Ga naar inhoud

Waarom rijden elektrische auto’s in de winter minder ver?


 Delen

Aanbevolen berichten

rssImage-b9fa362e5b0b2ebbd8d1a3e917742848.jpeg

Niet iedereen houdt van kou. Elektrische auto’s bijvoorbeeld. In de winter daalt hun rijbereik. Maar hoe komt dat eigenlijk?  

Dat een elektrische auto in de winter minder ver komt op een acculading stroom, is heel logisch. Tenminste, als je er behaaglijk bij wilt zitten. Het verwarmen van het interieur kost namelijk energie. En die gaat ten koste van de actieradius. Maar er is meer aan de hand. 

Batterijen zijn net mensen: ze presteren optimaal bij 20 tot 25 graden. Bij koud weer verlopen de chemische reacties in de cellen langzamer en treden verliezen op. Verder heeft koudere lucht een hogere luchtweerstand. En dat is niet gunstig voor het verbruik. Overigens geldt dit voor alle auto’s, dus ook die met een benzinemotor.  

Hoeveel de actieradius krimpt, verschilt per merk en model. Houd rekening met ongeveer 20 tot 30 procent. Dus 400 kilometer in de zomer betekent 280 tot 320 kilometer in de winter. Gelukkig heeft een elektrische Škoda een actieradius tot 579 kilometer zodat je ook in de winter genoeg kilometers over houdt.  

Dit kun je zelf doen 

Je kunt zelf invloed uitoefenen op het stroomverbruik door de slimme verwarmingsfuncties van de elektrische auto te benutten. Gebruik bijvoorbeeld de app van Škoda Connect om het interieur van de Škoda Enyaq voor vertrek op te warmen met stroom uit de laadpaal. Dit kun je ook vooraf doen via het multimediascherm.  

Activeer stoel- en stuurverwarming (standaard op de nieuwe Škoda Enyaq) voor een warm gevoel en zet de elektrische verwarming op de spaarzame eco-stand. 

Het nut van een warmtepomp 

De warmtepomp (een optie van 1090 euro op de Enyaq) is een energiezuinig alternatief voor elektrische verwarming. Hij maakt geen warmte, maar verplaatst die van buiten de auto naar binnen. Dat werkt zelfs in de winter, als het behoorlijk koud is. Het rondpompen van warmte kost minder energie dan een elektrisch straalkacheltje. Overweeg dus zeker om je elektrische auto uit te laten rusten met een warmtepomp. Op de nieuwe Škoda Elroq kost-ie 1090 euro (vanaf Business Edition).  

Maak deze beginnersfout niet 

Maak in de winter niet de fout om ‘s ochtends eerst te gaan snelladen, met een koude batterij gaat dat héél traag. Rijd het accupakket eerst warm. 

In de winter ontdek je het nadeel van een laadpoort op de neus: de klep kan vastvriezen als je door regen of sneeuw rijdt. Zowel bij de Enyaq als de Elroq vind je de laadpoort dan ook achter op de zijkant van de auto. Dat is gewoon Simply Clever.  

Lees ook: Deze voordelen biedt een elektrische auto jou

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Lees hier het volledige artikel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe