Alle activiteit
Deze stream update zichzelf
- Vandaag
-
Zo verwijder je vogelpoep veilig van je auto
Ons Skoda Nieuwsmeisje plaatste een topic in Autonieuws
Het is de schrik van menig automobilist: vogelpoep op je auto. Te lang laten zitten, is niet slim. Wat wél slim is, lees je hier. Het late voorjaar en de vroege zomer zijn de vervelendste tijden als het om vogelpoep op je auto gaat. Vogels eten in deze periode vaak (rode) besjes. Dit zorgt ervoor dat de chemische samenstelling van hun uitwerpselen zuurder is dan normaal. Vogelpoep op je auto is dus behalve vies ook schadelijk voor de lak. Hoe sneller je het verwijdert, hoe beter. De kunst is om dit te doen zonder beschadigingen aan de lak toe te brengen. Dat lijkt simpel, maar vergis je niet, het vergt meer aandacht dan je denkt. Waarom vogelpoep slecht voor de lak is Vogelpoep bevat agressieve zuren die binnen no-time de blanke laklaag kunnen aantasten. Vooral in de zomer, op een warme dag met veel zonneschijn, kunnen de uitwerpselen hardnekkig inbranden. Het gevolg als je niks doet? Doffe plekken of zelfs blijvende lakschade! Niet achteroverleunen, maar snel handelen dus. Met de volgende 4 stappen, verwijder je de vogelpoep veilig van je auto. 1. Niet wrijven! Gebruik nooit een droge doek of je mouw om de poep weg te vegen. Je werkt dan het zand en grit in de lak – krassen gegarandeerd. 2. Week het in Leg een nat keukenpapiertje of beter nog, een vochtige microvezeldoek op de vogelpoep en laat dit een paar minuten weken. Gebruik lauwwarm water en eventueel een klein beetje autoshampoo of een speciale vogelpoep-verwijderaar. 3. Zachtjes afnemen Als de poep zacht is geworden, veeg je het voorzichtig weg met een zachte doek. Een microvezeldoek heeft weer de voorkeur, maar dat hoeft niet. Veeg in dezelfde richting en let op dat je niet te veel druk uitoefent op de lak. 4. Naspoelen en controleren Spoel de lak goed af met water en controleer of er lakschade is ontstaan. Zie je een doffe plek? Dan kun je die eventueel met een licht polijstmiddel bijwerken. ‘Noodkit’ Škoda-rijders zijn net even slimmer en houden een ‘noodkit’ in de auto. Dat klinkt zwaarder dan het is; een flesje water en wat (zacht) keukenpapier zijn voldoende. Of vul een kleine sprayfles met verdunde autoshampoo of vogelpoep-verwijderaar. Op die manier kun je snel handelen, ook als je terugkomt van boodschappen doen en je auto onder de vogelpoep op het parkeerterrein aantreft. Lees ook: Zo maak je de binnenkant van de voorruit schoon De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel - Afgelopen week
-
Waarom je beter niet kunt trouwen met een Škoda-designer
Ons Skoda Nieuwsmeisje plaatste een topic in Autonieuws
Je zult maar getrouwd zijn met een ontwerper bij Škoda. Dan moet je niet gek opkijken als je partner meer tijd doorbrengt in de designstudio dan thuis. Aan het woord is Ljudmil Slavov, designer bij Škoda. Hij spendeerde 120 uren van zijn kostbare vrije tijd aan een auto die nooit op de markt zal komen, een elektrische opvolger van de Škoda Favorit uit 1987. “Ik ben mijn vrouw dan ook heel dankbaar dat zij mij die ruimte heeft gegeven”, lacht hij. Als eerbetoon heeft Ljudmil de Favorit uit de jaren 80 in een modern jasje gestoken, helemaal in de huidige designtaal van Škoda, Modern Solid, net als bij de Škoda Elroq die overigens wél te koop is. Aan de elektrische Favorit heeft Ljudmil nog geen minuut van de baas z’n tijd gespendeerd. Hij deed het puur en alleen in zijn vrije uurtjes. Tijd die hij ook met zijn gezin had kunnen doorbrengen. Zo gek is Ljudmil op zijn werk. Waarom heeft hij juist voor de Favorit gekozen? Hoe geinig ook, het is niet het meest iconische model uit 130 jaar Škoda-historie. Ljudmil legt uit: “Wat mij zo boeit, is het verhaal áchter de auto. De Favorit werd onder grote tijdsdruk ontworpen. Tegelijkertijd moest het model de sterke concurrentie uit het Westen met gemak aankunnen.” Sleutelrol Met die concurrentie wist de Favorit wel raad. Ook Volkswagen was onder de indruk. Dit heeft ertoe geleid dat Škoda ingelijfd werd. Ljudmil: “De Favorit speelde een sleutelrol in deze overname. Daarom heb ik gekozen voor dit model. Hij is historisch gezien heel belangrijk. Juist nu Škoda 130 jaar bestaat, vond ik dat een mooi uitgangspunt.” Ljudmil benaderde het origineel met het nodige ontzag. Volkomen terecht, want het oorspronkelijke design komt uit de koker van de beroemde Italiaanse ontwerper Bertone. “Vanuit het perspectief van nu zie ik de Favorit eigenlijk al als een vroege vorm van Modern Solid”, zegt Ljudmil. “Dit was technisch en visueel een eenvoudige auto, bedoeld voor het grote publiek. Die nuchtere benadering zie je duidelijk terug in de schetsen van zijn elektrische opvolger.” Minder hatchback, meer SUV De Favorit van de 21ste eeuw is een compacte auto geworden, maar mét een praktisch karakter. Hij is minder hatchback geworden en meer een kleine SUV. Ljudmil: “Ik wilde de oorspronkelijke Favorit vertalen naar de huidige tijd, waarin compacte SUV’s zoals de Škoda Kamiq heel populair zijn. Bijkomend voordeel is dat je met een hogere carrosserie de batterij beter kwijt kunt in de vloer.” Geen eenvoudige klus Het opnieuw vormgeven van de Favorit bleek geen eenvoudige klus. “Ik wilde geen gebruikmaken van moderne designelementen zoals de Tech-Deck Face van onder meer de vernieuwde Škoda Enyaq”, vervolgt Ljudmil. “Het moest een eerbetoon worden, en dus heb ik mij echt verdiept in de originele details, en geprobeerd die te laten evolueren en verfijnen. Een retro-design, maar toch eigentijds.” 3D-tekeningen Vanaf het begin stond één ding vast: de moderne Favorit moest net zo praktisch zijn als het origineel, maar dan vertaald naar een compacte crossover. Toen de schetsfase zijn grenzen bereikte, schakelde Ljudmil de hulp in van collega David Stingl. “David werkt met 3D-tekeningen, die perfect zijn om het concept verder te ontwikkelen.” David nam de digitale schetsen als uitgangspunt. “Mijn taak was om de auto nieuwe, volumineuze proporties te geven, vormen toe te voegen en het ontwerp zo door te trekken dat het eruitziet als een bijna productierijpe auto binnen de huidige Modern Solid-filosofie van Škoda”, legt hij uit. Koplampen met een foefje Een van de meest in het oog springende elementen van de ‘nieuwe Favorit’ zijn de koplampen. Ze doen op subtiele wijze herinneren aan die van de oer-Favorit. Fun fact: destijds moest Bertone noodgedwongen werken met eenvoudige, vooraf ontwikkelde koplampunits die in Tsjecho-Slowakije op grote schaal geproduceerd konden worden. Desondanks wist hij ze stijlvol in zijn ontwerp te verwerken. “Het zichtbare deel van de verlichting is van de dagrijlampen”, weet Ljudmil tot slot nog te vertellen. “Wanneer het dimlicht wordt ingeschakeld, gaat een afdekking open.” Voor de volledigheid: de nieuwe Favorit gaat niet in productie. Maar bij de Škoda-dealer vind je wel de Škoda Elroq, een compacte elektrische SUV en in mei 2025 de bestverkochte auto van Nederland . Lees verder: Ontdek de nieuwe Škoda Enyaq in 4 stappen De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel - Eerdere
-
Zo belangrijk is de knie-airbag voor de bestuurder
Ons Skoda Nieuwsmeisje plaatste een topic in Autonieuws
Bij het samenstellen van een nieuwe Škoda, heb je vaak de mogelijkheid om de bestuurder zijn eigen knie-airbag te geven. Wat draagt zo’n extra airbag onder het stuur bij tijdens een ongeval? Wanneer je een nieuwe Škoda Scala of Kamiq gaat samenstellen, kun je het optionele Veiligheids Pakket aanvinken. Van nature is Škoda al kwistig met airbags (6 stuks), maar met dit pakket komen er nog eens drie bij: twee zij-airbags voor de passagiers op de achterbank en een knie-airbag voor de bestuurder. Naar het nut van de zij-airbags kun je wel raden: het hoofd en de torso van de passagiers beschermen tegen de impact van een botsing tegen de zijkant van de auto. Maar wat draagt zo’n stootkussen voor je knieën nou helemaal bij? Deze bescherming biedt de knie-airbagDe knie-airbag voor de bestuurder zit laag op het dashboard, onder de stuurkolom. Hij beschermt de knieën van de bestuurder in het geval van een frontale botsing door de krachten te verdelen en zo de kans op beenletsel te verminderen. Daar komt nog bij dat de knie-airbag kan helpen om de onderbuik en de borst van de bestuurder te ontzien, door de krachten die het onderlichaam krijgt te verduren te reguleren. Dus niet alleen je knieën hebben er profijt van. Zo werkt de knie-airbagDe knie-airbag werkt anders dan de gewone airbags die de bestuurder en bijrijder opvangen in een noodgeval. Die zijn zo groot, dat ze worden opgeblazen met zwaar geschut: een pyrotechnisch patroon en een gasgenerator die snel brandt om vliegensvlug (30 tot 40 milliseconden) een grote hoeveelheid gas te genereren. De knie-airbag gebruikt een patroon met samengeperst gas. Wat er daarna gebeurt, verschilt ook. Frontale airbags moeten gecontroleerd leeglopen zodra de inzittenden er tegenaan botsen, daarom hebben ze ventilatieopeningen die dit mogelijk maken. De knie-airbag mag daarentegen niet leeglopen en heeft geen openingen. Lees ook: Superb met DCC. Dit betekent het en deze voordelen biedt het De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel -
Automatisch inparkeren met je telefoon? Škoda regelt het
Ons Skoda Nieuwsmeisje plaatste een topic in Autonieuws
Bepaalde Škoda-modellen hebben Remote Park Assist. Hiermee kun je je Škoda niet alleen automatisch inparkeren, je kunt dit zelfs vanaf de stoep doen met je telefoon in de hand. Dat is Simply Clever bij krappe parkeerplekken – én zeker een techsnufje om mee te pronken. Als jouw Škoda is uitgerust met Remote Park Assist, hoef je alleen nog de MyŠkoda-app te downloaden. De parkeerfunctie laat vervolgens een QR-code zien waarmee je je telefoon koppelt aan je auto. Zodra je een geschikte parkeerplek hebt gevonden, kun je kiezen: blijf je zitten of stap je uit en laat je de auto het werk doen? Zo werkt Remote Park Assist 1. Druk in de auto op de knop van automatisch parkeren 2. Wacht tot je Škoda een geschikte plek vindt (parallel of haaks). 3. Blijf je in de auto? Druk op start op het centrale scherm en volg de instructies. 4. Parkeer je liever op afstand? Tik op het smartphone-icoon en stap uit. 5. Neem de sleutel en je telefoon mee. 6. Open de MyŠkoda-app, kies Remote Parking, en maak de verbinding met je auto. 7. Let op: houd de bevestigingsknop in de app ingedrukt tijdens de héle manoeuvre. Veiligheid boven alles Zoals je in de video ziet, rijdt de Škoda Elroq netjes de parkeerplek in, terwijl de bestuurder toekijkt met zijn vinger op het scherm. Til je die vinger op of loop je verder dan 3,5 meter van de auto weg? Dan stopt het systeem meteen. Net als wanneer er iets onverwachts opduikt, zoals een fietser. Veiligheid boven alles. Of je nu uit een krap haaks parkeervak komt of langs de stoep staat: je Škoda doet het zware werk. Jij hoeft alleen op je telefoon te kijken. In de onderstaande video zie je hoe het werkt als je fileparkeert. Lees verder: Op deze manier stel je de autostoel optimaal in De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel -
Zo gemakkelijk is elektrisch laden tijdens je vakantie
Ons Skoda Nieuwsmeisje plaatste een topic in Autonieuws
Het opladen van je elektrische Škoda is in Nederland appeltje-eitje. Maar hoe zit dat in het buitenland? Moet je ergens rekening mee houden? De zomervakanties staan voor de deur. Uiteraard past alle bagage in de bagageruimte van je Škoda, maar wat als je onderweg moet laden? Heb je zoiets nodig als een verloopstekker? Wees gerust: overal in Europa kun je voor je elektrische Škoda dezelfde laadkabel gebruiken. Je laadt je Škoda Elroq net zo makkelijk in Parijs als in Praag of Purmerend. Overal in Europa dezelfde stekker Alle in Europa verkochte elektrische auto’s hebben dezelfde aansluiting en kabel voor het opladen bij reguliere openbare laadpunten. De Europese Unie heeft hierover duidelijke afspraken gemaakt: de Mennekes type 2-stekker is de standaard. Deze wordt in heel Europa toegepast bij standaardlaadpalen, dus ook in populaire vakantielanden als Duitsland, Frankrijk en Italië. Bij snellaadstations is het meestal niet nodig om zelf een laadkabel bij je te hebben. Daar zijn de (dikkere) kabels met de juiste stekkers al aanwezig. Standaard wordt nu de CCS-stekker gebruikt. Deze is in feite een uitbreiding op de type 2-stekker, met twee extra pinnen voor snelladen via gelijkstroom. Auto’s met een CCS-aansluiting kunnen dus zowel regulier als snel worden geladen met één aansluiting. Alle elektrische modellen van Škoda zijn hiermee uitgerust. Je kunt dus met een gerust hart op vakantie in je elektrische Škoda. Laden onderweg vormt geen belemmering. Lees ook: Zo laad je je auto het slimst in De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel -
Met de Tour de France 2025 in het vooruitzicht introduceert Škoda twee aantrekkelijke, gelimiteerde uitvoeringen van de Elroq en Octavia: de Elroq Business Edition Tour en de Octavia Sportline Tour. Beide modellen combineren een rijke standaarduitrusting met een scherpe prijs en een aanzienlijk klantvoordeel tot zelfs € 3.660. De introductie van deze speciale uitvoeringen is geen toeval: Škoda is al ruim twintig jaar trotse partner van de Tour de France. Als eerbetoon aan dit langdurige partnerschap – en de passie voor mobiliteit die renners, fans én Škoda delen – brengt het merk de Tour modellen uit. Elroq Business Edition Tour: rijk uitgerust, scherp geprijsdDe volledig elektrische Elroq Business Edition Tour is gebaseerd op de Business Edition 85 en biedt een indrukwekkende mix van technologie, comfort en een groot rijbereik. Dankzij een accupakket van 82 kWh beschikt de Elroq over een actieradius tot maximaal 571 kilometer** (WLTP) – perfect voor zowel dagelijkse ritten als langere reizen. Standaard is de Business Edition Tour uitgerust met onder meer het Clever pakket, een optionele lakkleur en een bagagescheidingsnet. Daarmee komt het totale klantvoordeel uit op € 2.570. Daarmee is de Elroq Business Edition Tour er nu vanaf € 42.990*. De oplage is gelimiteerd tot 1.000 exemplaren, verdeeld over vier kleuren: Timiano Green, Black Magic, Steel Grey en Graphite Grey. Uniek voor de Steel Grey-versie: deze wordt standaard geleverd met stijlvolle 20 inch ‘Vega’ lichtmetalen velgen – zonder meerprijs. De trekhaak is optioneel beschikbaar voor € 990. Octavia Sportline Tour dynamisch en compleetDe Octavia Sportline Tour combineert het sportieve karakter van de Sportline met de praktische veelzijdigheid waar de Octavia om bekendstaat. De Octavia biedt een zee aan ruimte, strakke lijnen en dynamische rijeigenschappen, en is al jaren een publieksfavoriet in zijn segment. Als Sportline Tour is de Octavia extra rijk uitgerust met onder andere het Light & View-pakket (inclusief LED-matrix koplampen) beschikt net als alle andere uitvoeringen over Side Assist met Blind Spot Monitor. De combinatie van sportiviteit, comfort en veiligheid resulteert in een aantrekkelijke totaalprijs van € 41.990 voor de Octavia Hatchback Sportline Tour en € 42.990 voor de Octavia Combi Sportline Tour. Het klantvoordeel loopt daarbij op tot € 2.950 Nu te bestellenDe Škoda Elroq Business Edition Tour en Octavia Sportline Tour zijn per direct te bestellen bij de Škoda-dealers, zolang de voorraad strekt. De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
-
Waarom je ook in het voorjaar moet oppassen voor gladheid
Ons Skoda Nieuwsmeisje plaatste een topic in Autonieuws
Wanneer het wekenlang kurkdroog is geweest en er regen voorspeld is, moet je in de auto extra goed opletten. De eerste druppels op het wegdek zijn verraderlijker dan je denkt. Vooral als het bij een klein buitje blijft. Wel eens van viskeuze aquaplaning gehoord? Dat is de term die Rijkswaterstaat hanteert. In begrijpelijker taal: gladheid door een slijmerige laag op het wegdek. Hoe dat ontstaat? Heel simpel. Tijdens droge periodes hoopt vuil zich op: stof, stuifmeel, rubberresten van banden. Als het vervolgens begint te regenen, mengt dit vuil zich met het eerste water dat op het asfalt valt en vormt zo een glibberige film. Dit is niet zo’n probleem bij stevige buien – dan spoelt het meeste vuil meteen weer weg. Maar bij een lichte regenbui blijft het smeersel juist liggen, en dat kan verraderlijk glad worden. ‘Straatslijm’ Vooral in het voorjaar is het voor automobilisten oppassen geblazen – dat geldt natuurlijk ook voor motorrijders en fietsers. Dan produceren bomen en struiken grote hoeveelheden stuifmeel, dat zich samen met fijnstof en rubberdeeltjes ophoopt op het asfalt. Voeg daar een klein beetje regen aan toe, en voilà, je hebt de perfecte cocktail voor ‘straatslijm’. Extra voorzichtig Kortom: langdurige droogte, veel vuil, een eerste buitje – en gladheid is het resultaat. Wees dus extra voorzichtig als het na een lange droge periode begint te regenen. Let op gladheid, pas je snelheid aan én houd extra afstand tot je voorganger. Simply Clever Goed om te weten: als je Škoda is uitgerust met adaptieve cruise control kun je behalve de snelheid ook de afstand tot je voorligger bepalen. Je kunt hierbij kiezen uit meerdere standen. Als het glad is, is het slim om voor de grootste afstand te gaan. Op die manier kun jij je focussen op het sturen. Lees ook: Dit hoop je in het echt nooit mee te maken De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel -
Lang voordat sociale media en reclameblokken op televisie bestonden, waren het posters die de consument moesten overtuigen van een goed product. Ook Škoda wist daar wel raad mee. Škoda bestaat 130 jaar. Er valt dus heel wat te vertellen. Zoals over de periode kort na de Tweede Wereldoorlog. Europa stond in de steigers en begon aan de wederopbouw. Er moest weer geld verdiend worden. Dat hierbij een belangrijke rol was weggelegd voor de export, daar was elk land het wel over eens. Ook Tsjechoslowakije, het thuisland van Škoda, richtte zijn blik naar buiten. De Škoda-modellen werden een belangrijk exportproduct. Niet alleen om het land economisch weer op gang te krijgen, maar ook om te laten zien: kijk eens wat wij in Tsjechoslowakije allemaal in huis hebben. Soms realistisch, soms dromerig Maar hoe overtuig je consumenten jouw product te kopen in een tijd waarin nog niet iedereen een televisie had en er nog helemaal geen Facebook en Instagram bestond? Dat werd gedaan met prachtige posters. Soms realistisch, soms dromerig. Grafisch ontwerpers en fotografen trokken alles uit de kast om de wereld te laten zien dat Škoda meer was dan een merk uit het Oostblok. Sterker: de affiches die ze toen maakten, zou je vandaag nog zo aan de muur hangen. De selectie van 3 reclameposters die je hieronder ziet, komt uit de archieven van Škoda en laat zien hoe het merk zichzelf presenteerde in de jaren 40, 50 en 60. 1 – Škoda 1200 De ‘vurige’ reclameposter van de Škoda 1200 uit 1952 wist autokopers recht in het hart te raken. Leuk weetje: er gingen hierdoor zoveel auto’s naar andere landen dat inwoners van Tsjechoslowakije op een wachtlijst terechtkwamen. In 1955 bleven van de 12.530 geproduceerde auto’s slechts 1.682 stuks binnen de grenzen. 2 – Škoda 440 Ook de reclameposter van de gele Škoda 440 Spartak was een schot in de roos. Bijzonder: het model werd buiten Tsjechoslowakije onthuld, op de Brusselse autoshow van 1955. Het was de voorloper van de Škoda Octavia. Beide modellen gingen de hele wereld over. Naar Duitsland, Frankrijk en Spanje, maar ook verder van huis, naar Australië en Zuid-Amerika. Fun fact: Engelstalige landen ontvingen een officiële reclamehandleiding voor de 440 Spartak. Hierin stonden illustraties zonder tekst die bedoeld waren voor drukwerk. Ze werden aangeleverd door een staatsbedrijf zodat er geen contact was tussen de Škoda-fabriek en het westerse land in kwestie. Tsjechoslowakije was in die tijd immers nog streng communistisch. 3 – Škoda Felicia De Škoda Felicia was een groot exportsucces. De cabriolet staat op de affiche afgebeeld met een ander sterk staaltje kennis en kunde uit Tsjechoslowakije, het vliegtuig L-200 Morava. Hoewel de Felicia de Škoda-verkopen verder de hoogte instuwde, drong de directie aan op een volledig nieuw model. Die opvolger werd de Škoda 1000 MB. Hiervoor werden zelfs gloednieuwe fabriekshallen gebouwd. Die zijn nog altijd in gebruik en staan onder de medewerkers bekend als ‘de nieuwe fabriek’, gelegen ‘aan de overkant van het spoor’. Ook de 1000 MB verkocht buiten de landsgrenzen uitstekend. In de loop van de tijd maakten grafische reclameposters plaats voor televisiereclames. In het huidige digitale tijdperk heeft opnieuw een transformatie plaatsgevonden - Škoda communiceert nu vooral via de televisie, het internet en sociale media. Lees ook: Deze auto luidde een nieuw tijdperk in voor Škoda De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
-
Dynamische topmodellen met 250 kW (340 pk) nu te bestellen bij de dealer en te configureren op skoda.nlSportieve, complete uitrusting met stijlvolle RS-accentenElroq RS vanaf € 52.990*, Enyaq RS vanaf € 56.490* en Enyaq Coupé RS vanaf € 58.990*Vandaag heeft Škoda de orderboeken geopend voor de topmodellen binnen het SUV-gamma, de Škoda Elroq RS en Škoda Enyaq RS (als SUV en Coupé). De sportiefste elektrische SUV’s combineren pure prestaties, een indrukwekkend vermogen van 250 kW (340 pk) en vierwielaandrijving met de looks en uitrusting die passen bij het kaliber van een RS-versie van Škoda. Met ingang van vandaag zijn de Elroq RS en Enyaq RS samen te stellen op skoda.nl en te bestellen bij de Škoda-dealers. De nieuwe Škoda Elroq is met recht een schot in de roos en heeft zich in korte tijd ontpopt als een bestseller in zijn klasse. De combinatie van compacte buitenafmetingen, een modern en volwassen interieur, volop ruimte en de technologieën van auto’s uit hogere segmenten hebben de Elroq in korte tijd tot een zeer populaire keuze bij consumenten gemaakt. Dat geldt ook voor de Škoda Enyaq, die als eerste elektrische SUV in het gamma zijn sporen al heeft bewezen en recent volledig is vernieuwd. Liefhebbers van sportiviteit kunnen met de Elroq RS en Enyaq RS vanaf nu hun hart ophalen. De sportiviteit van RSSamen met de nieuwe Elroq RS zijn de nieuwe Enyaq RS-modellen de snelst accelererende Škoda-modellen tot dusver. Naast een sprint vanuit stilstand naar 100 km/u in slechts 5,4 seconden, klokken ze een topsnelheid van 180 km/u. De 84 kWh accu (79 kWh netto) is in de Enyaq Coupé RS goed voor een range van maximaal 568 km* volgens de WLTP-cyclus (561 km* voor de Enyaq RS). Dankzij een laadvermogen van maximaal 185 kW vergt het laden van de accu van 10-80% slechts 26 minuten. Laden van 0-100% bij een 11 kW laadpunt duurt 8,5 uur. Ook heel praktisch: zowel de Elroq RS als Enyaq RS zijn geschikt voor het trekken van aanhangers met een gewicht tot 1.200 kg. Die sportieve prestaties worden in goede banen geleid door een sportonderstel met Progressieve besturing en Driving Mode Select. Het 84 kWh (79 kWh netto) accupakket bezorgt de Elroq RS een rijbereik van 549 kilometer** (WLTP) en kan snelladen tot maximaal 185 kW. Zoals het een sportief topmodel van Škoda betaamt, worden zowel de Elroq RS als Enyaq RS geleverd met een riante standaarduitrusting waarin dynamiek en luxe overheersen. Typisch RS zijn de hoogglanszwarte accenten voor de RS-specifieke voor- en achterbumper, dakrails en spiegelkappen, plus RS-badges rondom. Al even herkenbaar is de opvallende Mamba Green carrosseriekleur, die als aanvulling op de reguliere standaardkleuren exclusief aan de RS-modellen is voorbehouden. Grote 20 inch lichtmetalen velgen versterken de dynamische verschijning, net als de Sunset donker getinte zijruiten achter. Geavanceerde LED Matrix koplampen met geïntegreerde mistlampen, bochtverlichting en de Lightband (doorlopende decoratieve verlichting op het front) zijn net als de LED-achterlichten met dynamische richtingaanwijzers eveneens standaard inbegrepen. Sportief chicHet interieur van de beide modellen is uitgevoerd in de RS Lounge Design Selection, met een overwegend zwarte kleurstelling, Suedia microvezelbekleding en limekleurige contrasterende stiksels. Het driespaaks verwarmde sportstuur en de sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen versterken het dynamische karakter. De bestuurdersstoel is standaard elektrisch verstelbaar en heeft een massage- en geheugenfunctie; uitbreiding voor de passagiersstoel is mogelijk als onderdeel van het optionele Maxx Pakket. Driezone-climatronic is eveneens standaard. Eyecatchers in het interieur zijn het 13 inch infotainmentscherm, de 5 inch Digital Cockpit en het (optionele) head-up display met augmented reality (onderdeel van het Advanced Pakket), allemaal met RS-specifieke graphics. Met ingang van vandaag zijn de Škoda Elroq RS en de Enyaq (Coupé) RS in Nederland te bestellen en te configureren op skoda.nl. De vanafprijs van de Elroq RS bedraagt € 52.990*. De Enyaq RS is er vanaf € 56.490*, voor de Coupé begint de prijslijst bij € 58.990*. Voor alle modellen geldt dat vijf jaar onderhoud is inbegrepen***. De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. * Alle prijzen in dit nieuwsbericht zijn, tenzij anders vermeld, inclusief BTW, BPM, kosten rijklaarmaken, recyclingbijdrage, legeskosten en eventuele beheerbijdrage. Zie voor verkoopinformatie skoda.nl. ** Het genoemde aantal kilometers is de theoretische maximale actieradius volgens de WLTP testsystematiek. Deze maximale actieradius kan onder meer worden beïnvloed door de voertuigconfiguratie, accu leeftijd en -conditie, rijstijl en de gebruiks-, omgevings- en klimaatomstandigheden zoals de buitentemperatuur, de verkeerssituatie en het rijgedrag. Werkelijke laadtijden kunnen afwijken door het gebruik van andere laadpunten en de capaciteit van het gebruikte laadpunt. ***De kosteloze service-verrichtingen zijn uitsluitend van toepassing op volledig elektrische voertuigen die nieuw door Pon's Automobielhandel B.V. zijn geïmporteerd. Elektrische voertuigen die niet door Pon's Automobielhandel B.V. zijn geïmporteerd of waarvoor een refund is aangevraagd door de eerste eigenaar zijn uitgesloten van de kosteloze service verrichtingen. Enyaq's met een kenteken registratiedatum tot en met 16 maart 2025 zijn voorzien van 7 jaar Onderhoud Inclusief (op basis van de kentekenregistratiedatum van het voertuig bij de RDW, 'datum eerste inschrijving in Nederland'). Voor de nieuwe generatie Enyaq geldt standaard 5 jaar onderhoud inclusief. Lees hier het volledige artikel
-
Škoda blaast zijn bekende zaterdagcampagne nieuw leven in. Met een originele, opvallende commercial die laat zien hoe je nog meer uit de zaterdag haalt. In de nieuwe campagne bouwt Škoda verder op die zo herkenbare dag, met de oproep: ‘Breng je zaterdag tot leven’. Waarbij de focus minder ligt op alle dingen die we moeten op zaterdag en meer op de dingen die we willen. Samen met je familie of juist even alleen. Ultieme zaterdag Wat je ook doet, Škoda moedigt je aan. In de commercial volgen we een gezin dat dankzij hun ruime Škoda het maximale uit hun zaterdag haalt. Dat zien we letterlijk en figuurlijk, als de typische zaterdagspullen in de kofferbak tot leven komen en een bijzonder karakter vormen. Hardlopen langs het strand, rekoefeningen tijdens een sportles, skaten met de kinderen of een potje bowlen. Alle spullen die hierbij nodig zijn, vinden een plek in de ruime Škoda Kodiaq. Met de nieuwe campagne laat Škoda zien dat de ‘zaterdag van Škoda’ blijft inspireren en de ruime Škoda modellen de ideale metgezel zijn voor jouw zaterdag. Blijf ontdekken en kies de Škoda die hierbij het beste past. Ontdek alle Škoda-modellen De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
-
Dat is netjes van de garage. Maar wat was de noodoplossing?
-
Vijf miljoen Fabia's: compacte Škoda bereikt grote mijlpaal
Ons Skoda Nieuwsmeisje plaatste een topic in Autonieuws
Škoda produceert vijf miljoenste Fabia: na de Octavia het populairste modelVier generaties betaalbare mobiliteit met Simply Clever-functiesBelofte: Fabia blijft ook na 2030 in het modellengammaDe vijf miljoenste Škoda Fabia rolde onlangs van de productielijn in Mladá Boleslav. Sinds 1999 al is het betaalbare instapmodel een belangrijke speler in de moderne geschiedenis van het merk Škoda. Gezien zijn blijvende populariteit en belang voor het merk zal de productie van de huidige Fabia ook na 2030 worden voortgezet. De Fabia van de eerste generatie werd gebouwd op een volledig nieuw platform van Volkswagen Group en viel op als een van de ruimste auto's in zijn klasse, met een combinatie van praktische eigenschappen, een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding en een groot aantal Simply Clever-functies. Deze winnende formule maakte de Fabia tot een succes bij zowel bestaande als nieuwe klanten in Europa en daarbuiten. De huidige vierde generatie is uitgerust met moderne, zuinige verbrandingsmotoren en geavanceerde veiligheidssystemen. Solide hoeksteen"Het bereiken van de mijlpaal van vijf miljoen Škoda Fabia's is echt een uitzonderlijke prestatie - zowel voor ons productieteam als voor het bedrijf als geheel.” zegt Andreas Dick, Bestuurslid Productie en Logistiek bij Škoda. “De Fabia werd voor het eerst geïntroduceerd in 1999 als het tweede volledig nieuwe model dat werd ontwikkeld onder de paraplu van de Volkswagen Groep en werd al snel een symbool van het merk en een hoeksteen van onze line-up. Gezien het aanhoudende succes van de huidige vierde generatie zullen we de Fabia ook na 2030 blijven produceren." De Škoda Fabia behoort al lange tijd tot de best verkochte modellen van het merk. Vorig jaar behoorde hij tot Škoda's op twee na populairste auto's, met 117.100 wereldwijd geleverde exemplaren over heel 2024. De eerste generatie Fabia werd in 1999 onthuld op de Frankfurt Motor Show als opvolger van de geliefde Felicia. Hij werd gebouwd op een volledig nieuw platform en werd aangeboden met een grote verscheidenheid aan motoren, transmissies en carrosseriestijlen. In de loop der jaren heeft de Fabia een sleutelrol gespeeld bij het vergroten van de populariteit van het merk Škoda op de Europese markten. Zijn naam is ook stevig verankerd in de autosportgeschiedenis, inclusief de meest recente generaties. De Fabia behoort tot de meest succesvolle rallyauto's aller tijden in hun respectieve categorieën. Vier generaties betaalbare mobiliteit De Škoda Fabia van de eerste generatie (1999-2008) debuteerde als vijfdeurs hatchback met een lengte van 3.960 mm. Minder dan een jaar later werd de stationwagonversie geïntroduceerd, gevolgd door een sedan in 2001. De opvallende styling was het werk van een designteam onder leiding van toenmalig hoofdontwerper Dirk van Braeckel. De eerste Fabia werd gebouwd op het geavanceerde PQ24-platform voor kleine auto's en bood een breed scala aan aandrijflijnen. In maart 2003 werd een sportieve RS-versie gelanceerd, met een 1.9 TDI turbodiesel (96 kW) die pittige prestaties combineerde met een laag brandstofverbruik. De Škoda Fabia van de tweede generatie (2007-2014) ging in maart 2007 in première op de Autosalon van Genève. Hij was gebaseerd op hetzelfde platform als zijn voorganger, maar was 22 mm langer en 47 mm hoger. Zes maanden later volgde een praktische stationwagonversie. In 2009 werd de line-up uitgebreid met de Scout-variant met offroad-designkenmerken en een RS-model met een 1.4 TSI turbobenzinemotor met een vermogen van 132 kW. Deze generatie introduceerde ook de populaire Monte Carlo-uitvoering. De derde generatie Škoda Fabia (2014-2022) werd in oktober 2014 onthuld op de Autosalon van Parijs. Hij werd gebouwd op het moderne PQ26-platform en kreeg nieuwe proporties die hem een dynamischere uitstraling gaven. Veiligheid en comfort werden ook aanzienlijk verbeterd: de Fabia was nu verkrijgbaar met Front Assist, adaptieve cruisecontrol en vermoeidheidsdetectie voor de bestuurder. Een facelift in 2018 voegde nog meer upgrades toe, waaronder Full LED-koplampen en dodehoekbewaking. De vierde generatie Škoda Fabia (2021-heden) arriveerde in het voorjaar van 2021 als vijfdeurs hatchback op basis van het MQB A0-platform. Het ontwerp is ontwikkeld door het Škoda Design-team onder leiding van Oliver Stefani. Deze generatie meet langer dan 4,1 meter en de bagageruimte groeide met 50 liter tot een royale 380 liter. Hij kan worden uitgerust met de nieuwste functies en systemen, zoals automatisch parkeren en Travel Assist 2.0, dat adaptieve cruise control, voorspellende bescherming voor voetgangers en fietsers, adaptieve rijstrookassistentie en verkeersbordherkenning omvat. Nog steeds betaalbaarDe populaire Škoda Fabia is er al vanaf € 24.990 en wordt standaard geleverd met 4 jaar fabrieksgarantie. Klanten kunnen kiezen uit een ruime voorraad nieuwe modellen of hun Fabia helemaal naar wens samenstellen. De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel -
Wie voor het eerst een elektrische auto wil aanschaffen, loopt tegen meerdere vragen op. Bijvoorbeeld: hoe kom ik erachter wat ik moet betalen bij een laadpaal? Als je in een benzineauto rijdt, weet je niet beter dat bij elk tankstation een grote zuil met de prijzen staat. En mocht je die gemist hebben, dan kun je nog altijd kijken op de pomp zelf. Zo weet je precies waar je aan toe bent. Maar bij een elektrische auto gaat dat net even anders. In tegenstelling tot tankstations zijn laadpalen vaak eigendom van verschillende exploitanten. De prijs van een volle batterij hangt dus af van wie de paal beheert én met welke laadpas jij laadt. Er is dus geen standaardtarief dat je op een zuil ziet staan. Sterker: de prijs kan zelfs verschillen voor dezelfde paal, afhankelijk van je pas of app. Toch kun je achter de prijs van een laadpaal komen. Hiervoor zijn 3 mogelijkheden: Elke aanbieder van een laadpaal heeft een app of website waar je kunt zien wat je bij welke paal betaalt. Je zoekt simpelweg op de locatie of laadpaal-ID. Er zijn apps die de tarieven per laadpaal tonen, inclusief starttarief, prijs per kWh én eventuele parkeerkosten. Denk aan: Plugsurfing, Shell Recharge en Chargemap. Ook in de MyŠkoda-app vind je de actuele laadtarieven. Je kunt ’m downloaden in de App Store en Google Play. Veel laadpalen zijn voorzien van een QR-code of sticker met een URL waar je het actuele tarief kunt checken. Snellaadstations (zoals Fastned en Ionity) hebben vaak hogere tarieven – maar laden veel sneller. Hier zie je de prijs meestal op een scherm staan of in de app van de aanbieder. Tot slot: weet dat je over het algemeen met een elektrische auto bijna altijd goedkoper uit bent dan met een brandstofauto. Lees ook: Wat is het verschil tussen kW en kWh bij een elektrische auto? De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
-
Škoda sluit tweejarig partnerschap met Union Cycliste Internationale (UCI) voor wereldkampioenschappen mountainbike en gravelVeel bekijks: UCI-wereldkampioenschappen jaarlijks samen goed voor meer dan 25 miljoen tv-kijkersŠkoda's oorsprong begon 130 jaar geleden met productie van fietsenDe komende twee seizoenen is Škoda Official Partner van de UCI wereldkampioenschappen mountainbike en de UCI wereldkampioenschappen gravel, beide georganiseerd door de Union Cycliste Internationale (UCI). Deze twee spraakmakende evenementen bieden verschillende varianten voor zowel mannen als vrouwen. Tienduizenden toeschouwers wonen de evenementen persoonlijk bij, en meer dan 25 miljoen mensen volgen de twee evenementen via uitzendingen. Dit jaar vinden de UCI wereldkampioenschappen mountainbike plaats in Wallis, Zwitserland. De UCI wereldkampioenschappen gravel die erop volgen, staan gepland in de regio Zuid-Limburg. Op de locaties van de UCI kampioenschappen zal Škoda pop-up locaties aanbieden voor bezoekers en fans, waar een selectie van volledig elektrische voertuigen en plug-in hybride modellen te zien zijn. Cross-country kampioenschapŠkoda ondersteunt de professionele wielersport al meer dan 20 jaar. De uitbreiding van de betrokkenheid bij de UCI met hun Elite mountainbike- en gravelcompetities is een logische stap. De spannende nieuwe samenwerking weerspiegelt Škoda’s streven naar duurzaamheid, maar bovenal ondersteunt het een paar van de belangrijkste kernwaarden: mens zijn en buitengewone avonturen beleven. De UCI Wereldkampioenschappen Mountainbike vinden dit jaar plaats van 30 augustus tot 14 september in het Zwitserse kanton Wallis. Het historische evenement brengt bijna alle mountainbike-vormen samen in één wedstrijd van twee weken. Op het programma staan Olympische cross country, team relay, cross country shorttrack, mountainbike marathon, E-MTB cross country, downhill, enduro, E-enduro en pumptrack evenementen. In totaal worden er 27 UCI wereldkampioenstitels uitgereikt. Limburg trapt af op gravelGravel-wedstrijdracen – een discipline met fietsen die speciaal zijn ontworpen voor uiteenlopende ondergronden zoals gravelwegen, onverharde paden en bestrating – heeft de afgelopen jaren een flinke vlucht genomen. De hernieuwde belangstelling voor deze lichte en snelle fietsen trekt zowel amateurs als professionele renners aan. Die groeiende populariteit heeft inmiddels geleid tot een officieel UCI Wereldkampioenschap, dat dit jaar in oktober plaatsvindt in Zuid-Limburg. Fietsen in het DNADit jaar viert de Tsjechische autofabrikant dat het bedrijf 130 jaar geleden werd opgericht. De oorsprong van Škoda gaat terug tot 1895, toen Václav Laurin en Václav Klement begonnen met de productie van fietsen in Mladá Boleslav. Tegenwoordig is Škoda al meer dan twee decennia een belangrijke supporter van de professionele wielersport. Vorig jaar verlengde het merk zijn partnerschap met A.S.O - de organisator van elitekoersen waaronder de Tour de France - tot 2028. Škoda ondersteunt ook de Tour de France Femmes avec Zwift en andere prestigieuze wedstrijden zoals La Vuelta a España en La Flèche Wallonne. De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
-
In dit geval was de complete ruit in de deur verdwenen, zelfs geen randje meer, dus verder weggezakt dan normaal kan. Bij de Fabia I heb ik ook zelf een raammechanisme gescoord en vervangen, en daarvoor bij mijn Cordoba uit 1996 heb ik het ook zelf gedaan. Probleem was nu dat ik geen kans zag om op vrijdagmiddag nog een vervangend mechanisme te scoren, uit te zoeken hoe ik de deurpanelen los kreeg, en alles te monteren. En aangezien mijn auto thuis buiten moet slapen, vond ik dat geen goed idee, dus direct garage gebeld die in elk geval direct een noodoplossing konden bieden.
-
Ramen met uitzicht op 130 jaar Škoda-geschiedenis
Ons Skoda Nieuwsmeisje plaatste een topic in Autonieuws
Ze trotseerden een felle uitslaande brand, twee wereldoorlogen én het communistische regime in Tsjecho-Slowakije. We hebben het over de originele ramen van het Laurin & Klement-hoofdkantoor, gebouwd in 1911 in Mladá Boleslav. Deze zijn nu te bewonderen in het Škoda Museum. In 1910 was Laurin & Klement de grootste autofabrikant van Oostenrijk-Hongarije, met bijna duizend werknemers. Omdat de modellen die hier gemaakt werden steeds populairder werden, ging de productie op een gegeven moment omhoog. Met als gevolg dat de fabriek in Mladá Boleslav uit zijn jasje groeide en moest worden uitgebreid, ínclusief een nieuw hoofdkantoor. De bouwtekening van het beoogde hoofdkantoor die je hier ziet, is van maart 1911. Hij ging vergezeld van een brief naar het stadsbestuur van Mladá Boleslav. De tekst luidde: “Door de voortdurende uitbreiding van de fabriek zijn onze huidige kantoren niet meer toereikend, en daarom zijn we genoodzaakt een nieuw gebouw te realiseren.” Tegenwoordig kun je heel lang wachten op een antwoord van de gemeente waar je woont, maar toen was dat in een mum van tijd gebeurd. Binnen de kortste keren werden het verzoek én de bouwtekening goedgekeurd door de toenmalige burgemeester van Mladá Boleslav, Bohumil Matoušek. De originele blauwdrukken tonen tot in detail hoe het gebouw eruitzag. In de kelder: een stookruimte en opslag. Op de begane grond: boekhouding en een typekamer. Op de eerste verdieping: export, marketing (toen nog ‘reclame’), correspondentie én het kantoor van de directeur. Helemaal boven vond je de vergaderruimte, enkele privévertrekken en een keuken. Pracht en praal Het nieuwe hoofdkantoor symboliseerde de groei van Laurin & Klement. En dus mocht het best een beetje pracht en praal uitstralen. De gevel werd hiervoor versierd met prachtig geëtste ramen, inclusief het L&K-logo. Ze ademen de sierlijke art-nouveau-stijl (‘jugendstil’) van de ‘belle époque’ – een tijdperk van technologische vooruitgang en stijgende levensstandaard tussen 1890 en 1914. Veel te verduren In de loop der tijd kregen de fraaie vensters veel te verduren, zoals de Eerste Wereldoorlog . Daarna stortte het Oostenrijks-Hongaarse rijk in en werd Tsjechoslowakije gesticht. En in 1924 brak brand uit in het kantoorgebouw, vermoedelijk veroorzaakt door vette katoenen schoonmaakdoeken die vlam vatten. Gelukkig werd het gebouw hersteld, inclusief de sierlijke ramen. Ook de Tweede Wereldoorlog ging niet ongemerkt voorbij. Op 9 mei 1945, een dag na de Duitse capitulatie, bombardeerde het Russische leger het fabrieksterrein van Škoda om op die manier te voorkomen dat het Duitse leger zou vluchten. Ook al was het terrein grotendeels verlaten, de schade aan het hoofdkantoor was aanzienlijk. Maar wonder boven wonder waren de vensters nog intact. Slogans in plaats van versieringen In 1948 kwamen de communisten aan de macht. De versieringen van de gevel van het hoofdkantoor maakten plaats voor slogans. Het uithangbord met de letters ‘AZNP’ (Automobilové Závody, Národní Podnik) stond symbool voor het staatsbedrijf dat Škoda was geworden. De ramen hielden echter stand – ze zijn terug te zien op een foto uit 1984. Vijf jaar later viel het communistische regime en brak een nieuw tijdperk aan, ook voor Škoda. Enorme groei In 1991 werd Škoda onderdeel van de Volkswagen Groep, wat leidde tot enorme groei en professionalisering. Tijdens een grote renovatie in de jaren 90 werden de oude ramen vervangen, maar níét bij het grofvuil gezet. Ze kregen een mooi plekje in het archief als tastbare getuigen van een roerige geschiedenis. Lees ook: Zo ziet de geboorteakte van de eerste Škoda eruit De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel -
Dit heb ik ook gehad met de Fabia 1 en 2 en inderdaad het kwam vaker voor. Hallo lukte me wel om zelf de ramen omhoog gedrukt te krijgen.
-
Laat vooral op deze dag je Škoda eens staan
Cordoba reageerde op Ons Skoda Nieuwsmeisje's topic in Autonieuws
Dat 'bespaarde reisgeld' met fietsen naar je werk, wordt wel enorm hoog ingeschat, de fietskosten (afschrijving, onderhoud, eventueel elektrische lading, verzekering) wordt allemaal vergeten mee te nemen, en de kosten voor met de auto naar het werk gaan blijkbaar uit van een nieuwe auto van flink formaat, wat voor veel mensen helemaal niet van toepassing is. -
Vandaag had de Fabia een vervelende verrassing in petto, ook al was het optimaal weer voor dit probleem. Vandaag had ik even het passagiersraam open gedaan om vanuit de auto even iets tegen iemand in de parkeergarage. Vervolgens wilde het raam met geen mogelijkheid meer dicht, en was compleet in de deur verdwenen. Bij proberen het raam te sluiten (zowel vanuit passagiersdeur als bestuurdersdeur) geen respons en geen geluid. Zekeringgroepen nagezocht, alle ramen zitten op dezelfde zekering, dus geen kapotte zekering. Vervolgens besloten om Vag Car Service in Bergschenhoek te bellen of nog mocht langskomen (het was half vier geweest), want op dat tijdstip nog uitzoeken hoe ik de deurpanelen loskrijg bij de F3 en het raam dicht krijgen zag ik even niet zitten. Tegen vier uur was ik bij VAG car service en binnen 5 minuten later stond de auto in de werkplaats. Na loshalen van het deurpaneel bleek uiteindelijk de raammotor het probleem. Raam handmatig dichtgezet en motor teruggeplaatst, zodat de auto gewoon gebruikt kan worden tot de raammotor vervangen is. Komende week komt het spul binnen en kan ik een afspraak maken. Dit is een mankement dat bij de huidige generatie VAG-auto weinig meer voorkomt, waar het 20 jaar terug standaard was dat rond de 100k km je problemen kreeg met de raammechanismen. Mijn Fabia heeft er ondertussen 120k km op zitten, dus is iets verder, maar zeker voor een passagiersraam is dit wel snel. Voorlopig knopje passagiersdeur afgeplakt met extra stuk plastic boven de knop en ook bij de bestuurdersdeur, om lastige foutjes te voorkomen.
-
Alle ruimte voor sportiviteit: de nieuwe Škoda Enyaq RS
Ons Skoda Nieuwsmeisje plaatste een topic in Autonieuws
Dynamische topmodellen: twee elektromotoren, vierwielaandrijving, een vermogen van 250 kW/340pk en 0-100 km/u in slechts 5,4 secondenSportieve standaard: sportonderstel, Matrix LED-koplampen, sportstoelen met massage- en geheugenfuncties, hoogwaardige veiligheidsvoorzieningenSpecifieke RS-features maken sportiviteit zichtbaarMedio mei te bestellen vanaf € 56.490* (Coupé: vanaf € 58.990*) inclusief 5 jaar onderhoudMet de Enyaq RS en Enyaq Coupé RS krijgt sportiviteit alle ruimte. Dankzij aparte elektromotoren op de voor- en achteras vertrouwen de nieuwe topmodellen op vierwielaandrijving en daarmee maximale grip en stabiliteit. In combinatie met een vermogen van 250 kW (340 pk) accelereren ze in amper 5,4 seconden van 0-100 km/u. Met 185 kW snelladen gaat ook het opladen heel snel. Samen met de nieuwe Elroq RS zijn de nieuwe Enyaq RS-modellen de snelst accelererende Škoda-modellen tot dusver. Naast een sprint vanuit stilstand naar 100 km/u in slechts 5,4 seconden, klokken ze een topsnelheid van 180 km/u. De 84 kWh accu (79 kWh netto) is in de Enyaq Coupé RS goed voor een range van maximaal 568 km* volgens de WLTP-cyclus (561 km* voor de Enyaq RS). Dankzij een laadvermogen van maximaal 185 kW vergt het laden van de accu van 10-80% slechts 26 minuten. Laden van 0-100% bij een 11 kW laadpunt duurt 8,5 uur. Ook heel praktisch: een Enyaq RS is geschikt voor het trekken van aanhangers met een gewicht tot 1.200 kg. In alles dynamischDe nieuwe Škoda Enyaq RS-modellen bieden veel rijplezier, wat met name te danken is aan het verlaagde sportonderstel (voor -10 mm, achter -15 mm). Op verzoek is er het DCC adaptieve onderstel met een extra dynamische set-up. Hiermee hebben rijders keuze uit 15 verschillende demperinstellingen. Daarbij biedt Driving Mode Select een specifieke rijmodus die perfect aansluit bij de standaard vierwielaandrijving. Vergeleken met de andere Enyaq-modellen hebben de RS-versies extra krachtige remmen inclusief remklauwen met twee zuigers op de vooras. Via het infotainmentmenu zijn de Sport en Futuristic exterieursound te selecteren. Sportieve looksMet Cw-waarden van respectievelijk 0,251 en 0,239 zijn de nieuwe Enyaq RS en Enyaq RS Coupe zeer gestroomlijnd. Die gunstige aerodynamica combineren ze met het nieuwe Modern Solid-design. Dé eyecatcher is het in hoogglans zwart uitgevoerde Tech-Deck, waarin naast diverse (radar)sensoren ook een opvallende lichtstrip in de vorm van een verticale grille is geïntegreerd. Matrix LED-koplampen en LED-achterlichten met dynamische richtingaanwijzers zijn standaard. Veel zwarte accenten (buitenspiegels, dakrails, afwerking van de motorkap en raamstijlen) dragen net als opvallende, reflecterende strips in de bumpers en het donkere Sunset-glas achter bij aan de kenmerkende Škoda RS-look. 20 inch lichtmetalen Draconis-velgen met matzwarte inserts zijn standaard, 21 inch Vision-velgen zijn optioneel. De RS-modellen zijn als enige in de Enyaq-reeks leverbaar in de opvallende kleur Mamba-Green. Hightech interieurDe Enyaq RS wordt standaard geleverd met het RS Lounge interieur, waarbij de elektrisch verstelbare sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen en massagefunctie en de andere zitplaatsen zijn bekleed met een combinatie van zwarte stof en Suedia microvezel. Limoengroene stiksels zorgen voor een sportief accent. Het optionele RS Suite interieur valt op door gedeeltelijk lederen bekleding, afwerkingsaccenten in carbon-look en het met geperforeerd leder beklede sportstuur. Verder heeft elke Enyaq RS een Digitale Cockpit (5 inch) en een 13 inch infotainmentdisplay. In het optionele Advanced Package komen een Augmented reality head-up display, Area View camera en CANTON sound system (635 W,12 speakers) samen. Simply CleverVeel Simply Clever-functies maken het reizen met de Enyaq RS nog aangenamer. Standaard zijn bijvoorbeeld 4 USB-C poorten (45 W) waarmee mobiele apparaten snel zijn te laden en een Phonebox met ventilatie voor draadloos opladen met 15 W. De elektrisch bedienbare achterklep is te openen met een voetbeweging. KESSY Advanced ontgrendelt de deuren van de Enyaq RS zodra de bestuurder binnen 1,5 meter van de auto komt. Bij het weglopen worden de deuren automatisch weer vergrendeld (Walk Away Locking). Het navigatiesysteem verzorgt realtime meldingen over bijvoorbeeld ongelukken, pechgevallen en slipgevaar in de directe omgeving. Een elektrisch wegklapbare trekhaak is optioneel. Intelligent en veiligMet het oog op de veiligheid beschikken de nieuwe Enyaq RS-modellen standaard over de nieuwste versie van Travel Assist, waarin Adaptive Lane Assist, de vooruitziende Adaptive Cruise Control, de fileassistent, Emergency Assist en Side Assist samenkomen. Door data van andere auto’s die dezelfde route hebben afgelegd te gebruiken, functioneert Travel Assist nu nog beter. Dankzij Plug & Charge wordt een Enyaq RS bij een laadpunt automatisch herkend. De verbeterde MyŠkoda-app ondersteunt nieuwe functies van het optionele Intelligent Park Assist-systeem. Zo is het met het optionele Remote Park Assist mogelijk om een Enyaq RS via de smartphone in te parkeren. De bestuurder dient daarbij dicht bij de auto te zijn en gebruik te maken van een Bluetooth-verbinding tussen smartphone en de Enyaq RS. Na het kiezen van de gewenste parkeeractie verzorgt de auto zelf de besturing, het remmen en de juiste bewegingen. Ook de Remote Training Parking-functie is via de app aan te sturen. De bestuurder kan hiermee tot wel vijf parkeermanoeuvres uitvoeren en opslaan in het geheugen. De Enyaq RS kan deze parkeeracties daarna zelfstandig uitvoeren. De Enyaq RS is er vanaf € 56.490*, voor de Coupé begint de prijslijst bij € 58.990*. De modellen zijn per medio mei te bestellen, prijslijsten en uitgebreide specificaties zijn vanaf dan te vinden op skoda.nl. De eerste nieuwe Škoda’s Enyaq RS en Enyaq RS Coupé worden eind juni in Nederland verwacht. De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. * Het genoemde aantal kilometers is de theoretische maximale actieradius volgens de WLTP testsystematiek. Deze maximale actieradius kan onder meer worden beïnvloed door de voertuigconfiguratie, accu leeftijd en -conditie, rijstijl en de gebruiks-, omgevings- en klimaatomstandigheden zoals de buitentemperatuur, de verkeerssituatie en het rijgedrag. Werkelijke laadtijden kunnen afwijken door het gebruik van andere laadpunten en de capaciteit van het gebruikte laadpunt. Lees hier het volledige artikel -
Het liefst wil je elke dag in je Škoda zitten, zo lekker zit-ie. Toch is het slim om de auto eens te laten staan. Vooral op 15 mei 2025. Dan is het namelijk de Fiets naar je werk Dag. Op deze dag wordt iedereen aangemoedigd om de auto te laten staan en op de fiets naar het werk te gaan. Als dat te doen is uiteraard. In 2024 hebben meer dan 30.000 deelnemers zich ingeschreven op de website van de Fiets naar je werk Dag. Dit is niet verplicht, maar wel leuk. Je maakt kans op mooie prijzen en je kunt zien hoeveel je bespaart op je dagelijkse reiskosten door óp de fiets te stappen in plaats van ín de auto. Vervolgens kun je dit bedrag aan een goed doel schenken. De voordelen van fietsen Fietsen levert meer voordelen op dan geld besparen. Het is goed voor het milieu. Dat je in een elektrische Škoda rijdt, is geen goede reden om niet mee te doen, want wie op de fiets stapt, werkt tegelijkertijd aan zijn conditie en kweekt sterkere spieren. En wist je dat fietsen de bloedtoevoer naar je hersenen stimuleert? Hierdoor verbetert je denkvermogen. Wat ook goed is, is dat je in de buitenlucht bent. Als de zon dan ook nog schijnt, is het helemaal slim de auto een keer te laten staan. Zonlicht zorgt ervoor dat het stresshormoon cortisol minder wordt aangemaakt. Hierdoor val je makkelijker in slaap en slaap je beter. Kortom: redenen genoeg om mee te doen aan de landelijke Fiets naar je werk Dag. En onthoud: die is op 15 mei 2025. De kans is dus groot dat het zonnetje schijnt. Lees ook: Waarom ook jij op de fiets moet stappen De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
-
Veel Škoda’s zijn uitstekende caravantrekkers. Maar rijden met een caravan blijft voor sommigen altijd een beetje spannend. Vooral in de bergen. Nu de zomervakantie eraan komt, is het slim om de volgende 6 tips door te nemen. 1 – Veel toeren maken Bergop wil je motorvermogen, géén lage toerentallen. Soms moet je meerdere versnellingen terugschakelen om de gang erin te houden. Gewoon doen, ook al neemt het motorgeluid dan toe. Tijdens het bergopwaarts rijden, merk je vanzelf bij welke versnelling je een veilige constante snelheid kunt aanhouden. Check het instructieboekje bij ‘maximaal koppel’ voor de ideale toerentallen. 2 – Laat de koppeling niet slippen Vanuit stilstand omhoog? Laat de voorwielen gerust even spinnen. Beter wat rubber kwijt dan een verbrande koppelingsplaat. Of – als de ruimte dit toelaat – laat de caravan een stukje achteruitrollen in een bocht en rijd dan gemakkelijker weg. 3 – Motor (te) warm? Zet de verwarming aan Dat klinkt gek, maar werkt wel. Als de motor te heet wordt, zet je juist de verwarming aan en de blower op vol vermogen om overtollige warmte af te voeren. Om te voorkomen dat jezelf overkookt, zet je alle ramen van je Škoda open. 4 – Afdalen? Denk aan de remmen Eenmaal boven op de berg weet je dat je ook weer naar beneden moet. Dan kunnen de remmen van een caravan oververhit raken. Rijd rustig naar beneden en rem af en toe stevig af om daarna (in een lagere versnelling) kort te accelereren – zo koelen de remtrommels wat af. Als er ruimte is, kun je de auto ook even aan de kant zetten. 5 – Bergop heeft voorrang Op smalle wegen geldt: stijgend verkeer mag eerst. Tip: laat je passagier goed om de bocht kijken of er verkeer omhoog komt. En schakel vóór een haarspeldbocht alvast terug naar een lagere versnelling. Dan kun je je in de bocht focussen op het sturen. 6 – Pluis de kaart uit Die goeie ouwe wegenkaart is zo slecht nog niet. Op een gedetailleerde wegenkaart staan vaak de steile hellingen voor caravans aangegeven. Hiermee voorkom je verrassingen en kun je vooruitplannen. Lees ook: Deze Škoda’s trekken een caravan van 1500 kg of meer De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
-
Hoe jouw feedback Škoda helpt nog betere auto’s te maken
Ons Skoda Nieuwsmeisje plaatste een topic in Autonieuws
Bij Škoda luisteren we graag naar onze klanten. Hierdoor kunnen we onze auto’s nóg beter maken. Neem nou het volgende voorbeeld. Hoe uitgebreid nieuwe Škoda’s ook getest worden, pas in de dagelijkse praktijk ontdek je hoe goed een auto écht is. Dat bleek onlangs maar weer eens met de Škoda Enyaq. Het probleem Enyaq-rijders van het eerste uur gaven aan dat ze iets misten: ze zochten in het scherm naar de actuele temperatuur van de hoogvoltaccu, maar tevergeefs. Die actuele temperatuur is voor EV-rijders belangrijk. Als-ie te laag is, laadt de batterij minder snel op. De ideale bedrijfstemperatuur is rond de 21 graden Celsius. Maar dat was nergens af te lezen. Met als gevolg dat Enyaq-rijders met een te koude batterij begonnen te laden en tot de ontdekking kwamen dat dit langer duurde dan ze gedacht hadden. En om nou nóg een belegd broodje te eten, is ook zo wat. Škoda nodigde onlangs een aantal Enyaq-rijders uit op het hoofdkantoor Wat volgde, waren brainstormsessies van verschillende afdelingen met de vraag hoe ze dit dachten op te lossen. De oplossing De oplossing kwam in de vorm van een nieuwe app die nu beschikbaar is in het infotainment van de Enyaq (softwareversie ME3). Hiermee verschijnt de bedrijfstemperatuur van de batterij van de laatste vijf minuten op het centrale display. Škoda gaat nog een stapje verder, want je krijgt ook advies. Als de batterij nog te koud is, lees je dat laden wellicht langzamer gaat dan je verwacht en dat je misschien beter kunt doorrijden tot het volgende snellaadpunt. De kans is groot dat de batterij daar dan wel de ideale temperatuur heeft. Uiteraard als de overgebleven actieradius dit toestaat, maar dat kun je dan weer in de routebegeleiding zien. Hoogste baas bij Škoda Škoda nodigde de Enyaq-rijders nog een keer uit, maar deze keer buiten, op een afgesloten terrein. Hier was ook Klaus Zellmer present, de hoogste baas bij Škoda – om maar aan te geven hoe serieus Škoda feedback van klanten neemt. Klaus zorgde voor blije gezichten bij de Enyaq-eigenaren, want nu konden ze wel de actuele bedrijfstemperatuur van de batterij aflezen. En dat scheelt ze kostbare tijd tijdens een laadstop. Zo zie je maar, Škoda neemt de feedback van zijn klanten serieus. Ja, bloedserieus. Zij rijden immers bijna dagelijks met de auto, onder de meest uiteenlopende omstandigheden. Dus als je denkt dat jouw Škoda nog beter kan, geef het gerust aan bij jouw Škoda-dealer. De koffie staat klaar. Lees ook: Laadpiek bij een elektrische auto, wat betekent dit? De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel -
Met dit trucje wordt monteren van banden appeltje-eitje
Ons Skoda Nieuwsmeisje plaatste een topic in Autonieuws
Als je de productielijn van Škoda goed bekijkt, vraag je je misschien af of sommige fabrieksmedewerkers over superkrachten beschikken. Ze verplaatsen grote en zware onderdelen zonder ook maar één druppel zweet op het voorhoofd te krijgen. Hoe doen ze dat? Wie ooit een autoband heeft verwisseld, weet hoeveel moeite dit kost. Neem bijvoorbeeld het 21-inch lichtmetalen wiel ‘Supernova’ van de Škoda Elroq (Business Edition en Sportline). Een fraai staaltje design, maar inclusief de band weegt dit wiel meer dan 30 kilo. Dat is zwaarder dan een volle zak cement! Toch kost het monteren van de wielen de fabrieksmedewerkers slechts enkele seconden. De manier waarop de mannen en vrouwen in de Škoda-fabriek de wielen optillen en bevestigen, lijkt bijna in strijd met de wetten van de zwaartekracht, zo snel en gemakkelijk gaat het. Gelukkig krijgen ze hierbij ondersteuning van een robotarm, aangedreven door perslucht. Dit betekent niet dat fabrieksmedewerkers met hun eigen armen over elkaar achterover kunnen leunen. Er komt nog altijd fysieke kracht bij kijken. Maar dit hulpmiddel neemt wel een groot deel van de benodigde kracht voor zijn rekening. Dat gaat als volgt: de medewerker stuurt het apparaat aan, waarbij sensoren de druk en de richting van de beweging registeren. Vervolgens wordt de werking van de robotarm hierop aangepast. Op die manier kan de fabrieksmedewerker zich focussen op wat écht belangrijk is, de nauwkeurigheid waarmee de wielen op hun plek worden gemonteerd. Dat gebeurt zonder dat er ook maar één krasje op de velg komt. Zware belasting De robotarm kan wielen/velgen optillen van 16 tot 21 inch. “Een wiel weegt zomaar tussen de 20 en 35 kilo, afhankelijk van het Škoda-model”, weet Lucie Vacková, coördinator werkplek-ergonomie bij Škoda. “Omdat de wielen op pallets gestapeld zijn, zou het optillen van de onderste exemplaren betekenen dat medewerkers diep moeten bukken. Dit is een zware belasting voor het lichaam, met name voor de onderrug. Zeker als je het meermaals per dag moet doen.” Bij elk werkstation monteert een medewerker twee wielen aan zijn of haar kant van de auto. Tijdens één dienst worden tot 440 auto’s van wielen voorzien – dat zijn 880 wielen in totaal. Het gezamenlijke gewicht ligt dan tussen de 20 en 25 ton! Meer veiligheid en comfort “Volgens de wet mag een werknemer tijdens een werkdag van 8 uur in totaal 10 ton tillen,” vervolgt Lucie. “Daarom is assistentie zo belangrijk. De robotarmen zorgen voor een betere ergonomie op de werkvloer, voorkomen blessures én verhogen de veiligheid en het comfort van medewerkers.” Zodra de wielen zijn bevestigd, volgt een handeling waarbij alle wielbouten in één keer vastgedraaid worden. Dit doet een beetje denken aan een pitstop van een Formule 1-race. Al ziet het 5-armige onderdeel uit de Škoda-fabriek er futuristischer uit dan de sleutels waarmee Formule 1-monteurs moeten werken. Moeiteloos op zijn plek Ook elders aan de lopende band krijgen fabrieksmedewerkers ondersteuning. In de bovenstaande video zie je ook hoe het volledige dashboard moeiteloos op zijn plaats ‘glijdt’. En ook hoe soepel de portieren met uiterste precisie in de carrosserie worden gehangen. Dat terwijl het dashboard zo’n 60 kilo weegt, en de portieren zomaar 35 tot 40 kilo aantikken. Optimale houding Hoe zwaar een onderdeel ook is, de maximale kracht die nodig is om bijvoorbeeld de robotarm te bedienen, bedraagt slechts 80 newton – vergelijkbaar met het optillen van 8 kilo. “In de meeste gevallen is de benodigde kracht zelfs nog lager. Bovendien werken medewerkers op deze manier altijd vanuit een optimale houding. Zo houden ze meer energie over voor hun vrije tijd”, besluit Lucie. Lees ook: In deze geheime ruimte ontstaat jouw nieuwe Škoda De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel -
Bij de Fabia I heb ik net voor 12 jaar de originele accu moeten vervangen, ik doe eigenlijk altijd lang met accu's. Bij mijn eerste auto (Golf D uit 1979) heb ik de accu vervangen toen de auto 6 jaar oud was, dat was destijds ook voor een diesel een respectabele leeftijd, ik geloof dat de km-stand van die Golf iets van 180k km met de 1e accu was, maar ook genoeg auto's gehad waar ik nooit een accu heb vervangen. Korte afstanden valt volgens mij nog wel mee voor de levensduur van de accu (als je ritten tenminste lang genoeg zijn om wel de auto warm te rijden, dus meer dan 10 km), langere tijd stilstaan is volgens mij slechter voor een accu. Mijn auto staat wel eens een paar dagen of een weekje stil, maar gemiddeld rijdt ie toch wel 4-5 dagen per week.