Ga naar inhoud

Er waren de afgelopen periode wat problemen met het posten van nieuwe berichten en het registreren van nieuwe accounts. Deze problemen zijn inmiddels verholpen! Excuus voor het ongemak.

Vision O: de toekomst van de Škoda stationwagon krijgt vorm

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

rssImage-83125430421b0baf3a8360818db8926a.png

Škoda laat beetje bij beetje meer zien van de Vision O, een studiemodel dat vooruitblikt op de volgende generatie stationwagons uit Mladá Boleslav. Op 8 september 2025 wordt hij officieel onthuld in München, maar nu al krijgen we een goed beeld van het exterieur. 

Na eerder het silhouet al getoond te hebben, deelt Škoda nu close-ups van de buitenkant. In een korte video zien we slanke T-vormige achterlichten, een aflopende daklijn met gesplitste achterspoiler, en prominente Škoda-letters samen met het Vision O-logo op de achterklep. Verder vallen de stoere bumpers en opvallende B-stijl op, die naadloos overgaat in het achterste deel van de carrosserie. 

Exterieurdesigner Jounggeen Kim vertelt dat hij zich liet inspireren door iconen uit Škoda’s eigen rijke historie die al 130 jaar lang voortduurt – denk aan de Škoda Yeti en Roomster. Niet toevallig twee modellen die eigenzinnig oogden, en precies dat lijkt ook de bedoeling bij de Vision O. 

De conceptcar markeert de volgende stap in Škoda’s nieuwe Modern Solid designtaal. Daarbij draait alles om eenvoud en functionaliteit, in het geval van de Vision O sterk om aerodynamica. “We hebben het aantal decoratieve elementen flink teruggeschroefd”, zegt Kim. “En juist daardoor krijgt de auto een krachtige, herkenbare uitstraling.” 

Stationwagon met een ziel 

Projectleider Daniel Edr leidde de ontwikkeling van de Vision O binnen het designteam. Volgens hem was het geen eenvoudige klus om een frisse interpretatie te maken van zo’n belangrijk model voor Škoda – maar wel een dankbare. “We hebben veel gesproken over wat deze auto nu echt belangrijk maakt. Niet alleen voor ons, maar vooral voor de klant.” 

Daarbij werd geluisterd naar input van over de hele wereld – van klanten tot dealers. Want een Škoda stationwagon is zelden zomaar een auto: het is vaak een zakelijke kilometervreter en een gezinsauto in één. “Klanten gebruiken hem doordeweeks voor het werk, en in het weekend voor vrije tijd”, zegt Edr. En daar moest de Vision O dus op inspelen. 

‘Škoda zit in mijn hart’ 

Voor Edr is dit project extra persoonlijk. “Ik ben geboren in Mladá Boleslav en woon daar nog steeds in de buurt. Škoda zit in mijn hart. Waar anderen op de middelbare school droomden van sportauto’s, wilde ik maar één ding: een eerste generatie Octavia Combi RS.” Inmiddels werkt hij al jaren bij Škoda Design en was hij betrokken bij de derde en vierde generatie Octavia – inclusief de Combi. 

En ja, ook privé draait het bij hem om de station. “In 2020 werd mijn dochter geboren, en heb ik de Octavia goed kunnen testen als gezinsauto.” Later werkte hij ook mee aan de ontwikkeling van elektrische modellen zoals de Škoda Enyaq en de Škoda Elroq. “En nu is de cirkel rond,” zegt hij. “Wat ooit een droom was op de middelbare school, mag ik nu helpen vormgeven – maar dan helemaal klaar voor het elektrische tijdperk.” 

Lees verder: Zo ontstaan de kleimodellen van toekomstige Škoda’s

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Lees hier het volledige artikel

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe