Ga naar inhoud

Inloggen gaat tegenwoordig op basis van je e-mailadres. Let dus even extra goed op wat je invult 🙂 

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

rssImage-49e9593bee1ba4caf56774503ae7965f.jpeg

Met een gelimiteerde productie van 2.517 stuks, is de kans piepklein dat je ooit in een Škoda 1000 MBX zult rijden. Stap samen met ons achter het stuur van deze cultauto.

Ter ere van zijn 130-jarig bestaan, organiseert Škoda een klassiekerrally met meer dan tweehonderd auto’s. De 140 kilometer lange route in de omgeving van Mladá Boleslav loopt langs het Škoda Museum en dóór de productiehal van de autofabriek.

In de video zie je de klassiekerrally alsof je er zelf bij bent, want de rit is gefilmd vanuit de ogen van de bestuurder van een prachtige rode Škoda 1000 MBX. Neem het pietepeuterige contactsleuteltje in ontvangst, ga zitten op het bruine leer, klik de veiligheidsgordel vast en grijp het dunne hoepelstuur vast. Klaar om te vertrekken!

 

 

Klassiekerrally met een Škoda 1000 MBX

De 1000 MBX ging eind 1966 in productie, dus naar een modern navigatiesysteem kun je fluiten. Je bijrijder heeft een routeboek op schoot; klassiekerrally’s draaien niet om snelheid maar om precisie. Met leuke uitdagingen, zoals etappes die je in exact de juiste tijd moet afleggen.

Achter in de auto ligt een viercilinder benzinemotor met een inhoud van 988 cm3 en een destijds respectabel vermogen van 52 pk en 75 Nm koppel. In combinatie met een leeggewicht van 815 kg bereikt de 1000 MBX een topsnelheid van 127 km/h. Maar die cijfers zijn van toen-ie nieuw was, bijna 60 jaar later is het leuker om rustig te toeren.

Škoda 1000 MBX: zien en gezien worden

In de video zie je dat het zicht rondom de auto geweldig is. Door de grote glasoppervlakken wekt het tweedeursmodel zelfs de indruk geen B-stijl te hebben. De B-stijl zit er wel, maar eindigt onder de raamlijn. Hierdoor hebben de inzittenden fantastisch zicht naar buiten wanneer ze beide zijruiten naar beneden draaien.

Dat voorbijgangers jou hierdoor ook kunnen zien is niet erg, want de 1000 MBX is een auto om trots op te zijn met primeurs als een cilinderblok van gegoten aluminium. Škoda was de eerste Europese fabrikant ooit die zijn cilinderblokken zo maakte. Ook de krukassen en de versnellingsbakhuizen werden onder hoge druk gegoten.

Vertraging in de fabriek

Bovendien is de MBX-variant zeer zeldzaam. Terwijl van de gewone Škoda 1000 MB met vier portieren maar liefst 443.156 exemplaren zijn gebouwd, kwam het totale aantal tweedeurs MBX-versies uit op slechts 2.517. De assemblage vergde zoveel manuren dat de MBX zijn eigen productieruimte kreeg in de Mladá Boleslav-fabriek, zodat de hoofdproductielijn geen vertraging opliep.

Zouden we vandaag alsnog voor vertraging hebben gezorgd? Want een klassiekerrally met 200 auto’s dóór de productiehal van je autofabriek laten lopen is vast niet bevorderlijk voor de productiviteit…

Lees verder: Škoda bouwt nu duizend keer zoveel auto’s als vroeger

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Lees hier het volledige artikel

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe