k denk dat onderstaande tekst uit het FIA document over het in de weg rijden van Max voor Logan Sargeant, duidelijk maakt dat hier selectief onderzoek door de stewards in actie is gezet:
Fact: Car 1 unnecessarily impeding car 2 between Turns 17 and 18 at 21:17.
Infringement Alleged breach of Article 37.5 of the FIA Formula One Sporting Regulations.
Decision No further action.
Reason The Stewards heard from the driver of Car 1 (Max Verstappen), the driver of Car 2
(Logan Sargeant), the team representatives and reviewed positioning/marshalling
system data, video, team radio and in-car video evidence.
The driver of Car 1 stated that he was surrounded by many other cars on preparation
laps, some of which chose to overtake him on the left and some on the right, and
therefore he decided the safest option was for him to drive straight and keep the line,
leaving a car width on his right. He stated he felt any movement to the left or right
could have caused a collision with one of the cars around him. The Stewards accept
these statements.
The driver of Car 2 stated that he did not believe that the driver of Car 1 was at fault
and that there was room for him to pass.
We therefore determine that the driver of Car 1 did not unnecessarily impede Car 2.
Click to expand...
Wat ik mij afvraag als ik dit FIA document lees, wie heeft beslist dat er onderzoek naar Max moest komen hiervoor, en waarom alleen naar Max en naar geen van de andere auto's die daar reden. Gezien de reactie van Logan, lijkt het mij onwaarschijnlijk dat het team van Williams hier om gevraagd heeft.
Ook in het geval van 'impeding in the pit lane' is het eigenaardig dat een rijder die er voor kiest om in de pit lane even te wachten en zo te voorkomen dat er op de baan een stel auto's kort bij elkaar zitten en gaan wachten om een tussenruimte te creëren onderzocht wordt, en de auto's die even later een gevaarlijke situatie op de baan veroorzaakten wordt niet naar gekeken. Ook in een ander opzicht is dit bijzonder: Hamilton/Mercedes heeft jarenlang dit echt gebruikt om voordeel te halen, door voor de uitgang van de pit zolang te treuzelen dat auto's achter hem niet meer op tijd bij de startlijn zouden zijn om nog een geklokte ronde te kunnen rijden, daar is eigenlijk nooit wat aan gedaan.
Het 3e geval met Tsunoda blijkt dus een terecht onderzoek te zijn, hier geeft het team aan Max veel te laat gewaarschuwd te hebben dat Tsunoda er aan kwam in een snelle ronde. Wat ook opvalt is dat Alpha Tauri/Yuki er voor gekozen heeft om niet naar de stewards te komen voor een verklaring. Ik vraag me af of dit te maken heeft met de nauwe banden tussen RB en het AT team, of dat men snel naar het hotel wilde om te gaan eten.
De betreffende FIA documenten:2023 Singapore Grand Prix - Infringement - Car 1 - Impeding at Pit Exit.pdf2023 Singapore Grand Prix - Infringement - Car 1 - Impeding of Car 22.pdf2023 Singapore Grand Prix - Decision - Car 1 - Alleged impeding of Car 2.pdf