Ga naar inhoud

Met deze 5 tips bescherm je je auto tegen de vrieskou


 Delen

Aanbevolen berichten

rssImage-85b9058dad17de107750d50bb6e38b65.jpeg

De eerste schaatsmarathons op natuurijs zijn alweer verreden. Maar er komen ongetwijfeld nog meer ijskoude dagen aan. Dan kleed je je extra warm aan. Vergeet niet om ook je Škoda op de kou voor te bereiden. Met de volgende 5 tips bescherm je je auto tegen de vorst.

1: Winters wondermiddeltje

Vaseline is een wondermiddel. Het vettige goedje beschermt de huid als het buiten vriest, maar kan ook voorkomen dat de portieren van je auto vastvriezen. Smeer ’s avonds een beetje op de portierrubbers en je staat de volgende ochtend als je met de auto naar het werk wilt niet voor een dichte deur.

2: Laat de handrem in de kou staan

Vergeet de handrem als het buiten onder nul is. Die kan namelijk vastvriezen. Zet je auto liever in de eerste versnelling om ervoor te zorgen dat-ie niet wegrolt. Als je Škoda een elektrische handrem heeft, is er niks aan de hand. Deze werkt met elektromotoren waar de vorst geen vat op heeft. De Škoda Karoq heeft hem, ongeacht welke uitvoering je kiest.

Als het kwaad al is geschied, kun je de handrem extra hard aantrekken zodat het ijs dat zich op de kabel gevormd heeft, breekt. Als dit ook niet lukt, kun je de motor een kwartiertje laten draaien. Maar dit heeft uit milieuoogpunt niet de voorkeur.

3: Kranten zijn om te lezen

In autoruiten krabben heeft niemand zin. Voorkom dit door de voorruit af te dekken met een antivriesdeken. Je kunt voor de gratis variant gaan, namelijk kranten, maar de kans bestaat dat deze vastvriezen. Gebruik nooit heet water om de ruit te ontdooien; dan kan het glas barsten.

Lees ook: Zo maak je de ruiten van je auto ijsvrij  

4: Vertroetel de accu

Als er een onderdeel is dat het tijdens de vrieskou extra zwaar heeft, is het de 12V-accu wel. Door de koplampen van je auto heel even aan te zetten voordat je wegrijdt, vertroetel je hem een beetje. De accu wordt op die manier opgewarmd en bereikt eerder zijn juiste bedrijfstemperatuur.

5: Oude sokken en plastic zakken

Gooi oude sokken niet zomaar weg. Als je ze niet meer aan je voeten doet, maar om de buitenspiegels van je auto, hoef je op een ijskoude ochtend de buitenspiegels niet langer ijsvrij te maken. Het instapmodel van de Škoda Fabia heeft al verwarmde buitenspiegels, maar met een oude sok ervaar je min of meer hetzelfde gemak.

Het ziet er een beetje gek uit, maar als je meer oude sokken hebt, kun je de ruitenwissers op dezelfde manier beschermen. Een plastic zak werkt ook.

Lees ook: Met deze 7 tips rijd je veilig in het donker

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Lees hier het volledige artikel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe