Ga naar inhoud

Ga terug in de tijd met deze 4 Škoda-pareltjes


Ons Skoda Nieuwsmeisje
 Delen

Aanbevolen berichten

rssImage-4450e2bb4f49e6d43be61643762b1a5d.png

Het einde van het jaar is een mooi moment om terug te kijken. Op het afgelopen jaar, maar je kunt natuurlijk nog veel verder in de tijd teruggaan. Zoals met de volgende 4 historische Škoda-modellen. 

1 – Laurin & Klement LW (1905-1911) 

Aan het begin van de 20ste eeuw waren postbezorgers maar wat blij met de komst van de Laurin & Klement LW. De driewieler was compact, licht en wendbaar; ideaal voor hun dagelijkse werk. Het vervoermiddel werd een doorslaand succes en werd gebruikt in wereldsteden als Praag, Boedapest en Wenen.  

De bestuurder zat op een verhoging achter zijn passagiers of postvracht, zodat hij een goed zicht op de weg had. De Laurin & Klement LW kon 200 kg aan vracht dragen. In 1908 verscheepte Škoda een kleine serie naar Mexico.  

2 – Škoda 935 Dynamic (1935) 

We maken een sprong in de tijd en komen uit bij de Škoda 935 Dynamic. Dit was in zijn tijd een van de meest gestroomlijnde auto’s ter wereld. Maar ook de 55 pk sterke tweeliter motor was bijzonder. Daarvan stonden de vier cilinders niet naast elkaar, maar ze lagen tegenover elkaar, zoals bij een boxermotor.  

De wielbasis bedroeg een indrukwekkende 3,20 meter. Dat is zelfs meer dan de riante wielbasis van de nieuwe Škoda Kodiaq! De 935 Dynamic is nooit in productie gegaan, het bleef bij twee prototypes. Wel waren bepaalde trucjes om de luchtweerstand te verlagen, zoals de afgedekte achterste wielkasten, later terug te vinden op andere auto’s.  

3 – Škoda 950 ‘Taub’ (1947)  

Veel zeldzamer dan de Škoda 950 ‘Taub’ kom je ze niet tegen. Škoda heeft slechts twee exemplaren gebouwd. Misschien omdat het idee van de auto niet van Škoda zelf was, maar van Alex Taub. Dit was een Amerikaanse expert op het gebied van moderne autoproductie. Hij kwam op uitnodiging naar Tsjechië en stelde voor de Škoda 1101 ‘Tudor’ te vervangen door zijn creatie, een ruime vierdeurs sedan met een gewicht van slechts 760 kg.  

Allemaal leuk en aardig, maar de 950 ‘Taub’ kwam niet verder dan een brainstormsessie en is nooit in productie gegaan.  

4 – Škoda 973 Babeta (1952)  

Je ziet hier een van de eerste terreinauto’s van Škoda, de 973 Babeta. Hij was ontwikkeld voor het leger en kon bergen op met een hellingspercentage tot 85 procent. Voor je beeldvorming: de steilste heuvel van Nederland, de Keutenberg, komt maar tot 6,1 procent. De bodemvrijheid was enorm zodat de soldaten gemakkelijk over boomstammen, rotsblokken en zandbergen konden rijden.  

Je kon ook met de Babeta door het water rijden, zelfs tot 60 centimeter diep. Zoals je ziet, werden de koplampen beschermd door dunne tralies. Portieren had de 973 Babeta niet, maar wel een dak. Dat kon je ook gemakkelijk verwijderen, net als bij de oer-Jeep. Škoda heeft 30 exemplaren van de terreinauto gebouwd. 

Lees ook: 5 weetjes over de Škoda Octavia die je nog niet kende

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Lees hier het volledige artikel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe