Ga naar inhoud

Met deze wintertips haal je meer uit je elektrische auto

Delen

Aanbevolen berichten

rssImage-5136078ccf7c55bcee43f59de6989dec.jpeg

Hoe haal je in de winter zoveel mogelijk actieradius uit je elektrische auto, zonder in te leveren op comfort? Een engineer van Škoda en een doorgewinterde EV-rijder onthullen het geheim en geven tips.  

Auto’s zijn net mensen. Zodra het winter is, met zware bewolking en het kwik in de thermometer daalt, zijn de weersomstandigheden voor auto’s net even uitdagender dan wanneer weeronline.nl 20 graden Celsius en zonneschijn voorspelt. Veel mensen denken dat elektrische auto’s het extra zwaar hebben, maar uit ervaring blijkt dat reuze mee te vallen.  

“Mijn rijgewoonten veranderen nauwelijks in de winter”, vertelt Oliver Manicke die aan hoofd staat van de batterijontwikkeling bij Škoda en zelf ook elektrisch rijdt. “Ik zorg ervoor dat mijn auto thuis of in de straat gedurende de nacht aan de AC-lader staat. Dan krijgt de batterij zijn stroom, maar ook de functie waarmee je het interieur opwarmt. Dit is de meest efficiënte manier van voorverwarmen.” 

Bij de Škoda Enyaq, Škoda Enyaq Coupé en de Škoda Elroq kun je het voorverwarmen inschakelen via het centrale scherm en de MyŠkoda-app, te downloaden via Google Play en de App Store

Geen nadelige invloed 

Domhnall Dods, een ervaren Enyaq-rijder uit Schotland, is het roerend eens met Oliver. “Als het klimaat ergens op de wereld wisselvallig is, is het wel waar ik woon”, lacht hij. “Maar dit heeft geen nadelige invloed op het gebruiksgemak. Net als Oliver laad ik mijn auto thuis of om de hoek op en maak ik in de winter handig gebruik van de voorverwarmingsfunctie.” 

Als het interieur van de auto warm is voor vertrek, gaat tijdens de start niet veel energie verloren om het alsnog behaaglijk te maken. Je rijdt direct weg met een warme auto én een volle accu. Als je dit een keer bent vergeten, kun je het beste de stoelverwarming aanzetten. Die kost minder energie. Verwarmbare stoelen zijn standaard op de Enyaq en de Enyaq Coupé (Elroq vanaf Business Edition).  

Niet altijd voorverwarmen  

Oliver heeft nog een tip. “Op werkdagen plan ik de voorverwarmingsfunctie van tevoren in, omdat ik weet hoe laat ik van huis vertrek. Tijdens mijn vrije weekend activeer ik het voorverwarmen pas op het moment dat ik instap. Maar niet als ik naar de bouwmarkt op tien minuten rijden verderop ga, want dan is het efficiënter om de voorverwarmingsfunctie met rust te laten.”  

Een ander advies is om in de winter de minimale batterijlading iets te verhogen, van 20 naar 40 procent. “Dit is beter voor de levensduur van de accu. En hiermee heb je nog altijd voldoende energie om vlot met het verkeer mee te rijden, ook zonder het interieur voor te verwarmen. Verder raad ik aan om de batterij altijd tot 80 procent te laden.” 

Lees ook: Waarom je beter tot 80 procent kunt laden 

Tip uit onverwachte hoek 

Ook Enyaq-rijder Domhnall heeft nog een tip, een uit onverwachte hoek. “Bij de aanschaf heb ik gekozen voor het Suite-interieur met zwart leren bekleding. Maar die voelt koeler aan dan de stoffen bekleding van het Lodge-interieur. Dat is iets om rekening mee te houden. Verder heb ik gekozen voor een warmtepomp. Deze heeft een minder nadelig effect op de actieradius dan de verwarming van een auto.”  

“Wat ik ook doe, is de 12 volt-batterij zo veel mogelijk ontzien. Die gebruiken elektrische auto’s voor onder andere de klimaatregeling en ventilatie, maar is in de winter extra gevoelig voor slijtage. Het ‘wakker maken’ van de auto via de app laat ik als gevolg hiervan soms achterwege. En wat ik ook doe, is het handmatig instellen van de temperatuur op 20 graden en de ventilatie op zijn laagste stand zetten. Ook dit heeft een positief effect op de actieradius in de winter. ” 

Lees ook: Deze voordelen biedt een elektrische auto jou

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Lees hier het volledige artikel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe