Ga naar inhoud

Deze Škoda-testruimte ligt op 220 en 5500 meter hoogte


Ons Skoda Nieuwsmeisje
 Delen

Aanbevolen berichten

rssImage-7ad19c3a767e48b4190c93b5ac455f02.jpeg

Škoda heeft een hal in gebruik genomen die hoger is dan de hoogste berg van Oostenrijk, waar winden waaien en de temperatuur kan oplopen tot 50 graden Celsius. Klinkt als de nieuwste attractie van een pretpark, maar iedereen kijkt er heel serieus. 

Prototypes spelen een cruciale rol in de ontwikkeling van nieuwe Škoda-modellen. Ze krijgen het zwaar te verduren, want ze worden onderworpen aan de meest extreme omstandigheden. Die vind je bijna niet in Nederland. Hier is alles vlak, op enkele heuvels in Zuid-Limburg na. Maar die zijn niet uitdagend genoeg. En ook ons klimaat kent geen uitersten, al wil het wel eens flink stormen en regenen. 

Eeuwige sneeuw  

De Grossglockner daarentegen is een heel ander verhaal. Met bijna 3800 meter is dit de hoogste berg van Oostenrijk. Hier vind je eeuwige sneeuw en als het winter is, is het hier belachelijk koud. Om op de top te komen, moet je ontelbare haarspeldbochten trotseren. Dit zijn ideale omstandigheden om bijvoorbeeld de remmen van een nieuwe Škoda te testen. Er is echter één probleem: de Grossglockner is niet altijd open.  

Peentjes zweten 

Maar als de berg niet naar Mohammed komt, komt Mohammed wel naar de berg. Dus heeft Škoda een nieuwe testlocatie geopend waar de omstandigheden van de Grossglockner nagebootst kunnen worden. Sterker nog: de ‘Škoda-berg’ is met 5500 meter nóg hoger. 

Grappig genoeg ligt het testcentrum in werkelijkheid maar 220 meter boven zeeniveau, in Škoda’s thuisbasis Mladà Boleslav. Er kunnen temperaturen van -7 tot +50 graden Celsius nagebootst worden en een luchtvochtigheid van 10 tot 95 procent. Peentjes zweten dus.  

De omstandigheden waaronder dit allemaal gebeurt, zijn zo levensecht dat bij hoogtes boven 2500 meter alleen robots achter het stuur mogen plaatsnemen. Voor mensen is de lage luchtdruk ongezond. 

Snelheden tot 265 km/h  

Ook de autosportafdeling van Škoda is in zijn nopjes met de nieuwe testlocatie, want hier kunnen vermogens tot ruim 400 pk en snelheden tot 265 km/h gesimuleerd worden. Een speciale baan met ventilatoren bootst de luchtstromen rond de auto na en simuleert zonnestralen met een lichtintensiteit tot 1200 W/m2. Zo fel is de zon rondom de evenaar.   

De testlocatie is opgezet om prototypes van nieuwe Škoda-modellen uitgebreid te kunnen testen. Zoals het koelsysteem en de aandrijflijn. Maar ook de emissies en het verbruik. Het testlaboratorium beschikt namelijk over aangrenzende temperatuurkamers en emissiecabines met geavanceerde systemen om dit uiterst nauwkeurig te meten. 

Dikke betonnen muur  

De medewerkers van Škoda zien wat er allemaal in de hermetisch afgesloten testruimte gebeurt. Een raam, dat verwarmd en geventileerd kan worden, biedt vanuit de controleruimte zicht op de auto. Om vanuit hier in de testruimte te komen, moeten ze door een speciale deur en een luchtsluis die door een 85 centimeter dikke betonnen muur loopt. Deze muur is zo dik omdat in de testruimte de drukverschillen zo groot kunnen zijn, dat een dunnere constructie eronder zou lijden.  

Lees ook: Dit hoop je in het echt nooit mee te maken

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Lees hier het volledige artikel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe