Ga naar inhoud

Waarom Škoda de productiestart van de Elroq anders aanpakt


Ons Skoda Nieuwsmeisje
 Delen

Aanbevolen berichten

rssImage-2d35c073d81fb7088c6674679324f533.jpeg

Voordat een nieuw Škoda-model uit de fabriek rolt, bouwt Škoda meerdere prototypes die gebruikt worden voor allerlei tests. Maar in het geval van de nieuwe Elroq pakt Škoda het anders aan.  

De Škoda Elroq is de nieuwste elektrische SUV van Škoda. Hij wordt op 1 oktober 2024 officieel onthuld. Vandaar dat hij nu nog gecamoufleerd is, inclusief de prototypes die Škoda gebruikt voor de laatste testkilometers.  

Normaal worden zulke voorserie-modellen in een speciaal hiervoor bestemde ruimte gebouwd, ver van de daadwerkelijke productielijn. Maar dat is tamelijk kostbaar. Ook omdat hier veel handwerk bij komt kijken.  

Om kosten te besparen, waardoor jij uiteindelijk minder hoeft te betalen, zijn de prototypes van de Elroq al op de productielijn in elkaar gezet. “Dit kan alleen als de verschillende afdelingen van de fabriek, waaronder de lakstraat, de assemblagelijn, productplanning, logistiek en beveiliging, optimaal samenwerken”, benadrukt projectmanager Milan Vostrý van Škoda.  

16 prototypes  

Er liepen 16 prototypes van de band, die al heel erg lijken op het productiemodel van de Elroq. Milan: “Normaal verschillen prototypes veel meer van de auto die in de showroom komt te staan. Bijkomend voordeel is dat we op deze manier de productielijn al kunnen voorbereiden op het definitieve model. Hierdoor verloopt de productiestart soepeler.”  

Levensecht  

Omdat de voorseriemodellen bijna een kopie zijn van de Elroq die daadwerkelijk in productie gaat, zijn de tests zo levensecht als maar zijn kan. “Normaal gebruiken we hier zogenaamde ‘mules’ voor, prototypes die wél de technologie van de uiteindelijke auto hebben, máár er heel anders uitzien”, vertelt testcoördinator Michal Němec. “Hierdoor zijn ze minder geschikt voor akoestische tests. Het design bepaalt mede het windgeluid dat een auto produceert en als dat afwijkt van het definitieve ontwerp, valt er weinig zinnigs te halen uit de metingen.” 

Opsporen en elimineren 

De aerodynamica van de Elroq is getest op verschillende locaties. “Op het testcircuit bij de hoofdfabriek in Mladá Boleslav, maar ook in een windtunnel in Italië en op de testbaan van de Volkswagen-groep in Wolfsburg”, weet Michal. “Allemaal om eventuele tekortkomingen op te sporen en te elimineren. Daarbij hebben we de auto’s getest onder uiteenlopende weersomstandigheden, op verschillende ondergronden en in elke rijstand.” 

Alleen al de geluidstests die de Elroq ondergaat, nemen meer dan 2.000 uur in beslag. Dat komt neer op ruim 250 werkdagen van acht uur. In werkelijkheid verlopen de tests gelukkig sneller omdat meerdere prototypes tegelijk worden beetgepakt. 

Hoogst mogelijke kwaliteit 

Dit is nog maar een fractie van al het testwerk dat de Elroq ondergaat voordat hij in de showroom staat. “Denk bijvoorbeeld ook aan crashtests, klimaattests en het controleren van de software. Het doel is uiteindelijk om een auto aan de klant te leveren die van de hoogst mogelijke kwaliteit is”, besluit Michal.  

Lees ook: Volledig elektrische Elroq, de stoere compacte SUV van Škoda

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Lees hier het volledige artikel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe