Ga naar inhoud

Zo nuttig is een warmtepomp in de winter


Aanbevolen berichten

Geplaatst:

rssImage-fb5b470ba3f93ed9847092ef001f1621.jpeg

Als je een nieuwe Škoda Elroq of Enyaq gaat samenstellen, kun je als optie een warmtepomp aanvinken. Wat is het nut daar eigenlijk van en hoe werkt het?

Als de temperatuur daalt, heeft dat gevolgen voor de actieradius van je elektrische auto. Hij komt iets minder ver op een volle batterij dan op een warme zomerdag. Een warmtepomp is dan handig. Hij zorgt ervoor dat het aangenaam warm wordt in de auto, zonder een grote hap te nemen uit je rijbereik.

Verschil met gewone verwarming

Voor de duidelijkheid: een warmtepomp is géén must. Alle elektrische Škoda’s beschikken gewoon over een elektrische verwarming, dus je zult het nooit koud hebben. Maar die verwarming gebruikt veel energie uit het accupakket. De warmtepomp laat de batterij (grotendeels) links liggen en heeft andere trucs.

Een warmtepomp maakt zelf geen warmte, hij verplaatst het. Zo kan hij de restwarmte van de elektromotor - die vrijkomt tijdens het rijden - gebruiken om het interieur op de juiste temperatuur te krijgen.

Maar vaak is dat niet genoeg, want EV’s zijn zo efficiënt dat ze minder restwarmte produceren dan auto’s met een benzine- of dieselmotor. De warmtepomp heeft dan ook een tweede truc om warmte aan te dragen: hij verplaatst warmte van buiten de auto naar binnen. Dat werkt zelfs in de winter, als het behoorlijk koud is.

Warmtepomp in je elektrische Škoda

De Škoda Enyaq en Elroq zijn allebei leverbaar met zo’n energiezuinige warmtepomp. Op bijna alle uitvoeringen van de Elroq kun je er voor 1090 euro eentje bestellen. Ook bij de Enyaq betaal je 1090 euro voor een warmtepomp en hij is voor elke uitvoering beschikbaar.

Of je de warmtepomp nou wel of niet aanvinkt, het is sowieso een slim idee om voor vertrek het interieur van je elektrische Škoda op te warmen met stroom uit de laadpaal (via de MyŠkoda-app of het menu). Want het kost meer energie om een koud interieur op te warmen, dan een warm interieur behaaglijk te houden.

Lees verder: Wat is het verschil tussen AC- en DC-laden bij een elektrische auto?

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Lees hier het volledige artikel

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe