Ga naar inhoud

Waarom deze Škoda Kodiaq een extra voorbumper heeft


 Delen

Aanbevolen berichten

rssImage-18749273efa11c2c786b6c69c69bb4c2.jpeg

De Tsjechische politie heeft onlangs 50 Škoda’s Kodiaq in ontvangst genomen. Wie goed kijkt, ziet aan de voorkant een extra bumper. Die zit daar om boeven te vangen. Hoe dat werkt, laat de volgende korte video zien.

Het gaat om de zogeheten PIT-manoeuvre. De afkorting staat voor precision immobilization technique. Bij deze achtervolgingstechniek wordt een voertuig – in dit geval een Škoda Octavia – gedwongen zijwaarts te draaien door hem aan te tikken. De bestuurder die achtervolgd wordt, verliest de controle en moet stoppen.

Duwtje

De Škoda Kodiaq van de Tsjechische politie is dankzij de extra bumper op de neus geschikt gemaakt voor de PIT-manoeuvre. Maar dan ben je er nog niet. Het duwtje tegen de andere auto moet op precies de juiste plek gebeuren. Dat wil zeggen: aan de zijkant en achter het achterwiel. Alleen dan draait de auto die achtervolgd wordt en komt hij tot stilstand.

Achtervolgingstrucje

Je verwacht dat degene die wil ontsnappen, de politieauto in de smiezen heeft en uitwijkt. Maar volgens David Varchola, expert op het gebied van politietrainingen, is dit niet het geval. “De realiteit is dat deze persoon heel gestrest is. Hij wordt immers achtervolgd. Met sirenes en al. Hij moet zijn aandacht bij de weg houden, wil hij ontsnappen. En juist dan heeft het achtervolgingstrucje effect.”

Tot 60 km/h

Slechts een klein duwtje is al voldoende om de achtervolgende auto te doen draaien. Het risico op een tweede aanrijding als gevolg van de draaiende auto is minimaal, zegt David. “Hierbij is het wel van belang dat de dienstdoende agent de situatie goed inschat. De meeste PIT-manoeuvres worden uitgevoerd met snelheden tot 60 km/h; dan is de kans op een tweede aanrijding het kleinst.”

Koppie erbij houden

“Dat duwtje mag niet met te veel kracht gebeuren”, waarschuwt Josef Jeřábek van de Tsjechische verkeerspolitie. “Dan krijg je een zware botsing. Je moet de auto heel beheerst naderen en vervolgens een klein tikje uitdelen. Gek genoeg moet je wel een flinke draai aan het stuur geven, zelfs zover dat het stuur niet meer verder kan. En dit moet op exact het juiste moment gebeuren. De politieagent moet zijn koppie erbij houden, hoe chaotisch de situatie ook is.”

Robuust en duurzaam

Als de achtervolgde auto tot stilstand gekomen is, blijkt dat de Škoda Kodiaq nog puntgaaf is. Er zitten alleen wat krasjes op de extra bumper. Het frame is dan ook dusdanig ontworpen dat het de energie die vrijkomt bij de aanrijding maximaal absorbeert en er geen krachten op de carrosserie worden overgebracht. “Het is een robuustere en duurzamere oplossing van het frame dat je op Amerikaanse politieauto’s aantreft”, aldus een zichtbaar trotse Josef.

Brandblusser en defibrillator

De Kodiaq van de Tsjechische politie heeft nog iets wat je niet op de normale uitvoeringen tegenkomt. De sluiting van de veiligheidsgordels op de achterbank zit bij het portier. Op die manier hoeft de politieagent zich niet over de persoon heen te buigen die hij zojuist gearresteerd heeft. En ook de brandblusser, de defibrillator en de EHBO-uitrusting zul je niet tegenkomen in de Kodiaq die bij de Škoda-dealer staat.

Lees ook: Nieuwe Kodiaq, groot(s) in ruimte, gebruiksgemak en efficiency

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Lees hier het volledige artikel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe