Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

rssImage-c1739e690b30b2521a48f7b720a1fe27.jpeg

Deze maand is het precies 100 jaar geleden dat Laurin & Klement fuseerde met Škoda. In de eeuw die daarop volgde, veranderde de auto-industrie rigoureus…

Laten we beginnen met een korte geschiedenisles: Laurin & Klement was een Tsjechisch bedrijf dat in 1895 begon met fietsen en motorfietsen en later auto’s ging bouwen. Denk bijvoorbeeld aan de L&K CCCC, een van de eerste viercilindermotorfietsen ter wereld en een ware sensatie toen-ie in 1904 onthuld werd. 

Het bedrijf raakte echter in financiële problemen en zocht een sterke partner. In 1925 fuseerde Laurin & Klement met de veel grotere ingenieursfirma Škoda uit Pilsen. Zo ontstond Škoda Auto, dat de autofabriek in Mladá Boleslav voortzette. 

40.000 werknemers

Honderd jaar geleden ging het bouwen van auto’s niet zo soepel en snel als tegenwoordig. De 1800 medewerkers in de fabriek in Mladá Boleslav bouwden de auto’s vooral met de hand en in kleine series. Zo werden in totaal slechts 833 auto’s gebouwd in 1925.

De autoproductie van Škoda heeft in ruim een eeuw een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Vooral nadat Škoda onderdeel werd van de Volkswagen Groep, ging het snel. In 1991 produceerden 16.974 medewerkers al ruim 172.000 auto’s.

Tegenwoordig werken er liefst 40.000 mensen bij Škoda en in 2024 werden meer dan 926.000 auto’s gebouwd. Dat zijn ruim duizend keer zoveel auto’s als honderd jaar geleden – 111 keer, om precies te zijn. Met de hulp van slechts 22 keer zoveel medewerkers. Maar die kunnen wel gebruikmaken van de allernieuwste productietechnieken.   

Laurin & Klement

De naam Laurin & Klement verdween als merk, maar kwam terug als speciale uitvoering bij Škoda-modellen. Die traditie bestaat inmiddels al dertig jaar en begon in 1995 met de Laurin & Klement-uitvoering van de Škoda Felicia. De auto had leren bekleding, donkerblauwe parelmoerlak en 13-inch lichtmetalen velgen in retrostijl. 

Niet alleen consumenten waren onder de indruk van de pure luxe van de Felicia, ook de Tsjechische autojournalisten reageerden laaiend enthousiast. Zij riepen de Felicia uit tot Auto van het Jaar.

130 jaar L&K

Dit jaar hebben studenten van de Škoda Auto Vakschool een Škoda Superb Combi omgebouwd tot pick-uptruck. Deze op maat gemaakte Superb Combi werd gemaakt als voertuig voor wielerwedstrijden, met een speciaal ontworpen laadruimte voor racefietsen. De naam van de auto was L&K 130, een knipoog naar het 130-jarig bestaan van Laurin & Klement.

Lees verder: Hoe Škoda de wereld veroverde met posters

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Lees hier het volledige artikel

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe