Ga naar inhoud

Škoda Rapid: deze roadtrip uit 1936 zou verfilmd moeten worden


Aanbevolen berichten

Geplaatst:

rssImage-214d8809a9ca71488d9c3154e405b10d.jpeg

Dit is het waargebeurde verhaal van vier vrienden die met een Škoda Rapid naar de Poolcirkel rijden en op de terugweg het goud pakken tijdens de Olympische Spelen van 1936.

Škoda Auto bestaat 130 jaar en om dat te vieren duiken we in het archief. Daar vinden we een handgebonden fotoalbum met kiekjes, stickers, landkaarten en postzegels van een episch auto-avontuur uit 1936. Van deze roadtrip zou Hollywood een meeslepende film kunnen maken.

Vier vrienden met belangrijke functietitels

Dit verhaal start begin jaren dertig, in een jonge Tsjechoslowaakse Republiek die hard wordt getroffen door de Grote Depressie. De economie krimpt, de werkloosheid loopt op – op het dieptepunt zitten bijna een miljoen mensen zonder baan. Geen wonder dus dat, zodra deze moeilijke jaren voorbij zijn, vooral de jongere generatie snakt naar ontspanning en avontuur.

Maak kennis met Vladimír Štůla, een 23-jarige rechtenstudent en de trotse eigenaar van een Škoda Rapid. Hij wordt vergezeld door drie vrienden, die zichzelf voor de grap belangrijke functietitels geven: Štůla treedt op als leider en chauffeur, Bohumír Pokorný als penningmeester, fotograaf en kleermaker, Bohumil Zahradník als accommodatiemanager en drukker, en Ladislav Týra als navigator, monteur en cameraman. Kortom, de sfeer zit er goed in wanneer het avontuur begint.

Naar de Poolcirkel

De vrienden vertrekken op 25 juni 1936 vanuit Praag. Škoda Auto sponsort de reis met een bijdrage van 20.000 kronen, officieel bestempeld als “een subsidie voor een promotierit voorbij de poolcirkel en de Olympische Rally.”

De route loopt via Duitsland en Denemarken richting Scandinavië. Via de hoofdsteden Stockholm en Oslo rijdt de Škoda Rapid door naar de Noorse havenstad Trondheim, en vandaar steeds verder naar het noorden. Op 11 juli kruist de auto de poolcirkel. Het noordelijkste punt van de expeditie is de havenplaats Liinakhamari, aan de kust van de Noordelijke IJszee – het eindpunt van de dan nog gloednieuwe Arctic Ocean Highway. Daar poseert het team in nette, formele kleding voor foto’s.

Op dat moment maakt de haven nog deel uit van Finland, maar slechts drie jaar later valt de Sovjet-Unie het land binnen. Finland wordt gedwongen tien procent van zijn grondgebied af te staan aan de vijand, waaronder Liinakhamari – een conflict dat de geschiedenis ingaat als de Winteroorlog.

Meedoen aan de Olympische Zomerspelen

We slaan de bladzijde van het fotoalbum om en volgen de Škoda Rapid op zijn weg terug naar het zuiden. Vladimír en kornuiten komen aan in het Finse stadje Tornio. Op 16 juli vertrekken ze daar voor hun deelname aan de Olympische Rally naar Berlijn.

Een bewaard gebleven deelnemerslijst in het reisalbum toont dat de Škoda Rapid startnummer 43 draagt, uit een totaal van 154 auto’s. Dat startnummer prijkt ook als sticker op de omslag van het album. En het is niet de enige: de kaften zijn versierd met stickers van overnachtingsplekken onderweg.

De rally voert het team via Letland en Litouwen naar de toenmalige Duitse grens. In Königsberg (het huidige Kaliningrad) treffen ze hun eerste controlepost – één van de zestig verspreid over Duitsland. Om punten te verdienen, mag elke equipe slechts één controlepost per dag aandoen, die bovendien minimaal 250 kilometer van de vorige verwijderd moet zijn. Uiteindelijk finishen ze op het legendarische AVUS-circuit in Berlijn, waar ook de Olympische marathon plaatsvindt.

Gouden medaille en postzegels

Met 4.368 punten eindigt het team van Štůla aanvankelijk op de tweede plaats, achter een Duitse equipe die vanuit Athene is vertrokken. Maar tijdens de officiële sluitingsceremonie van de Olympische Spelen in Berlijn worden de Tsjechoslowaken alsnog als winnaars uitgeroepen – en ontvangen ze de gouden medaille.

Bij terugkomst worden ze feestelijk onthaald door de Tsjechoslowaakse Automobielclub. De avonturiers ontvangen een trofee, persoonlijke bedankbrieven ondertekend door de directeur van  Škoda, en zelfs postzegels met hun portretten om deze bijzondere prestatie te vereeuwigen.

Lees verder: Škoda bouwt nu duizend keer zoveel auto’s als vroeger

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Lees hier het volledige artikel

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe