Ga naar inhoud

Cw-waarde: wat is het en hoe wordt deze berekend?


Ons Skoda Nieuwsmeisje
 Delen

Aanbevolen berichten

rssImage-29f3e8221afe768f05cb6393433b7198.jpeg

De nieuwe Škoda Elroq heeft een Cw-waarde van afgerond 0,26. Maar wat betekent dit eigenlijk? En hoe wordt de Cw-waarde van een auto bepaald?  

De Cw-waarde wordt ook wel luchtweerstandscoëfficiënt genoemd. Het getal geeft aan hoe aerodynamisch of gestroomlijnd een auto is. Met andere woorden: de Cw-waarde vertelt hoeveel weerstand de auto in kwestie ondervindt tijdens het voortbewegen door de lucht.  

Positief effect op verbruik  

Hoe lager de Cw-waarde, hoe minder luchtweerstand een auto ondervindt. Dat is belangrijk voor jou om te weten. Een lage Cw-waarde heeft een positief effect op het verbruik van een auto en de prestaties. Vandaar dat de stroomlijnspecialisten van Škoda zo hun best hebben gedaan om de nieuwe Elroq een zo laag mogelijke Cw-waarde te geven. Want dan verbruikt hij minder stroom.  

Een hoge Cw-waarde betekent dat er meer turbulentie en weerstand is. De auto moet meer moeite doen om de lucht te trotseren en dus kruipt het verbruik omhoog. Voor moderne personenauto's ligt de Cw-waarde meestal tussen de 0,25 en 0,35.  

Škoda Enyaq is stroomlijnwonder 

Sportauto’s hebben door hun lage, gestroomlijnde carrosserie een lage Cw-waarde, terwijl grote SUV's meestal hogere waarden hebben door hun minder gestroomlijnde vormen. Maar zo niet de Škoda Enyaq.

De Enyaq heeft voor een elektrische SUV een heel lage waarde van 0,257, gelijk aan die van de Elroq. De Škoda Enyaq Coupé komt zelfs tot 0,234. Maar een coupé is dan ook meer gestroomlijnd.   

Voor het berekenen van de Cw-waarde wordt een ingewikkelde formule gebruikt die je helemaal niet wilt onthouden. Belangrijker om te weten, is dat gekeken wordt naar onder andere de frontale oppervlakte van het voertuig, de dichtheid van de lucht en de snelheid van de auto ten opzichte van deze lucht.  

Aalgladde onderkant 

Factoren die de Cw-waarde beïnvloeden zijn: de hoofdvorm van de auto, bepaalde designdetails (spiegels, wielen en luchtinlaten kunnen turbulentie veroorzaken) en de onderkant van de auto. Een aalgladde onderkant vermindert de turbulentie onder de auto, en kan helpen om de Cw-waarde te verlagen. 

Samenvattend is de Cw-waarde van een auto belangrijker dan je misschien dacht. Hoe lager deze waarde, hoe zuiniger jij rijdt.  

Lees ook: Waar moet ik opletten bij een elektrische proefrit?

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Lees hier het volledige artikel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe