Ga naar inhoud

Dankzij deze maatregelen kun jij blijven genieten van de rallysport


Ons Skoda Nieuwsmeisje
 Delen

Aanbevolen berichten

rssImage-7b43b1bc248a9958e85dc1647eb11e9a.jpeg

Duurzaam is een woord dat Škoda niet alleen gebruikt omdat het hip is. Voor Škoda is de weg naar een schonere toekomst bloedserieus. Ook de autosportafdeling van Škoda doet fanatiek mee.

Als je aan duurzaam denkt, denk je niet meteen aan autosport, laat staan aan rally’s. Maar de kennis die wordt opgedaan wanneer rallyauto’s zich een weg banen door bossen en heuvels, wordt gebruikt om productieauto’s nog beter te maken.

“Er is een manier waarop we de toekomst van rally’s veilig kunnen stellen. En dat is door de sport te verduurzamen”, zegt Peter Thul, sportdirecteur bij het World Rally Championship (WRC). “Aan dit groene wereldkampioenschap doet ook Škoda mee. Hierbij ligt nu de nadruk op brandstoffen die CO2-neutraal zijn, maar er is nog veel meer mogelijk.”

CO2-besparing van 118,8 ton

Škoda Motorsport levert rallyauto’s zoals de Škoda Fabia RS Rally2 aan privéteams. Deze succesvolle rallyversie van de Škoda Fabia maakt gebruik van verschillende duurzame oplossingen. Simply Clever, maar dan op een andere manier. De motor en het brandstofsysteem zijn dusdanig aangepast dat ze werken met CO2-neutrale brandstof. Verder worden uitsluitend fossielvrije smeermiddelen gebruikt. Tijdens het rallyseizoen van 2022 bespaarde Škoda hiermee 118,8 ton CO2.

Minder reisbewegingen

Škoda staat hierin niet alleen. Door over te schakelen op fossielvrije brandstof, bespaarden alle rallyauto’s die aan het kampioenschap meededen maar liefst 415 ton CO2. De organisatie doet ook een duit in het zakje door het aantal televisieploegen dat uitgenodigd wordt om een rally bij te wonen, te beperken. Ter compensatie wordt videomateriaal aangeboden dat voor alle rally’s op een centrale locatie in Europa samengesteld wordt. Hierdoor zijn er veel minder reisbewegingen.

Elektrische raceauto

Škoda Motorsport gaat nog een stap verder door de mogelijkheden van elektrificatie te onderzoeken. Samen met de Oostenrijkse leverancier van elektrische aandrijflijnen Kreisel Electric, ontwikkelde Škoda de RE-X1 Kreisel, een elektrische rallyauto die gebaseerd is op de Fabia en in 2021 een probleemloos rallydebuut maakte. Dit succes smaakt naar meer en dus is Škoda Motorsport nu bezig met de ontwikkeling van een rallyversie van zijn elektrische suv, de Škoda Enyaq.

Gras maakt plaats voor planten

Het hoofdkwartier van Škoda Motorsport in Mladá Boleslav blijft hierbij niet achter. Het gebouw voldoet inmiddels aan het op een na hoogste niveau van energie-efficiëntie. Zo reflecteren de speciale ruiten tot 73 procent van alle zonnestralen, wat aanzienlijke energiebesparingen oplevert.

Een ander nieuw duurzaamheidsplan ligt al klaar: door al het gras op het terrein te vervangen door planten die beter bestand zijn tegen droge omstandigheden, hoopt Škoda tot 30.000 liter water te besparen. Een andere milieuvriendelijke maatregel is het gebruik van pallets van geperste houtvezels in plaats van traditionele houten exemplaren. Verder wordt plastic folie zoveel mogelijk in de ban gedaan.

Voordeel voor de klant

“Duurzaamheid wordt steeds belangrijker, ook voor de autosport”, zegt Johannes Neft, bestuurslid bij Škoda. “Het is dan ook een van de pijlers waar onze toekomststrategie op rust. In plaats van ons alleen te concentreren op motoren en aandrijflijnen, hanteren we een holistische benadering waarbij rekening wordt gehouden met zowel innovatie als financiële overwegingen. En het moet uiteindelijk een voordeel voor de klant opleveren. De rallysport hecht veel belang aan een duurzame toekomst en Škoda is een van de merken die dit voor elkaar gaan krijgen. Daar ben ik van overtuigd.”

Lees ook: Deze Fabia overtuigt je in 60 seconden van zijn spierballen

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Lees hier het volledige artikel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe