Ga naar inhoud

In deze geheime ruimte ontstaat jouw nieuwe Škoda


Ons Skoda Nieuwsmeisje
 Delen

Aanbevolen berichten

rssImage-94cfc5b5b6f8ea3278dd9b25fce93bc6.jpeg

Elke nieuwe Škoda begint als een idee in het hoofd van designers en engineers. Een fysieke vorm volgt later. Dat gebeurt op een geheime locatie die voor één keer zijn deuren opent. Kijk je mee? 

De modelwerkplaats is een afdeling van Škoda waar je niet zomaar mag binnenwandelen. En als je wel toestemming hebt, word je eerst binnenstebuiten gekeerd om er zeker van te zijn dat je geen telefoon of fotocamera bij je draagt. Hier krijgen toekomstige modellen hun eerste fysieke vorm, lang voordat ze aan het grote publiek worden getoond. 

Het laatste model dat in de modelwerkplaats zijn definitieve vorm kreeg, is de pas vernieuwde Škoda Enyaq. Maar dit is slechts een van de modellen die hier tot leven komen voor uiteenlopende doeleinden.  

Voordat een fysiek model ontstaat, wordt het ontwerp digitaal voorbereid. “We bedenken van tevoren hoe we het model gaan bouwen en welke samenstelling hij moet hebben”, zegt Jaromír Pavlíček, coördinator van de modelwerkplaats.  

Afhankelijk van het doel ontstaan in de modelwerkplaats verschillende soorten modellen:  

Kleimodellen 

Kleimodellen ken je vast wel. Hiermee worden de hoofdlijnen van een auto bepaald. De modelwerkplaats zorgt voor de basisstructuur, bestaande uit onder meer hout, staal en multiplex. Hierop brengen de designers de klei aan. Alle benodigde materialen liggen in een speciale opslagruimte. Een beetje zoals je die ook vindt bij elk filiaal van een bekende Zweedse meubelgigant, maar dan véél smaller en hoger, maar liefst 16 meter. Een speciale machine haalt de materialen van de bovenste plank.  

‘Harde’ modellen 

Behalve kleimodellen maakt de modelwerkplaats ook ‘harde’ modellen, van steviger materiaal, voor bijvoorbeeld het interieur. Hier valt niks meer af te schaven. Ze worden onder meer gebruikt om de ergonomie van het interieur te testen. Dat wil zeggen: hoe is de bediening en kloppen de verhoudingen?  

Proportiemodellen  

Deze modellen zijn gemaakt van hardschuim. Ze zijn enkel en alleen bedoeld om de verhoudingen van de auto te beoordelen. “Deze zijn het snelst klaar. Al enkele werkdagen na de laatste digitale gegevens hebben we een fysiek model paraat”, zegt Jaromír.  

Om zo efficiënt mogelijk te werken, beschikt de modelwerkplaats over zes freesmachines: drie voor volledige schaalmodellen en drie voor afzonderlijke componenten. Daarnaast worden bepaalde delen van het interieur getest op kleur en materiaal. “We bekleden ze met speciale folies en lakken ze vervolgens zelf”, legt Jaromír uit.  

‘Geavanceerde’ modellen 

Voor een definitieve beoordeling van het design worden ‘geavanceerde’ modellen gemaakt. Deze zijn volledig gelakt (de modelwerkplaats heeft een eigen lakstraat), mobiel en voorzien van realistische verlichting. “We produceren vrijwel alle componenten zelf”, licht Jaromír toe. “Met 3D-printtechnologie kunnen we de koplampen en andere verlichting exact namaken. Hier zit meer tijd in, het maken van één onderdeel doen we met de hand en neemt soms een hele werkdag in beslag. Het is een heel precies werkje.” 

Controlemodellen 

De controlemodellen worden nog nauwkeuriger in elkaar gezet. De marges zijn kleiner dan klein. Dat moet ook, ze worden gebruikt om imperfecties in de carrosserie op te sporen, hoe petieterig deze soms ook zijn. Ook wordt hiermee gegarandeerd dat het fysieke model precies overeenkomt met het digitale ontwerp waar het allemaal mee begon. Op die manier worden productieproblemen van tevoren in de kiem gesmoord.  

Cruciale laatste stap 

Een cruciale laatste stap is de nauwkeurige meting van de complete auto’s en de afzonderlijke onderdelen. In een gespecialiseerde meetruimte corrigeren de medewerkers eventuele afwijkingen, nog voordat de carrosserielak wordt aangebracht. “Eerst gronden en schuren we de onderdelen tot ze exact de juiste vorm hebben. Daarna worden ze gemeten, afgesteld en vastgezet. Als het model klaar is, halen we de hele boel weer uit elkaar en lakken en polijsten we alles. Tot slot zetten we het geheel weer in elkaar, zoals de Enyaq in de nieuwe kleur Olibo Green die je op de foto’s ziet”, besluit Jaromír.  

Lees ook: Waarom deze Enyaq rode stippen met rode draadjes heeft

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Lees hier het volledige artikel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe