Ga naar inhoud

Er waren de afgelopen periode wat problemen met het posten van nieuwe berichten en het registreren van nieuwe accounts. Deze problemen zijn inmiddels verholpen! Excuus voor het ongemak.

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

rssImage-bce32a89503306ca38fda3593b439e98.jpeg

Om de zoveel tijd in een andere Škoda stappen is natuurlijk leuk, maar het hóéft niet. Bevalt je auto goed, dan kun je er net zo goed in blijven rijden. Dat bewijst Jómundur Ólason. Zijn Octavia van de eerste moderne generatie heeft inmiddels één miljoen kilometer op de teller staan. Hoe heeft hij dat voor elkaar gekregen? 

Een Škoda-dealer in IJsland kreeg onlangs een opmerkelijk telefoontje van Jómundur. Zijn vraag: wat laat het dashboard van een Octavia eigenlijk zien na één miljoen gereden kilometers? Een kant-en-klaar antwoord had de dealer niet, want dit hadden ze nog nooit meegemaakt. Dus besloten ze er samen naar te kijken. 

Jómundur en zijn Octavia hebben heel wat kilometers achter de kiezen – van de dagelijkse ritjes naar zijn schapenboerderij in Borgarfjörður tot lange tochten door het woeste landschap van IJsland. “Ik ben op veel plekken geweest en bewaar daar warme herinneringen aan. De langste rit was ongeveer duizend kilometer, naar de Westfjorden. Een aanrader langs de route: de waterval Dynjandi, echt even stoppen daar”, tipt hij.  

De Škoda Octavia kwam in 2003 bij het gezin van Jómundur, oorspronkelijk als de auto van zijn vrouw. In 2007 nam hijzelf het stuur over. “Het was mijn eerste Škoda. Ik had al andere auto’s gehad, maar geen enkele was zo betrouwbaar en goedkoop in onderhoud. Toen ik ’m ook als werkauto ging gebruiken, ontdekte ik pas echt wat een geweldige machine het is.” 

De Octavia van Jómundur heeft al die tijd nauwelijks technische problemen vertoond. “Zo’n betrouwbaarheid had ik nog nooit gehad. De Octavia bleef gewoon gaan, wat er ook gebeurde.” De basis? Goede techniek – én goed onderhoud. 

Regelmatig onderhoud cruciaal  

“Regelmatig onderhoud is cruciaal”, legt Jómundur uit. “Denk aan de schokdempers, de radiateur en de remmen. Ik heb alles door de Škoda-dealer laten bijhouden. Die gebruikt alleen onderdelen, vloeistoffen en olie die de fabriek voorschrijft. Maar je rijstijl speelt natuurlijk ook mee. Ik ben een rustige rijder en houdt het motortoerental meestal onder de 3.000 tpm.” 

En dat allemaal in IJslandse omstandigheden met gure winters en veel grindwegen. Bovendien vervoerde Jómundur af en toe een paar schapen in z’n auto ... Toch rijdt de Octavia nog altijd met zijn originele motor, versnellingsbak én koppeling. “Je moet de techniek respecteren, hoe zweverig dat ook klinkt”, zegt Jómundur. “En ingrijpen bij kleine dingen voordat ze groot worden.” 

Zes trotse negens  

Wat gebeurde er toen de magische grens van één miljoen kilometers werd bereikt? Zes trotse negens verschenen op de kilometerteller –zeven cijfers kan-ie nu eenmaal niet aan. Maar dat deed niets af aan het moment. “Ik was zó trots. Veel mensen zeiden jaren geleden al dat ik ’m moest inruilen, maar ik wist gewoon: deze haalt het miljoen.” 

Tweede leven  

Inmiddels rijdt Jómundur in een nieuwe Škoda Octavia, maar zijn oude trouwe vriend is nog niet met pensioen. De auto krijgt een tweede leven op een middelbare school in Reykjavik, waar hij gebruikt wordt voor de opleiding autotechniek. 

Lees ook: Hier komt de naam Octavia vandaan

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Lees hier het volledige artikel

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe