Ga naar inhoud

Er waren de afgelopen periode wat problemen met het posten van nieuwe berichten en het registreren van nieuwe accounts. Deze problemen zijn inmiddels verholpen! Excuus voor het ongemak.

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

rssImage-35bf59720f88216af04e6e2f4c49653d.jpeg

De airconditioning van een auto is niet alleen prettig voor je comfort, maar draagt ook bij aan de verkeersveiligheid. Maar let op: een verkeerd gebruik kan juist gezondheidsklachten veroorzaken. Hoe voorkom je die? 

Een airco is tegenwoordig net zo normaal als elektrisch bedienbare ramen. Alle nieuwe Škoda-modellen zijn uitgerust met airconditioning – al dan niet automatisch (Climatronic). Voor een Škoda zonder airco moet je heel ver terug in de tijd, dus ook het interieur van zowat alle gebruikte Škoda’s zijn te koelen.  

Toch weet niet iedereen hoe je de airco van een auto op de juiste manier gebruikt. En dat is jammer, want een te groot temperatuurverschil kan leiden tot verkoudheid, keelpijn of branderige ogen. 

Jana Parmová is hoofdarts van het Škoda Medical Centre en adviseert een gematigde temperatuur: “Het temperatuurverschil tussen binnen en buiten de auto mag niet groter zijn dan 5 graden Celsius,” zegt ze. “Dus als het buiten 31 graden is, zet je de airco niet lager dan 26 graden. Dit is een goede richtlijn om problemen te voorkomen.” 

Niet meteen op vol vermogen 

“Stap je in een bloedhete auto, zet de airco dan niet meteen aan,” vervolgt Jana. “Zet eerst de portieren open of – als je haast hebt – rijd een stukje met de ramen open om de ergste hitte kwijt te raken. Zo voorkom je een thermische schok van de ijskoude lucht die uit de airco komt. Aan het einde van de rit moet je de temperatuur juist weer wat verhogen, zodat de overgang naar de warme buitenlucht minder abrupt is.” 

Ook de stand van de luchtroosters maakt een wereld van verschil. “De buitenste ventilatieroosters kun je het best op de zijruiten richten, de middelste omhoog,” tipt David Svítil van Škoda Aerodynamica. “Op die manier koel je de delen rondom de ramen – de belangrijkste zones voor warmte-uitwisseling – én bereik je tegelijkertijd de achterbank.” 

Ook medisch gezien is dit slim, bevestigt Jana. “Richt de luchtstroom niet direct op je gezicht, maar omhoog of richting de voorruit, zodat de lucht zich gelijkmatig door het interieur verspreidt. Dat helpt om verkoudheid en andere klachten te voorkomen.” 

Wat je niet moet doen, is de ventilatieroosters helemaal dicht zetten. Het is beter om de lucht in een andere richting te sturen. Zo blijft de koeling van de airco zo optimaal mogelijk. Bovendien voorkom je tijdens de koudere maanden beslagen autoruiten.  

Laat het systeem z’n werk doen 

Als je Škoda is uitgerust met Climatronic, is het slim om de automatische stand zijn werk te laten doen. Eén druk op de knop zorgt voor een aangenaam en gezond binnenklimaat. Hierbij regelen slimme sensoren de temperatuur en luchtstroom automatisch. Ze houden zelfs rekening met het zonlicht – de kant van de auto die in de zon staat, warmt immers sneller op. 

Vergeet het onderhoud niet 

Zoals elk onderdeel van de auto, heeft ook de airco regelmatig onderhoud nodig. “Laat het systeem minstens één keer per jaar reinigen en desinfecteren door de Škoda-dealer”, adviseert Jana. “Die controleert ook de staat van het interieurfilter. Er kan namelijk vocht blijven zitten, wat schimmelvorming in de hand werkt.” 

Je kunt zelf ook wat doen: door de airco een paar minuten voor het uitschakelen van de motor uit te zetten, geef je ‘m de kans om te drogen. 

Lees verder: Waarom Škoda geen afscheid neemt van echte bedieningsknoppen

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Lees hier het volledige artikel

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe