Ga naar inhoud

Zonder te rijden leggen deze Škoda-modellen 12.000 kilometer af


 Delen

Aanbevolen berichten

rssImage-bb77e5a7a37b0eb5c08933c9da1ac891.jpeg

Škoda-modellen zijn populair. Of je nu in Nederland woont, Tsjechië of zelfs India. De nieuwste toevoeging aan de lange rij landen waar Škoda actief is, is Vietnam. Maar hoe komen de Škoda-modellen daar?

De eerste Škoda-modellen waarmee de Vietnamese consument kan kennismaken, zijn de Škoda Karoq en de grotere Škoda Kodiaq. Die SUV-modellen lopen in Tsjechië van de band en moeten grofweg een afstand van 12.000 kilometer afleggen voordat ze in Vietnam in de showroom staan. Dat doen ze nauwelijks over de weg, maar vooral per trein en per schip.

“De grootste logistieke uitdaging is om deze manieren van vervoer zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen”, vertelt Lubor Šrámek, wereldwijd verantwoordelijk voor het transport van Škoda-modellen. “Hierbij ligt de nadruk op de kwaliteit, de kosten en de benodigde tijd.”

Ultramoderne fabriek

De reis naar Vietnam begint in Kvasiny, een klein dorp vlak bij de grens met Polen. Hier heeft Škoda een ultramoderne fabriek die voor veel werkgelegenheid in de omgeving zorgt. Zowel de Kodiaq als de Karoq wordt hier in elkaar gezet. Voordat de SUV’s aan hun lange reis beginnen, worden ze gewrapt om de carrosserie te beschermen zodat ze onderweg geen lakschade oplopen.

Als de auto’s eenmaal goed beschermd zijn, gaan ze naar een gedeelte van het fabrieksterrein waar ze op dubbeldekstreinen gezet worden. Die kunnen door het hier aanwezige expeditiegebouw rijden waarbij beide dekken tegelijkertijd kunnen worden beladen. Dit scheelt tijd en geld.

Bestemming: Singapore

Wanneer de treinwagons zijn volgeladen, begint de reis naar Bremerhaven in Noord-Duitsland. “Hier worden de auto’s op een roll-on-roll-offschip gezet, een schip met meerdere dekken. De bestemming is Singapore, de bekende stadsstaat in Zuidoost-Azië”, vervolgt Lubor. “Daarvandaan gaat het transport verder met kleinere schepen met bestemming Vietnam. Om precies te zijn Ho Chi Minh City en Haiphong.”

75.000 auto’s

Een roll-on-roll-offschip (of kortweg ‘roroschip’) heeft ruimte voor 5.000 auto’s. Dat zijn niet alleen Škoda-modellen. Die staan wel bij elkaar, met onderling voldoende afstand om tijdens de reis geen schade op te lopen. Het is best een uitdaging om het overzicht te behouden, want in een haven als Bremerhaven staan zomaar 75.000 auto’s te wachten om ingescheept te worden.

Als de auto’s in Singapore zijn aangekomen, worden ze opgehaald door de landelijke Škoda-distributeur van Vietnam. Die verdeelt de auto’s vervolgens over de dealervestigingen, waaronder die in Hanoi, de hoofdstad van Vietnam.

Lees ook: Groot succesverhaal, Škoda produceert drie miljoenste SUV

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Lees hier het volledige artikel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe