Tja, chiptunen. Als het goed gebeurt en de tuner rekening houdt met de fysieke grenzen van alle componenten kun je er best veel plezier van hebben. Als bijvoorbeeld de turbo druk piek periode wordt verlengd met 10 seconden (zie ook die druk (actual) pieken in mijn grafiek) zou je best eens een hele grote smile kunnen krijgen als je het gaspedaal intrapt. Je motor schiet dus niet meer meteen in noodloop. Turbodruk piekmomenten worden normaal maar kort toegestaan door de ECU. Deze manier van tunen is volgens mij niet verantwoord en daarmee verkort je de levensduur van je motor aanzienlijk. Mijn DSG bak kan geloof ik maximaal een koppel van 350Nm aan. Of dat pieken zijn of een constant koppel weet ik niet, maar een tuner zou hier bijv. niet overheen moeten gaan of al te veel in de buurt moeten komen. Wat is dan wel verantwoordelijk? Denk dat dit voornamelijk een kwestie van ervaring is. En nu het tunen van een GL! Ik moet eerlijk toegeven dat ik niet weet waarom een GL een GL is. Wat maak de auto zo milieu-vriendelijk/zuinig? Meestal gaat het laatste niet goed samen met maximale prestaties. Motormanagement is een kwestie van balanceren. Een nokkenas zal bijv. nooit in alle toerentallen de meest optimale vorm hebben, het is een compromie. Tijd voor electro mechanisch bediende kleppen Zo geloof ik ook dat tunen de andere kant van het groene spectrum bestrijkt. Zo verantwoordelijk mogelijk zo veel mogelijk power/rendement uit het blok halen. Ik kan me zelfs voorstellen dat je auto er ook nog eens zuiniger van wordt, maar dat dit dan wel weer ten koste gaat van je NOx uitstoot omdat de EGR ook wel afgedopt zal worden etc en blabla. Over deze materie kan je overigens boeken vol schrijven. Een GL zal ook wel een GL zijn omdat het gewoon hele lichte blokken zijn die relatief weinig interne massa hoeven te bewegen. Door een 'vette' turbo krijg je er toch nog wat power uit. Mechanisch rendement ligt hoger dan bij 'zware blokken'. Een ding is zeker een goede tuner vind je niet op iedere straathoek en zou eigenlijk ook moeten werken met een dyno bank om de mapping helemaal aan de auto aan te passen. Verder moet je ook niet verwachten dat je ineens een race auto terugkrijgt voor een paar honderd euro. Serieus tunen kost serieus veel geld omdat je uiteindelijk heel veel moet aanpassen. Dus tja basic tunen: Als het niet resulteert in het mishandelen van een auto en je er normaal mee omgaat, zou het best een goede investering kunnen zijn. Ik denk zelfs dat het motorblok er op vooruit gaat (minder interne vervuiling). Ben je een groenliefhebber zou ik het niet doen.