Ga naar inhoud

Skoda passeert de 10 miljard


EdK
 Delen

Aanbevolen berichten

post-27-0-62758600-1333205788_thumb.gif

Skoda passeert de 10 miljard 12-03-2012 17:14

Ook Skoda heeft een recordjaar achter de rug. De Tsjechische dochter van Volkswagen, verkocht vorig jaar 15,3 procent meer auto's en zijn omzet passeerde voor het eerst de grens van 10 miljard euro. Wereldwijd werden in vorig jaar 879.200 Skoda’s aan de man gebracht. Dat leverde een omzet op van 10,3 miljard euro, oftewel 18,1 procent meer is dan in 2010. De bedrijfswinst schoot 66,1 procent omhoog tot 743 miljoen euro en de nettowinst dikte zelfs 86,9 procent aan tot 652 miljoen euro. "Sinds de overname door Volkswagen zijn we constant winstgevend geweest", zo laat topman Winfriend Vahland trots weten. "Daardoor kunnen we onze eigen strategie bepalen".

.

post-27-0-08894700-1333205872_thumb.gif

.

Net als voor andere automerken speelde ook China een sleutelrol in het succes van Skoda. Het Aziatische land is Skoda’s grootste markt met vorig jaar 220.100 leveringen; een stijging met 21,9 procent. De sterkste groei boekte Skoda echter in Oost Europa: er werd in deze marktregio met maar liefst 47 procent geplust, hetgeen vooral te danken was aan Rusland, waar 62,5 procent meer auto's werden verkocht. In West Europa, waar de automarkt vorig jaar 1,5 procent kromp, ging de verkoop van Skoda met 8,6 procent omhoog. Centraal Europa (+1,7 procent) kende een moeilijk jaar, maar op de thuismarkt Tsjechië bleef Skoda met afstand het grootste automerk: van elke 3 auto's die daar nieuw op kenteken gezet werd, droeg er één het Skoda embleem.

.

post-27-0-12628000-1333205861_thumb.gif

.

Het jaar 2012 is goed begonnen met een 11,6 procent hogere verkoop in de eerste 2 maanden, maar de economische onzekerheid kan Skoda wel parten spelen, geeft het merk aan in een persbericht. Het modellenaanbod wordt in mei uitgebreid met de Citigo, een nieuwe boodschappenauto met 3 of 5 portieren die bestemd is voor de Europese markt. Daarvan komt ook een aardgasversie die slechts 79 gram aan CO2 uitstoot.

post-27-0-38782800-1333205942_thumb.gif

Komende herfst volgt de Rapid, een B/C-segment liftback die grotendeels identiek is met de Seat Toledo. Deze nieuwe Skoda zal in juli worden voorgesteld en het showdebuut is gepland voor september, als in Parijs de tweejaarlijkse autosalon plaatsvindt. Voor de jaarwisseling zal hij bij de dealers arriveren. De 4,48 meter lange Rapid krijgt volgens Vahland dezelfde positionering als de eerste generatie Octavia. De bagageruimte is afgerond 500 liter groot. In India loopt de Rapid inmiddels van de band, maar daar gaat het om een van de Volkswagen Polo afgeleidde sedan. Qua formaat is er evenwel weinig verschil met het Europese type.

.

post-27-0-62758600-1333205788_thumb.gif

.

Bang dat de Rapid en de Octavia elkaar zullen beconcurreren is de topman niet. Hij laat weten dat de huidige Octavia tot aan de generatiewisseling (begin 2013) volledig is uitverkocht. Doordat de nieuwe editie gebaseerd is op het innovatieve MQB platform van de Volkswagen Groep, wordt hij ruimer en lichter bij globaal gelijke carrosserieafmetingen. In 2014 zal de Octavia Combi worden opgelost. Die wordt nog ruimer met een laadcapaciteit van meer dan 1.500 liter.

.

post-27-0-41258600-1333205912_thumb.gif

.

In 2016 maakt ook de Yeti (waarvan vorig jaar 34 procent meer exemplaren werden verkocht) de overstap naar het MQB platform. De SUV krijgt komend jaar een ingrijpende facelift en zal in 2014 gezelschap krijgen van een grotere (carrosserielengte 4,60 meter) 7-persoons SUV. Vahland: "Ook dat wordt een scherp geprijsd, robuust en slim model". Als basis dient ook hier het MQB platform, maar dan met een andere maatvoering.

.

post-27-0-74164600-1333205896_thumb.gif

.

Voor nichemodellen, zoals een roadster, heeft Skoda geen belangstelling. Vahland vindt namelijk dat Skoda zich moet concentreren op de volumemodellen en kleinere oplages moet overlaten aan andere merken binnen het concern, bijvoorbeeld Audi. Vahland heeft evenmin de behoefte om in technologisch opzicht voorop te lopen met Skoda. Volgens de topman hebben de klanten daar geen behoefte aan. Pas als de markt er om vraagt, wordt de modernste Volkswagen technologie uit het schap getrokken. Daarmee wordt het risico beperkt. Dit betekent dat we voorlopig geen elektrische Skoda hoeven te verwachten, want aan dit aandrijfconcept kleven volgens Vahland nog te grote risico's.

bron: Auto internationaal

post-27-0-72593500-1333205925_thumb.gif

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gok ook zomaar dat VW behoorlijk wat keuzes maakt, zo vrij zijn ze niet. Dat zie je bijv. alleen bij de aanvoer van onderdelen, VW krijgt hoe dan ook voorrang als er nood aan de man is (zoals bij de 1.2 TDI motoren even terug).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe