Ga naar inhoud

Hoe computers in 55 jaar het ontwerp van Škoda’s bepaald hebben


Ons Skoda Nieuwsmeisje
 Delen

Aanbevolen berichten

rssImage-74ec141a6e9c344bf4076a75c4164369.jpeg

In de herfst van 1969 werden bij de Škoda-fabriek in Mladá Boleslav enorme dozen bezorgd. Hiermee begon de IT-afdeling van Škoda vorm te krijgen. Want in die dozen zaten de eerste computers. Wat is er sindsdien gebeurd?  

De IT-afdeling van Škoda telt inmiddels meer dan 700 medewerkers. Die beheren 1.500 applicaties op ongeveer 20.000 pc’s en werkstations die dagelijks gebruikt worden door meer dan 30.000 medewerkers. Een wereld van verschil met de foto hieronder uit 1970 waarop een medewerkster de enige computer bediende die Škoda toen had, een IBM 360.  

Jaroslav Červinka werkt sinds 1993 op de IT-afdeling van Škoda en geeft antwoord op 5 vragen over welke invloed computers hebben op de werkvloer.  

1. Wat is het eerste Škoda-model dat met computers ontworpen is? 

“Lastig te zeggen. Toen ik bij Škoda kwam, stond de Škoda Felicia in de startblokken. Die werd in 1994 onthuld. Dit model had veel gemeen met zijn voorganger, de Škoda Favorit, en die is voor een deel met computers ontworpen. Na de Felicia volgde de eerste generatie Octavia. Als ik een model moet aanwijzen, is dat de eerste Škoda die voor een groot deel ontworpen is met behulp van computers.” 

2. Werden computers alleen voor het ontwerp gebruikt? 

“Nee, zeker niet. Ze werden ook ingezet voor analyses van materialen, maar bijvoorbeeld ook om de gevolgen van een botsing in beeld te brengen. En welke invloed trillingen en geluiden hebben op de inzittenden. Al was de software nog heel beperkt in vergelijking met wat er nu allemaal mogelijk is.” 

3. Hoe zag de eerste computer bij Škoda eruit? 

“Het was een heel basic model, totaal niet te vergelijken met het hightechspul van nu. Het was de IBM 360 die al in 1964 op de markt was gekomen. Toen die bij ons arriveerde, was-ie eigenlijk al gedateerd. Maar dat is waarschijnlijk de reden dat een Amerikaans bedrijf als IBM er geen moeite mee had dat de computer achter het IJzeren Gordijn aan het werk werd gezet, haha.” 

4. Al die losse computers, dat moet best even wennen zijn geweest … 

“Dat kun je wel zeggen. Toen het in 2001 de spuigaten uitliep, kwamen collega’s van de technische ontwikkeling naar ons toe om te vertellen dat er een nieuw geïntegreerd systeem zou komen met twaalf tot twintig processors. Een hele stap voorwaarts.” 

“Het volgende belangrijke moment was in 2004, toen de ontwerpafdeling aangaf nieuwe krachtiger computers te willen. Dat werd een systeem met meer dan honderd processors en een enorm geheugen. Rond die tijd werden computers steeds meer gebruikt om de aerodynamica van een auto te bepalen, iets wat eind jaren 90 in gang is gezet.” 

“In 2007 besloot Škoda daarom over te gaan op een clustersysteem. Een cluster bestaat uit veel servers met veel snellere processors en nog meer geheugen, verbonden via een netwerk. Dit markeerde het begin van een tijdperk waarin de vraag naar de rekencapaciteit van computers elk jaar groeide.” 

5. Welke invloed had dit op het ontwerp van Škoda-modellen? 

“Door de toegenomen rekencapaciteit konden we veel nauwkeuriger werken. Bijvoorbeeld de luchtweerstandscoëfficiënt. Die kon nu met een minimale afwijking worden berekend. Belangrijk, want de Cw-waarde is van invloed op het verbruik en de uitstoot.  

Lees ook: Cw-waarde, wat is het en hoe wordt deze berekend?

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Lees hier het volledige artikel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe