Ga naar inhoud

1,6 Tdcr Octavia combi bj 2010 draait vierkant


SkodaFrank
 Delen

Aanbevolen berichten

Hi,

Gelukkig is de koude periode voorbij.....

Voor het éérst vastgesteld na een week stilstand op de skivakantie in Oostenrijk

Na één week in buiten geparkeerd in een temperatuur van enkele graden boven nul startte ik mijn Octavia om de terugreis aan te vatten

Motor begon onregelmatig te draaien en te draaien op ik vermoed 2 of 3 cilinders

Ook was het uitgesloten gas te geven want gebeurde niets

In neutraal kon ik de motor opjagen tot zijn begrensd toerental van 2500rpm waarbij hij dan wél "normaal" draaide

Eens terug staionaire loop begon het opnieuw

Motor bij het 200m van het hotel gelegen tankstation met een iets verhoogd toerental stationair laten opwarmen

Na een 5 tal minuten begon de motor dan toch normaal stat. te lopen en werkte het gaspedaal opnieuw

800km zonder problemen thuis gekomen

Amper enkele weken later thuis (auto stond buiten) met zelfde koude weer opnieuw zelfde fenomeen

Onregelmatige stat. loop of ie terug op 3 cilinders liep

Door het gaspedaal iets in te duwen liep de motor wél normaal...

Na enkele minuten motor uitgezet ff gewacht en opnieuw gestart en euvel was verdwenen

Zelf gaan zoeken naar de oorzaak is vandaag de dag uit den boze....

Heb de indruk dat het motormanagement er mee te maken bij lage temperaturen .

Ik veronderstel dat ze dit kunnen uitlezen in de garage door de motor aan de pc te hangen?

Zijn er hier Octavia-eigenaars (enkel met de 1,6TDcr) die dit probleem ook kennen of al hebben gehad?

Mijn Octavia heeft intussen 45000km en wordt correct onderhouden door mijn dealer

Toch een beetje vroeg om dit soort problemen te hebben met een produkt van VAG

Alle info is welkom

Groeten

SkodaFrank

Link naar reactie
Delen op andere sites

Idd, diagnose gegevens uitlezen bij de Skoda garage. En men weet (waarschijnlijk) al een stuk meer.

Het kan van alles zijn, van een defecte/rotte sensor, vervuilde verstuivers, lambda sonde, brandstof vervuiling (filter), slecht contact, verstopt roetfilter, EGR dichtgeslibd, etc.

En/of een combinatie van factoren...

BTW: 45kkm in drie jaar tijd is wel weinig voor een dieselmotor. Loopt 'ie normaliter wel goed warm?

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Hi Skoda-vrienden,

 

Dank voor de reacties

Excuus om niet meteen terug te antwoorden.

Het "vierkant" draaien is enkel opgetreden met temperaturen onder nul

Bij elkaar 2 x dit probleem gehad

2é én laatste keer merkte ik op dat wanneer ik het gaspedaal een beetje indrukte de motor normaal ging lopen....?

Er is dus een electronische storing opgetreden door de koude temperatuur....

Sindsdien geen storing meer vastgesteld.

Doch eerstdaags afspraak maken met m'n dealer 

Ik rij de motor altijd op zijn bedrijfstemperatuur en gebruik elke 3000km de DPF-cleaner van Bardhall. 

Warm rijden van de motor vind ik essentieel om de levensduur van de roetfilter te bevorderen

Gelukkig zit deze roetfilter op de 1,6 Crdti vlak achter de turbo om alzo snel op bedrijfstemperartuur te komen

Maar toch het is inderdaad béter elke keer grote afstanden te rijden..

Hoeveel rijden er met een roetfilter en helemaal geen weet hebben dat ze de motor goed moeten warm rijden.

Ik hou dit wél in het oog gebruik een dpf-cleaner maar, ik denk dat wanneer je met je Octavia als "taxi" gaat rijden je snel aan een nieuwe roetfilter bent.     

Na bezoek aan mijn dealer ben ik hier terug met de oorzaak 

 

Groeten en dank voor de reacties

Skoda-Frank

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe