Ga naar inhoud

Ramen met uitzicht op 130 jaar Škoda-geschiedenis


 Delen

Aanbevolen berichten

rssImage-92fb7ed6949c24e624ecfb06923fba1d.jpeg

Ze trotseerden een felle uitslaande brand, twee wereldoorlogen én het communistische regime in Tsjecho-Slowakije. We hebben het over de originele ramen van het Laurin & Klement-hoofdkantoor, gebouwd in 1911 in Mladá Boleslav. Deze zijn nu te bewonderen in het Škoda Museum. 

In 1910 was Laurin & Klement de grootste autofabrikant van Oostenrijk-Hongarije, met bijna duizend werknemers. Omdat de modellen die hier gemaakt werden steeds populairder werden, ging de productie op een gegeven moment omhoog. Met als gevolg dat de fabriek in Mladá Boleslav uit zijn jasje groeide en moest worden uitgebreid, ínclusief een nieuw hoofdkantoor. 

De bouwtekening van het beoogde hoofdkantoor die je hier ziet, is van maart 1911. Hij ging vergezeld van een brief naar het stadsbestuur van Mladá Boleslav. De tekst luidde: “Door de voortdurende uitbreiding van de fabriek zijn onze huidige kantoren niet meer toereikend, en daarom zijn we genoodzaakt een nieuw gebouw te realiseren.” 

Tegenwoordig kun je heel lang wachten op een antwoord van de gemeente waar je woont, maar toen was dat in een mum van tijd gebeurd. Binnen de kortste keren werden het verzoek én de bouwtekening goedgekeurd door de toenmalige burgemeester van Mladá Boleslav, Bohumil Matoušek. 

De originele blauwdrukken tonen tot in detail hoe het gebouw eruitzag. In de kelder: een stookruimte en opslag. Op de begane grond: boekhouding en een typekamer. Op de eerste verdieping: export, marketing (toen nog ‘reclame’), correspondentie én het kantoor van de directeur. Helemaal boven vond je de vergaderruimte, enkele privévertrekken en een keuken. 

Pracht en praal 

Het nieuwe hoofdkantoor symboliseerde de groei van Laurin & Klement. En dus mocht het best een beetje pracht en praal uitstralen. De gevel werd hiervoor versierd met prachtig geëtste ramen, inclusief het L&K-logo. Ze ademen de sierlijke art-nouveau-stijl (‘jugendstil’) van de ‘belle époque’ – een tijdperk van technologische vooruitgang en stijgende levensstandaard tussen 1890 en 1914. 

Veel te verduren 

In de loop der tijd kregen de fraaie vensters veel te verduren, zoals de Eerste Wereldoorlog . Daarna stortte het Oostenrijks-Hongaarse rijk in en werd Tsjechoslowakije gesticht. En in 1924 brak brand uit in het kantoorgebouw, vermoedelijk veroorzaakt door vette katoenen schoonmaakdoeken die vlam vatten. Gelukkig werd het gebouw hersteld, inclusief de sierlijke ramen.  

Ook de Tweede Wereldoorlog ging niet ongemerkt voorbij. Op 9 mei 1945, een dag na de Duitse capitulatie, bombardeerde het Russische leger het fabrieksterrein van Škoda om op die manier te voorkomen dat het Duitse leger zou vluchten. Ook al was het terrein grotendeels verlaten, de schade aan het hoofdkantoor was aanzienlijk. Maar wonder boven wonder waren de vensters nog intact.  

Slogans in plaats van versieringen 

In 1948 kwamen de communisten aan de macht. De versieringen van de gevel van het hoofdkantoor maakten plaats voor slogans. Het uithangbord met de letters ‘AZNP’ (Automobilové Závody, Národní Podnik) stond symbool voor het staatsbedrijf dat Škoda was geworden. De ramen hielden echter stand – ze zijn terug te zien op een foto uit 1984. Vijf jaar later viel het communistische regime en brak een nieuw tijdperk aan, ook voor Škoda.  

Enorme groei  

In 1991 werd Škoda onderdeel van de Volkswagen Groep, wat leidde tot enorme groei en professionalisering. Tijdens een grote renovatie in de jaren 90 werden de oude ramen vervangen, maar níét bij het grofvuil gezet. Ze kregen een mooi plekje in het archief als tastbare getuigen van een roerige geschiedenis. 

Lees ook: Zo ziet de geboorteakte van de eerste Škoda eruit

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Lees hier het volledige artikel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe