Ga naar inhoud

Hoe Škoda de wereld veroverde met posters


Ons Skoda Nieuwsmeisje
 Delen

Aanbevolen berichten

rssImage-5dfcdf1f39ed8f4b229fb0a6913a4050.jpeg

Lang voordat sociale media en reclameblokken op televisie bestonden, waren het posters die de consument moesten overtuigen van een goed product. Ook Škoda wist daar wel raad mee. 

Škoda bestaat 130 jaar. Er valt dus heel wat te vertellen. Zoals over de periode kort na de Tweede Wereldoorlog. Europa stond in de steigers en begon aan de wederopbouw. Er moest weer geld verdiend worden. Dat hierbij een belangrijke rol was weggelegd voor de export, daar was elk land het wel over eens. 

Ook Tsjechoslowakije, het thuisland van Škoda, richtte zijn blik naar buiten. De Škoda-modellen werden een belangrijk exportproduct. Niet alleen om het land economisch weer op gang te krijgen, maar ook om te laten zien: kijk eens wat wij in Tsjechoslowakije allemaal in huis hebben. 

Soms realistisch, soms dromerig 

Maar hoe overtuig je consumenten jouw product te kopen in een tijd waarin nog niet iedereen een televisie had en er nog helemaal geen Facebook en Instagram bestond? Dat werd gedaan met prachtige posters. Soms realistisch, soms dromerig. 

Grafisch ontwerpers en fotografen trokken alles uit de kast om de wereld te laten zien dat Škoda meer was dan een merk uit het Oostblok. Sterker: de affiches die ze toen maakten, zou je vandaag nog zo aan de muur hangen. 

De selectie van 3 reclameposters die je hieronder ziet, komt uit de archieven van Škoda en laat zien hoe het merk zichzelf presenteerde in de jaren 40, 50 en 60. 

1 – Škoda 1200 

De ‘vurige’ reclameposter van de Škoda 1200 uit 1952 wist autokopers recht in het hart te raken. Leuk weetje: er gingen hierdoor zoveel auto’s naar andere landen dat inwoners van Tsjechoslowakije op een wachtlijst terechtkwamen. In 1955 bleven van de 12.530 geproduceerde auto’s slechts 1.682 stuks binnen de grenzen.

2 – Škoda 440  

Ook de reclameposter van de gele Škoda 440 Spartak was een schot in de roos. Bijzonder: het model werd buiten Tsjechoslowakije onthuld, op de Brusselse autoshow van 1955. Het was de voorloper van de Škoda Octavia. Beide modellen gingen de hele wereld over. Naar Duitsland, Frankrijk en Spanje, maar ook verder van huis, naar Australië en Zuid-Amerika.  

Fun fact: Engelstalige landen ontvingen een officiële reclamehandleiding voor de 440 Spartak. Hierin stonden illustraties zonder tekst die bedoeld waren voor drukwerk. Ze werden aangeleverd door een staatsbedrijf zodat er geen contact was tussen de Škoda-fabriek en het westerse land in kwestie. Tsjechoslowakije was in die tijd immers nog streng communistisch.    

3 – Škoda Felicia  

De Škoda Felicia was een groot exportsucces. De cabriolet staat op de affiche afgebeeld met een ander sterk staaltje kennis en kunde uit Tsjechoslowakije, het vliegtuig L-200 Morava. Hoewel de Felicia de Škoda-verkopen verder de hoogte instuwde, drong de directie aan op een volledig nieuw model.  

Die opvolger werd de Škoda 1000 MB. Hiervoor werden zelfs gloednieuwe fabriekshallen gebouwd. Die zijn nog altijd in gebruik en staan onder de medewerkers bekend als ‘de nieuwe fabriek’, gelegen ‘aan de overkant van het spoor’. Ook de 1000 MB verkocht buiten de landsgrenzen uitstekend.  

In de loop van de tijd maakten grafische reclameposters plaats voor televisiereclames. In het huidige digitale tijdperk heeft opnieuw een transformatie plaatsgevonden - Škoda communiceert nu vooral via de televisie, het internet en sociale media.  

Lees ook: Deze auto luidde een nieuw tijdperk in voor Škoda

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Lees hier het volledige artikel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe