Ga naar inhoud

Waarom dit enorme bedrijf voor de Škoda Enyaq kiest


Ons Skoda Nieuwsmeisje
 Delen

Aanbevolen berichten

rssImage-1d43e363388d0b7e65d197fb85fdcea1.jpeg

Bij technologiebedrijf ABB speelt duurzaamheid een belangrijke rol. Vandaar dat steeds meer medewerkers in een Škoda Enyaq rijden, ook in Nederland.  

Om een indruk te krijgen van de omvang van het wagenpark: bij ABB rijden ongeveer tienduizend auto’s in tientallen landen wereldwijd. En hoewel het aandeel elektrische auto’s steeds groter wordt, bestaat er hier en daar nog altijd wat twijfel over de prijs en actieradius van EV’s. 

“Dat is nergens voor nodig”, zegt Vítězslav Lukáš, algemeen directeur van ABB in Tsjechië. “Als je alleen naar de aanschafprijs kijkt, is de elektrische auto inderdaad in het nadeel. Maar zodra je alle kosten meerekent, komt de EV duidelijk als winnaar uit de bus.” 

Vítězslav: “Bij ABB nemen we álle kosten mee: de investering, de restwaarde, het onderhoud, de banden, de verzekering, het verbruik en eventuele belastingvoordelen die landen hanteren.” 

Actieradius tot 580 kilometer 

Zorgen over de actieradius verdwijnen als sneeuw voor de zon zodra de medewerkers met hun Škoda Enyaq op pad gaan. “Met het grootste accupakket van 77 kW bedraagt de actieradius een stevige 580 kilometer. In de praktijk houd je hier nog gemakkelijk 400 kilometer en meer van over, ook als het buiten koud is”, weet Vítězslav uit eigen ervaring.  

Zuiniger én veiliger  

Steeds meer ABB-medewerkers rijden in een Enyaq. Ze delen onderling tips uit om zo ver mogelijk op één acculading te komen. Vítězslav: “Zoals je houden aan de maximumsnelheid van 100 km/h. Dan rijd je echt veel zuiniger dan wanneer je 130 km/h rijdt. Het is bovendien veiliger.” 

Vloeiende acceleratie 

“Een collega vergelijkt de overstap naar een elektrische auto met het switchen van een mobiele telefoon met druktoetsen naar een smartphone. Het is even wennen, maar daarna wil je niets anders meer. De vloeiende acceleratie, de remgeneratie en de stilte, daar kan geen auto met een verbrandingsmotor aan tippen”, voegt Ricardo Koevoet, hoofd inkoop bij ABB, toe.  

Laadplekken genoeg 

Václav Švub werkt bij ABB en zijn Enyaq heeft al 100.000 kilometer achter de kiezen. “De truc is om een elektrische auto anders te benaderen. Met een benzineauto rijd je de tank vaak helemaal leeg, maar mijn Enyaq laad ik regelmatig op, ook als de batterij nog capaciteit heeft. Op die manier kom je nooit actieradius tekort. En laadplekken zijn er genoeg, vooral bij jullie in Nederland, daar ben ik weleens jaloers op haha. Mijn vrouw en ik genieten vooral van de soepele en stille rit. Zeker na een drukke werkdag is dat heel prettig.”  

Kers op de taart  

Václav beschouwt de Enyaq als het meest geslaagde model uit de lange geschiedenis van Škoda. “Het is een prachtige auto, praktisch en ruim. De stille elektrische aandrijving zie ik als de kers op de taart. Ik kijk dan ook uit naar de nieuwe elektrische modellen van Škoda, zoals de Škoda Elroq.” 

Lees ook: Škoda lanceert zes nieuwe elektrische modellen vóór 2026

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Lees hier het volledige artikel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe