Ga naar inhoud

In deze Enyaq zitten oude matrassen en frituurolie verwerkt


 Delen

Aanbevolen berichten

rssImage-f44560fb7dc8bffe80f7d6ca70ccadab.png

De Škoda Enyaq die je hier ziet, is niet afgedankt omdat het voorportier wel heel ver open gaat en een achterportier ontbreekt. Dit showmodel heeft juist een belangrijke rol, omdat het maar liefst twintig ideeën voor het gebruik van duurzame materialen bevat. 

Officieel heet de auto IVET Show Car, maar die naam mag je meteen vergeten. Wat je moet onthouden, is zijn missie. Hij laat zien hoe in de auto-industrie meer gebruik kan worden gemaakt van duurzame materialen. Denk aan gerecyclede bumpers en interieurpanelen die voor een deel gemaakt zijn van oude matrassen.  

Nu vraag je je misschien af: oude matrassen in mijn Škoda? Maar veel ideeën vinden daadwerkelijk hun weg naar productiemodellen. “De showauto laat zien op welke plekken dit is gebeurd. Die zijn bij een normale auto niet zichtbaar, vandaar dat we de carrosserie open hebben gemaakt”, vertelt Petr Kraus van technische ontwikkeling bij Škoda.

Minder afhankelijk van olie 

In vergelijking met de Škoda Enyaq die je in de showroom vindt, bevat de showauto meer dan het dubbele aan gerecycled kunststof. Petr: “Na 2030 moet ten minste 25 procent van het kunststof dat in auto’s wordt gebruikt gerecycled en dus duurzaam zijn. Bij Škoda willen we niet zo lang wachten en zijn we nu al aan de slag gegaan. Met als doel de ecologische voetafdruk van onze productie drastisch te verkleinen. Daarbij willen we minder afhankelijk zijn van olie, die normaal gebruikt wordt om kunststoffen te maken.”  

Een van de oplossingen is de toepassing van mono-materiaal. “De bekleding van stoelen en de binnenkant van portieren bestaat nu uit tot wel drie aan elkaar gelijmde lagen van verschillende materialen. Hierdoor is deze niet recyclebaar. De lagen van mono-materiaal zijn allemaal gemaakt van oude plastic flessen. Daardoor is deze bekleding wel recyclebaar”, legt Dalibor Kopáč uit, bij Škoda verantwoordelijk voor duurzame materialen. 

“Het mooie is dat de eigenaar van de auto het verschil niet merkt; het materiaal voldoet aan alle strenge eisen van Škoda op het gebied van hoe bekleding eruit moet zien en moet voelen.” 

Verminderen van de afvalstapel  

En hoe zit het met de eerder genoemde oude matrassen? Dalibor: “Die worden gebruikt voor geluidsisolatie of vloerdemping. Het kan nog ‘gekker’: van weggegooide yoghurtbekers maken we de binnenbekleding van portieren. Verder zijn de bumpers van de showauto gemaakt van oude bumpers en hebben we bij de afdekking van de dorpels gebruikgemaakt van oud frituurvet. De binnenkant van de wielkasten bestaat voor een deel uit de kunststof behuizing van oude accu’s. Hoe vreemd dit allemaal misschien ook klinkt, het levert een grote bijdrage aan het verminderen van de afvalstapel.” 

Duurzaamste Enyaq tot nu toe 

In totaal zitten in de showauto 340 plastic flessen van anderhalve liter verwerkt. Verder 22,6 kg aan oude bumpers en 4,6 kg aan oude accu’s. Er is 2,9 liter frituurolie gebruikt en 13,2 kg oude matrassen. Al met al moet dit wel de duurzaamste Škoda Enyaq tot nu toe zijn.  

Lees ook: 4 actiepunten van Škoda die de wereld een beetje groener maken

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Lees hier het volledige artikel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe