Ga naar inhoud

Waarom je beter niet kunt trouwen met een Škoda-designer

Delen

Aanbevolen berichten

rssImage-e6892a9f96a8c4b3c518aec1a965ca2c.jpeg

Je zult maar getrouwd zijn met een ontwerper bij Škoda. Dan moet je niet gek opkijken als je partner meer tijd doorbrengt in de designstudio dan thuis.  

Aan het woord is Ljudmil Slavov, designer bij Škoda. Hij spendeerde 120 uren van zijn kostbare vrije tijd aan een auto die nooit op de markt zal komen, een elektrische opvolger van de Škoda Favorit uit 1987. “Ik ben mijn vrouw dan ook heel dankbaar dat zij mij die ruimte heeft gegeven”, lacht hij.  

Als eerbetoon heeft Ljudmil de Favorit uit de jaren 80 in een modern jasje gestoken, helemaal in de huidige designtaal van Škoda, Modern Solid, net als bij de Škoda Elroq die overigens wél te koop is. Aan de elektrische Favorit heeft Ljudmil nog geen minuut van de baas z’n tijd gespendeerd. Hij deed het puur en alleen in zijn vrije uurtjes. Tijd die hij ook met zijn gezin had kunnen doorbrengen. Zo gek is Ljudmil op zijn werk.  

Waarom heeft hij juist voor de Favorit gekozen? Hoe geinig ook, het is niet het meest iconische model uit 130 jaar Škoda-historie. Ljudmil legt uit: “Wat mij zo boeit, is het verhaal áchter de auto. De Favorit werd onder grote tijdsdruk ontworpen. Tegelijkertijd moest het model de sterke concurrentie uit het Westen met gemak aankunnen.” 

Sleutelrol  

Met die concurrentie wist de Favorit wel raad. Ook Volkswagen was onder de indruk. Dit heeft ertoe geleid dat Škoda ingelijfd werd. Ljudmil: “De Favorit speelde een sleutelrol in deze overname. Daarom heb ik gekozen voor dit model. Hij is historisch gezien heel belangrijk. Juist nu Škoda 130 jaar bestaat, vond ik dat een mooi uitgangspunt.”  

Ljudmil benaderde het origineel met het nodige ontzag. Volkomen terecht, want het oorspronkelijke design komt uit de koker van de beroemde Italiaanse ontwerper Bertone.  

“Vanuit het perspectief van nu zie ik de Favorit eigenlijk al als een vroege vorm van Modern Solid”, zegt Ljudmil. “Dit was technisch en visueel een eenvoudige auto, bedoeld voor het grote publiek. Die nuchtere benadering zie je duidelijk terug in de schetsen van zijn elektrische opvolger.”  

Minder hatchback, meer SUV 

De Favorit van de 21ste eeuw is een compacte auto geworden, maar mét een praktisch karakter. Hij is minder hatchback geworden en meer een kleine SUV. Ljudmil: “Ik wilde de oorspronkelijke Favorit vertalen naar de huidige tijd, waarin compacte SUV’s zoals de Škoda Kamiq heel populair zijn. Bijkomend voordeel is dat je met een hogere carrosserie de batterij beter kwijt kunt in de vloer.” 

Geen eenvoudige klus 

Het opnieuw vormgeven van de Favorit bleek geen eenvoudige klus. “Ik wilde geen gebruikmaken van moderne designelementen zoals de Tech-Deck Face van onder meer de vernieuwde Škoda Enyaq”, vervolgt Ljudmil. “Het moest een eerbetoon worden, en dus heb ik mij echt verdiept in de originele details, en geprobeerd die te laten evolueren en verfijnen. Een retro-design, maar toch eigentijds.” 

3D-tekeningen  

Vanaf het begin stond één ding vast: de moderne Favorit moest net zo praktisch zijn als het origineel, maar dan vertaald naar een compacte crossover. Toen de schetsfase zijn grenzen bereikte, schakelde Ljudmil de hulp in van collega David Stingl. “David werkt met 3D-tekeningen, die perfect zijn om het concept verder te ontwikkelen.” 

David nam de digitale schetsen als uitgangspunt. “Mijn taak was om de auto nieuwe, volumineuze proporties te geven, vormen toe te voegen en het ontwerp zo door te trekken dat het eruitziet als een bijna productierijpe auto binnen de huidige Modern Solid-filosofie van Škoda”, legt hij uit. 

Koplampen met een foefje  

Een van de meest in het oog springende elementen van de ‘nieuwe Favorit’ zijn de koplampen. Ze doen op subtiele wijze herinneren aan die van de oer-Favorit. Fun fact: destijds moest Bertone noodgedwongen werken met eenvoudige, vooraf ontwikkelde koplampunits die in Tsjecho-Slowakije op grote schaal geproduceerd konden worden. Desondanks wist hij ze stijlvol in zijn ontwerp te verwerken. 

“Het zichtbare deel van de verlichting is van de dagrijlampen”, weet Ljudmil tot slot nog te vertellen. “Wanneer het dimlicht wordt ingeschakeld, gaat een afdekking open.”  

Voor de volledigheid: de nieuwe Favorit gaat niet in productie. Maar bij de Škoda-dealer vind je wel de Škoda Elroq, een compacte elektrische SUV en in mei 2025 de bestverkochte auto van Nederland .  

Lees verder: Ontdek de nieuwe Škoda Enyaq in 4 stappen

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Lees hier het volledige artikel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe