Ga naar inhoud

Waarom je beter tot 80 procent kunt laden


 Delen

Aanbevolen berichten

rssImage-acce40d254e714ae77863c2d6c509653.jpeg

Het is je misschien weleens opgevallen dat bij elektrische auto’s vaak de laadtijd tot 80 procent wordt vermeld. Waarom zou je EV’s niet tot 100 procent opladen? 

Ook Škoda doet hieraan mee. Als je de prijslijst van de nieuwe Škoda Elroq erbij pakt, zie je onderaan bij de technische gegevens de oplaadtijd (DC, snelladen) tot 80 procent staan. En dus niet 100 procent. Dat geldt ook voor de Škoda Enyaq

Laatste loodjes wegen het zwaarst  

Laden tot maximaal 80 procent heeft een goede reden. Dat is beter voor de levensduur van de batterij. Daarom zijn sommige telefoons zo ingesteld dat ze niet verder laden. Bovendien gaat het laden boven 80 procent veel trager. De laatste loodjes wegen in dit geval inderdaad het zwaarst. Het is dus ook niet slim om langs de snelweg tot 100 procent te snelladen, want je verliest alleen maar kostbare tijd.  

Warmte is een vijand  

Onderzoek toont aan dat snelladen tot 100 procent de batterij sneller doet slijten. Ook vermijd je dan een te hoge temperatuur. Dat vindt de batterij niet leuk en door de laatste 20 procent over te slaan, voorkom je dat de batterij te warm wordt.

De auto communiceert met de snellaadpaal en bepaalt zelf de beste laadsnelheid. Als de batterij voller raakt, wordt de stroomsterkte (ampère) langzaam teruggeschroefd. Aangezien het voltage gelijk blijft, daalt de laadsnelheid. Dit wordt gedaan om de batterij gezond te houden, want de laatste ionen hebben meer tijd nodig om een plekje te vinden in de bijna volle batterij. 

Denk aan hoe je een emmer vult onder de kraan: eerst draai je de kraan vol open, maar zodra de rand in zicht komt, zet je de straal zachter. Of hoe de laatste auto’s in een bijna volle parkeergarage meer tijd nodig hebben om het laatste plekje te vinden.

Laden tot 100 procent mag wel  

Mag je dan nooit tot 100 procent laden? Jawel, zolang je het maar niet te vaak doet. Als je een lange autorit voor de boeg hebt en je zoveel mogelijk actieradius uit de batterij wilt halen, is het prima om de batterij helemaal op te laden. Maar voor woon-werkverkeer en de wekelijkse boodschappen is 80 procent de betere keuze. De Elroq en de Enyaq bieden overigens de mogelijkheid om het laden automatisch te stoppen bij 80 procent. Dit kun je heel gemakkelijk zelf instellen via het centrale scherm.

Laden in de wintermaanden  

Voor opladen in de winter is het ideale scenario voor lange ritten als volgt: laat de auto opladen tot 100 procent en stel bij de vertrektijd ook de gewenste interieurtemperatuur in. De auto laadt dan niet alleen op, maar verwarmt ook het interieur. Vertrekken met een vooraf opgewarmd - of afgekoeld - interieur, is comfortabel en het vergroot de actieradius van de auto. Het kost nu eenmaal minder energie om de ingestelde temperatuur te behouden, dan vanaf nul (graden) te beginnen. 

Lees ook: Škoda Elroq, 4 verschillen met de Enyaq

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Lees hier het volledige artikel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe