Ga naar inhoud

6 verschillen tussen een elektromotor en verbrandingsmotor


Ons Skoda Nieuwsmeisje
 Delen

Aanbevolen berichten

rssImage-77ab5b6c29f1f2ef785396169886a8a9.jpeg

1: Andere manier van bewegen  

Een elektrische auto komt heel anders in beweging dan een auto met verbrandingsmotor. In het laatste geval komt de energie om de auto vooruit te laten rijden uit het verbranden van benzine of diesel. Vandaar de naam ‘verbrandingsmotor’.  

Bij een elektromotor wordt niets verbrand. Doordat er elektriciteit door een magnetisch veld stroomt, worden elektromagnetische krachten opgewekt. Die zetten de auto in beweging.  

Een elektromotor kan daarbij ook als generator werken. Wanneer je het gaspedaal loslaat en de auto laat uitrollen, of wanneer je het rempedaal intrapt, gaat de energie die hierbij vrijkomt niet verloren, maar wordt teruggeleid naar het accupakket. Zo sprokkel je er telkens weer een aantal kilometers actieradius bij.  

2: Minder onderdelen 

Een elektromotor zit simpeler in elkaar dan een verbrandingsmotor. Bewegende onderdelen zoals de krukas, zuigers en kleppen ontbreken. En wat er niet inzit, kan ook niet slijten. Een elektrische auto heeft dan ook veel minder onderhoud nodig.  

3: Andere beleving 

Een elektromotor biedt een heel andere rijbeleving. Het maximumkoppel staat meteen paraat. Hierdoor schiet je als het ware uit de startblokken. Bij het verkeerslicht ben je een auto met verbrandingsmotor bijna altijd te snel af. Want een verbrandingsmotor heeft even de tijd nodig om op toeren te komen en z’n maximale trekkracht te bereiken.  

4: Altijd een automaat  

Omdat een elektromotor een veel groter toerenbereik heeft, zijn een transmissie met meerdere versnellingen en een koppelingspedaal overbodig. Een elektrische auto heeft aan één versnelling genoeg. Een elektrische auto biedt daardoor altijd het gemak van een automaat.  

5: PK’s, maar dan anders  

Elektrische auto’s hebben soms dezelfde motor maar toch een ander vermogen. Dat komt omdat het maximumvermogen is gebaseerd op de capaciteit van zowel de motor als het accupakket. Is de batterij groter dan stijgt het vermogen, ook al blijft de elektromotor gelijk.  

Bij een auto op benzine of diesel wordt alleen gekeken naar de verbrandingsmotor. Zodra de inhoud hiervan stijgt, neemt ook het vermogen toe.  

6 – Hoe dan ook zuinig 

Ten slotte het verbruik. Dat wordt bij een verbrandingsmotor aangeduid met het aantal liters brandstof per 100 kilometer. Zo verbruikt de Škoda Fabia (95 pk) volgens de WLTP-cyclus gemiddeld 5,0 l/100 km. Bij een elektromotor gaat het om het aantal kilowattuur. De Škoda Enyaq 85 heeft bijvoorbeeld een verbruik van 15,3 kWh/100 km. In beide gevallen is dit overigens heel laag.  

Net als bij een auto met verbrandingsmotor, geeft de boordcomputer van een elektrische auto zowel het actuele als het gemiddelde energieverbruik weer. Daarnaast laat het infoscherm ook zien hoeveel energie er wordt geregenereerd en weer in het accupakket wordt opgeslagen.  

Lees ook: Waar moet ik opletten bij een elektrische proefrit?

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Lees hier het volledige artikel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe