Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

rssImage-cd18d075a26357b2d885374881354e9e.jpeg

Met de Škoda Vision O is iets bijzonders aan de hand: de designers zijn begonnen met het interieur en pas daarna hebben ze de buitenkant getekend. Dat geeft aan hoeveel zorg aan de binnenkant is besteed. 

De Škoda Vision O laat zien dat in een elektrische toekomst de klassieke stationwagon een belangrijke rol gaat spelen. Het is nog een concept car, wat betekent dat dit nog niet het definitieve ontwerp is en dat-ie niet in deze vorm bij de dealer komt te staan. Wel geeft zo’n concept car auto-ontwerpers de kans om met allemaal spannende, verfrissende ideeën te komen.

Een heel groot scherm

Het interieur van de Škoda Vision O is bewust eenvoudig en rustig gehouden. Blikvanger is het Škoda Horizon Display. Het beeldscherm van ruim 1,20 meter loopt over de hele breedte van het dashboard. Daardoor kan het zowel door zowel de bestuurder als de bijrijder worden gebruikt.  

In het midden zie je een apart verticaal scherm voor de belangrijkste functies, eronder vind je een echte draaiknop. Zo kun je kiezen wat je zelf handig vindt: bedien je het scherm via de touchscreens in het dashboard of via een vertrouwde fysieke knop?

Het scherm en de knop zijn zo geplaatst dat je handen altijd dicht bij het stuur blijven. Op het stuur zitten ook nog knoppen voor de belangrijkste functies, zoals het volume aanpassen, van radiozender wisselen, telefoongesprekken aannemen en de cruisecontrol inschakelen.

Geen onnodige afleiding

Zo’n groot scherm kan afleiden, zou je denken. Maar daar hebben de ontwerpers iets op bedacht. Met de functie ‘infodimming’ bepaal je zelf hoeveel gegevens er op dat moment voor je neus zichtbaar zijn. Als het druk is, kan de hoeveelheid informatie worden beperkt en tijdens rustig rijden juist worden uitgebreid.

De verlichting in het interieur past zich automatisch aan het daglicht aan. Zo hoef je in het donker niet tegen grote kermisachtige schermen aan te kijken. Dat rijdt wel zo fijn.  

Gerecyclede materialen

Bij het ontwerpen van het interieur van de Vision O was duurzaamheid belangrijk. Het interieur bestaat uit slechts enkele materialen. Zo zijn de stoelen bekleed met 100 procent gerecycled ‘flatknit’. Die stof wordt hierbij in één stuk en in een vlakke vorm gebreid – op maat, speciaal voor het onderdeel waarvoor het bedoeld is. Daardoor levert het geen verspilling op.

Een bijzonder detail is de 3D-geprinte hoofdsteun. Die hoeft niet verder afgewerkt te worden en is opnieuw recyclebaar. Verder zijn er plantaardige microvezels gebruikt voor grote interieurdelen en bestaat de vloerbedekking uit gerecycled leer.

Bagageruimte van 650 tot 1.700 liter

Van een stationwagon van Škoda mag je veel ruimte verwachten: in de bagageruimte past meer dan 650 liter en dat kan worden uitgebreid tot ruim 1.700 liter met neergeklapte achterbank. Dat is ongeveer net zoveel als de Skoda Octavia Combi.

Uiteraard zijn er allerlei handige Simply Clever-oplossingen bedacht. Zo heeft de auto een draagbare bluetoothspeaker en zelfs een volledig geïntegreerde koelkast. Er zijn vier paraplu’s aan boord en vanzelfsprekend ontbreekt een doekje om het grote scherm schoon te maken niet. In de kofferbak is een aparte uitsparing waarin je de laadkabels netjes kunt opbergen. Alle inzittenden kunnen hun telefoon draadloos opladen.

Zoals gezegd is de Škoda Vision O geen model dat echt in de showroom komt te staan. Maar in het volgende decennium komt er wel een elektrische stationwagon van Škoda op de markt.   

Lees ook: Skoda Vision O: nieuwe visie op de toekomst van stationwagens

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Lees hier het volledige artikel

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe