Ga naar inhoud

Wegenbelasting elektrische auto; dit moet je weten


 Delen

Aanbevolen berichten

rssImage-c924d4331e3c3b6be15121dc91a37042.jpeg

Als je in een elektrische auto rijdt, betaal je momenteel geen wegenbelasting. Maar hoe zit dat in 2025 en verder? Betaal je dan wel wegenbelasting? En zo ja, hoeveel precies?  

Dat EV-eigenaren geen wegenbelasting (mrb, motorrijtuigenbelasting) hoeven te betalen, is een stimuleringsmaatregel van het kabinet. Elektrische auto’s kennen geen CO2-emissie en zijn een belangrijk instrument om de algehele CO2-uitstoot naar beneden te brengen. Tegelijkertijd is de wegenbelasting voor de regering een bron van inkomsten en kon je erop wachten dat er iets zou veranderen.  

Lange tijd bestond er veel onduidelijkheid over de vraag of je als eigenaar van een elektrische auto wel of geen wegenbelasting zou gaan betalen. Maar inmiddels is er meer duidelijkheid. 

Tot 2026 vrijstelling wegenbelasting elektrische auto 

In de Voorjaarsnota 2024 staat dat elektrische auto’s zoals de Škoda Enyaq en de Škoda Enyaq Coupé tot en met 2025 nog 100 procent korting op de wegenbelasting genieten. Oftewel: in 2025 hoef je nog geen wegenbelasting te betalen. Maar hoe ziet het er daarna uit? 

In 2026 krijg je nog 40 procent korting, oftewel: je gaat 60 procent betalen. Vooralsnog wordt het benzinetarief hierbij als uitgangspunt genomen. In 2027 wordt het tarief verhoogd naar 70 procent, in 2030 naar 75 procent en uiteindelijk betaal je in 2031 het volledige tarief.  

Concreet kom je dan tot de volgende bedragen:  

 Škoda Enyaq 60
Gewicht1965 kg
60% mrb (2026)75,40 euro
70% mrb (2027) 87,96 euro
75% mrb (2030)94,25 euro
100% mrb (2031)125,66 euro

* per maand, provincie Utrecht, op basis van huidig benzinetarief d.d. mei 2024  

Ter vergelijk: voor een vergelijkbare benzineauto zoals de nieuwe Škoda Kodiaq 1.5 TSI (gewicht 1665 kg) betaal je onder dezelfde voorwaarden momenteel 298 euro per kwartaal (99,33 euro per maand). Zoals het er nu naar uitziet, ben je dus in ieder geval tot 2031 goedkoper uit met een elektrische Enyaq.  

Mogelijk gewichtsreductie voor EV’s  

Voordat het zover is, moet eerst het parlement er zijn zegje over doen. Verder pleit belangenorganisatie RAI Vereniging vanwege het batterijpakket van een elektrische auto voor een gewichtsreductie van 400 kg. Als dat doorgaat, wordt in het geval van de Škoda Enyaq 60 uitgegaan van een gewicht van 1565 kg en betaal je in 2026 opeens een stuk minder, namelijk 54,40 euro.  

Lees ook: Deze Škoda Enyaq is niet geschikt als gezinsauto

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Lees hier het volledige artikel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe