Sommige hier weten het al maar ben al een tijdje bezig met het kijken / uitzoeken naar een opvolger van de Yeti.
Daar de Yeti op zich een heerlijke wagen is om mee te rijden, is deze me toch te groot en kwa BPM en verzekering te duur aan t worden.
Dan de reden dat ik deze in eind december 2010 heb aangeschaft ook niet meer van toepassing.
Maw hij kan ingeruild worden voor iets kleiner en zeker zuiniger... want daar ik bij aanschaf er van uit ging dat ik met de 1,4 wat zuiniger zou rijden dan met de 1,2 TSI , is dit me in de jaren toch wel tegen gevallen..
Tijd lang stond de meter op 1 op 13,7 maar is laatste anderhalf jaar terug gezakt naar 1 op 13,4 met dezelfde rijstijl...
Na me eerst voornamelijk gefocust te hebben op de Rapid is dit met de maanden dat ik me aan het oriënteren ben toch meer de Fabia 3 geworden.
En tsja als je te lang wacht dan veranderd er uiteraard wel weer wat bij een wagenbouwer en dus ook bij Skoda.
Daar ik eerst ging voor de 1,2TSI blijkt deze sinds kort niet meer leverbaar te zijn, deze is vervangen voor de 1,0 TSI !
En tsja een 3 cilinder 1 liter......... gaat dit het wel worden ???
Maar ja met een 5 bak al 95 Pk en in de 6 bak uitvoering met 110 Pk...
Dus wat doe je dan ?
Juist eens met VAG techniek mailen of er ook een software update ( tuning ) mogelijk is met de 1,0 TSI ?
Want alle motor type's had men staan behalve de 1,0 TSI.
En zoals verwacht van Vag Techniek heb je de dag erop al netjes een antwoord op je vraag !
En ja het is dus mogelijk om de software van de 115Pk in de 95 Pk versie te zetten voor nog geen 250 eurie..
Nu alleen nog de vraag openstaan bij ze of de 5 bak zonder verdere problemen te geven met deze 110 Pk kan omgaan ?
En ook hier een antwoord op gehad vanuit Nuenen.
Ja de 6 bak is sterker, maar de 5 bak kan zonder problemen de extra PK en Nm aan volgens VAG techniek , want anders zouden ze er niet eens aan beginnen.
Als je voor een stage 1 zou kiezen dan weten ze zelfs een 135Pk uit het blokje te persen.
Dus bij de keuze die ik te maken heb mbt het soort 1,0 TSI staat de keuze voor mij vast op de 95Pk versie en dan korte tijd erna de fabrieksupdate erop te laten zetten naar de 115PK / 200Nm.
Tsja en welke uitvoering dan ?
De kleur is bij mij eigenlijk geen moeilijke keuze, als koffieleut zal het gewoon weer de kleur zijn die begon als Sahara beige (Fab 1 ) en naderhand werd de naam cappuccino beige bij de RR en de Yeti en nu ook weer bij de Fabia 3.
Gewoon in mijn ogen een fijne kleur en een kleur waar je het vuil niet zo vlug op ziet.. zie eerder aan de velgen dat me wagen weer eens gewassen moet worden dan aan de lak.
Tsja en de velgen die er standaard bijgeleverd worden zijn niet echt mijn keuze dus 16 inch Antia vanaf fabriek er onder gaat het worden daar ik die persoonlijk mooier vind !
Tsja en onder velgen mot rubber, en na nu Conti's en Dunlops vanaf fabriek eronder gehad te hebben wil ik niet meer wat men mij aanbied.
Dus bij de koop zal ik mededelen dat ik ze afgeleverd wil zien op Vredestein en in de 4 seizoenen uitvoering.
Op de Yeti zitten er nu ook 2 vredesteins ( zomerslof ) en deze bevallen gewoon goed tot zeer goed en zeker beter dan de dunlops.
En hoor nu @Rosinfield al denken over verlaging.... misschien ..... menno.
Optisch zal het zonder meer beter staan, rij eigenschap wil ik de Fab3 allereerst rijden met de fabrieks vering en als ik bepaalde bochten met de Fab 3 niet kan nemen zoals ik nu met de Yeti dit kan ( die logge olifant stuurt retestrak wat dat betreft ) dan ga ik dit zeker overwegen.
Tsja en Lakeman is Lakeman niet meer sinds een tijdje, en heet nu Heron. En de dealer zelf met hun personeel valt echt niets op aan te merken, maar als ik ze telefonisch wil bereiken dan kan ik beter proberen om Maxima te bellen want die heb ik dan eerder aan de lijn dan Heron Skoda of VW.
Dus reclame rijden voor deze toko gaat het zeker niet worden dmv kenteken plaathouders met hun naam, maw ze mogen hem zonder hun reclame afleveren.
Dan de navigatie, deze wil ik zeker weer in de wagen hebben , en niet dmv een losse TT of Garmin.
Helaas kan ik geen zenec meer inbouwen, anders had dit zeker gebeurd dus is de keuze gevallen op de Amundsen, want met het systeem dat connect met je smartfeun is een systeem dat ik zeker niet wil hebben.
Tsja dan zal er climatronic opzitten, start/stop vanwege het milieu helaas, beide voorstoelen in hoogte verstelbaar.... en zeker geen aquarium dak !!
Sonni Boy schermen zijn er namelijk alleen in uitvoering voor de zijramen en niet voor zo'n aquariumdak..
En deze schermen zijn als eerste in de RR gegaan en daarna ook voor de Yeti besteld en in de Fab gaan ze er ook weer in !
Erg makkelijk en ook omdat je moeilijk in de wagen nog kunt kijken.
En het jonge dametje van vriendin is ook niet anders gewend en vind ze wel ergg fijn ( ik zie hun wel en zij mij niet..... )
Net als de windschermen bij de voorramen die ik al jaren erg prettig vind met regen je raam open hebben en niet nat worden......
En tsja wanneer gaat hij besteld worden ?
Wel liefst morgen nog, maar het ene moment zit je thuis zonder werk en alle tijd en een jaar later werk je weer bij de oude werkgever maar heb je amper vrije tijd vanwege de drukte die maar niet lijkt op te houden.
Aan ene kant heel fijn , maar andere kant is weer eens vrij of kortere dagen ook wel fijn.
Doordat er hier in de buurt een imitatie picasso rondliep zijn er 5 wagens voorzien van een poging er een picasso streep op te zetten.
En maw ik was één van de minder gelukkige en heb over deel voordeur, achterdeur en voorspatbord een kras zitten.
Die gelukkig niet heel diep is en ik verwacht dat ik deze er nog wel uit kan poetsen. En daar moet ik dus alleen de tijd even voor hebben voor ik naar dealer ga voor het bestellen van de Fabia
Maar ik hoop toch wel de Fab 3 dit jaar nog te rijden en liefst nog voor het einde van deze zomer....
Affijn dit moet wel gaan lukken hoop ik.
En vervolgens is Menno al eerder straks de eigenaar van de Fab 3, en als mijn bestel snelheid zo blijft als momenteel dan zie ik het nog gebeuren dat hij me kan adviseren om toch voor de 110 Pk versie te gaan ipv degene die nu op de lijst staat.
En advies over DSG zal ik weer negeren daar ik een eigenwijsje ben die lekker zelf wil schakelen....
Als het zover is dat uiteindelijk de bestelling is geplaatst bij de dealer ,dan laat ik het weten en tevens ook welke versie en met welke verdere optie's.
Maar ik beloof wel dat dit nog dit jaar gaat gebeuren.....