinig reden tot klagen over de bewegingsvrijheid. Zowel voor- als achterin is voldoende ruimte voor twee volwassenen, en in de kofferbak kan nog flink wat liters aan bagage ‘groen’ vervoerd worden. In standaardconfiguratie is er 480 liter beschikbaar, met de rugleuning van de achterbank opgeklapt zelfs 1.400 liter. Het interieurontwerp laat wel weinig ruimte voor frivoliteiten. Het is nogal een dooie boel binnenin met voornamelijk harde kunststoffen, ook nog eens uitgevoerd in een zwarte tint.

Skoda profiteert met de Fabia Combi Greenline in ons land van alle mogelijke fiscale voordelen. De Tsjech zet geen maatstaven als het gaat om rijgenoegen, verre van dat, maar is wel groen, degelijk en praktisch. Een echte no-nonsense auto voor ‘slechts’ 15.990 euro! Fabia Greenline rijden kan sinds kort nóg voordeliger. Skoda heeft namelijk de hatchback ook vergroend. De vijfdeurs Fabia staat voor 15.210 euro in de prijslijsten.

Bron: Autovandaag.nl

post-27-0-20660600-1300568288_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm, of ik als Fabia Combi Greenline rijder het hiermee eens ben?

Na de Mitsubishi Spacewagon 2.0 GLXi (LPG), Citroën C1 (van het werk), Opel Zafira B, Grand Vitara (de nieuwe, 4 deurs, permanent 4x4), Volvo V50 R-Design, is deze GL echt een heerlijke auto.

Ik vind hem (V50 en Zafira B uitgezonderd), vele malen stiller. Accelereren vind ik geen enkel probleem, vind hem juist best pittig voor z'n 1.2. De C1 is echt niet voorruit te branden (echt vreselijk!), dat heb ik met de GL nog niet één keer meegemaakt. Fijne wegligging t.o.v. de hogere modellen, redelijk kleine draaicirkel, parkeert perfect in (gevoelskwestie natuurlijk). Interieur vind ik prima zo, jammer dat er geen volledige leer optie was, maar verder mis ik eigenlijk niet zo veel. Misschien lampjes boven en regelbare ventilatie roosters voor de achterbank?

Natuurlijk niet de 4x4, geen 7 zitter, geen elek. inklapbare buitenspiegels zoals de V50, 1 temperatuur in de climatronic i.p.v. 2, geen leren stoelen/bank. Maar je krijgt er zoveel meer voor terug, en je betaalt nog niet eens de helft van de V50 (destijds 38.000) en dan nog niet te beginnen over de maandelijkse kosten...

Verbruik kan je trouwens redelijk netjes houden ook als je gewoon de max. snelheid aanhoudt. 1 op 30 zal wat overdreven zijn (zoals alle opgegeven waardes, tenslotte zelfde meting als ik het goed heb) maar 1 op 22-26 moet je wel kunnen halen mits je normaal rijdt (laten we zeggen, waar de auto voor bedoeld is). Rij tegenwoordig (vanaf de 3000 km..?) regelmatig stukken 115 op de CC met een verbuik van 3,6l/100km, 1 op 27,8 dus. Binnen de bebouwde kom rijden, 5 rotondes, 2 stoplichten en trage voorliggers (70 op 100km weg) verpesten dit helaas weer... Vanaf 1 op 20 ben ik overigens dik tevreden, precies wat hij tot op heden gemiddeld heeft gereden ;)

Ben dr dus gewoon super blij mee, precies zoals verwacht (op wat dealer gedoe na).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe