Ga naar inhoud

Vijf miljoen Fabia's: compacte Škoda bereikt grote mijlpaal


Ons Skoda Nieuwsmeisje
 Delen

Aanbevolen berichten

rssImage-9a550ba1be84056dc3115adc1efb1d8f.png

  • Škoda produceert vijf miljoenste Fabia: na de Octavia het populairste model
  • Vier generaties betaalbare mobiliteit met Simply Clever-functies
  • Belofte: Fabia blijft ook na 2030 in het modellengamma

De vijf miljoenste Škoda Fabia rolde onlangs van de productielijn in Mladá Boleslav. Sinds 1999 al is het betaalbare instapmodel een belangrijke speler in de moderne geschiedenis van het merk Škoda. Gezien zijn blijvende populariteit en belang voor het merk zal de productie van de huidige Fabia ook na 2030 worden voortgezet.

De Fabia van de eerste generatie werd gebouwd op een volledig nieuw platform van Volkswagen Group en viel op als een van de ruimste auto's in zijn klasse, met een combinatie van praktische eigenschappen, een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding en een groot aantal Simply Clever-functies. Deze winnende formule maakte de Fabia tot een succes bij zowel bestaande als nieuwe klanten in Europa en daarbuiten. De huidige vierde generatie is uitgerust met moderne, zuinige verbrandingsmotoren en geavanceerde veiligheidssystemen.

Solide hoeksteen

"Het bereiken van de mijlpaal van vijf miljoen Škoda Fabia's is echt een uitzonderlijke prestatie - zowel voor ons productieteam als voor het bedrijf als geheel.” zegt Andreas Dick, Bestuurslid Productie en Logistiek bij Škoda. “De Fabia werd voor het eerst geïntroduceerd in 1999 als het tweede volledig nieuwe model dat werd ontwikkeld onder de paraplu van de Volkswagen Groep en werd al snel een symbool van het merk en een hoeksteen van onze line-up. Gezien het aanhoudende succes van de huidige vierde generatie zullen we de Fabia ook na 2030 blijven produceren." De Škoda Fabia behoort al lange tijd tot de best verkochte modellen van het merk. Vorig jaar behoorde hij tot Škoda's op twee na populairste auto's, met 117.100 wereldwijd geleverde exemplaren over heel 2024. De eerste generatie Fabia werd in 1999 onthuld op de Frankfurt Motor Show als opvolger van de geliefde Felicia. Hij werd gebouwd op een volledig nieuw platform en werd aangeboden met een grote verscheidenheid aan motoren, transmissies en carrosseriestijlen. In de loop der jaren heeft de Fabia een sleutelrol gespeeld bij het vergroten van de populariteit van het merk Škoda op de Europese markten. Zijn naam is ook stevig verankerd in de autosportgeschiedenis, inclusief de meest recente generaties. De Fabia behoort tot de meest succesvolle rallyauto's aller tijden in hun respectieve categorieën.


Vier generaties betaalbare mobiliteit
 

De Škoda Fabia van de eerste generatie (1999-2008) debuteerde als vijfdeurs hatchback met een lengte van 3.960 mm. Minder dan een jaar later werd de stationwagonversie geïntroduceerd, gevolgd door een sedan in 2001. De opvallende styling was het werk van een designteam onder leiding van toenmalig hoofdontwerper Dirk van Braeckel. De eerste Fabia werd gebouwd op het geavanceerde PQ24-platform voor kleine auto's en bood een breed scala aan aandrijflijnen. In maart 2003 werd een sportieve RS-versie gelanceerd, met een 1.9 TDI turbodiesel (96 kW) die pittige prestaties combineerde met een laag brandstofverbruik.

De Škoda Fabia van de tweede generatie (2007-2014) ging in maart 2007 in première op de Autosalon van Genève. Hij was gebaseerd op hetzelfde platform als zijn voorganger, maar was 22 mm langer en 47 mm hoger. Zes maanden later volgde een praktische stationwagonversie. In 2009 werd de line-up uitgebreid met de Scout-variant met offroad-designkenmerken en een RS-model met een 1.4 TSI turbobenzinemotor met een vermogen van 132 kW. Deze generatie introduceerde ook de populaire Monte Carlo-uitvoering.

De derde generatie Škoda Fabia (2014-2022) werd in oktober 2014 onthuld op de Autosalon van Parijs. Hij werd gebouwd op het moderne PQ26-platform en kreeg nieuwe proporties die hem een dynamischere uitstraling gaven. Veiligheid en comfort werden ook aanzienlijk verbeterd: de Fabia was nu verkrijgbaar met Front Assist, adaptieve cruisecontrol en vermoeidheidsdetectie voor de bestuurder. Een facelift in 2018 voegde nog meer upgrades toe, waaronder Full LED-koplampen en dodehoekbewaking.

De vierde generatie Škoda Fabia (2021-heden) arriveerde in het voorjaar van 2021 als vijfdeurs hatchback op basis van het MQB A0-platform. Het ontwerp is ontwikkeld door het Škoda Design-team onder leiding van Oliver Stefani. Deze generatie meet langer dan 4,1 meter en de bagageruimte groeide met 50 liter tot een royale 380 liter. Hij kan worden uitgerust met de nieuwste functies en systemen, zoals automatisch parkeren en Travel Assist 2.0, dat adaptieve cruise control, voorspellende bescherming voor voetgangers en fietsers, adaptieve rijstrookassistentie en verkeersbordherkenning omvat.

Nog steeds betaalbaar

De populaire Škoda Fabia is er al vanaf € 24.990 en wordt standaard geleverd met 4 jaar fabrieksgarantie. Klanten kunnen kiezen uit een ruime voorraad nieuwe modellen of hun Fabia helemaal naar wens samenstellen.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Lees hier het volledige artikel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe