Ga naar inhoud

Deze Škoda-fabriek krijgt een eervolle taak


Ons Skoda Nieuwsmeisje
 Delen

Aanbevolen berichten

rssImage-80ca2bcb83a53d0cb49e7b6ba19661a4.jpeg

Voordat de nieuwe Škoda Superb bij jou voor de deur staat, maakt de Hatchback of Combi een hele reis door. Die begint in de Slowaakse hoofdstad Bratislava, waar Škoda een fabriek heeft. Die kent een bijzondere geschiedenis en heeft zelfs zijn eigen auto’s ontwikkeld.

Als je als fabriek het topmodel van Škoda mag produceren, is dat geweldig nieuws voor iedereen die er werkt. Zo’n eervolle taak vertrouwt Škoda niet aan de eerste de beste fabriek toe.

Dat Škoda de Superb in Slowakije produceert, is nieuw voor het model. Alle eerdere generaties Superb werden gemaakt in thuisland Tsjechië. Dat begon al in 2001 met de eerste moderne Superb. De geschiedenis van de fabriek in Bratislava gaat nog verder terug, namelijk naar begin jaren zeventig. En om aan te geven hoe lang geleden dat is: Paul McCartney maakte bekend dat The Beatles zouden stoppen en de maanlander Apollo 13 keerde vanwege een defect onverwachts terug naar de aarde.

Italiaanse meesterontwerper

De fabriek heette Bratislava Automobile Works, maar werd in de volksmond ‘BAZ’ genoemd. Er werden verschillende Škoda-modellen geproduceerd, waaronder de populaire Škoda Rapid coupé. Ook de grotere Škoda 720 moest in Bratislava van de band lopen, maar zowel de sedan als de stationwagon hebben nooit het productiestadium gehaald. Terwijl de 720 juist een heel fraaie verschijning was, getekend door de Italiaanse meesterontwerper Giorgetto Giugiaro.

Sportieve coupé

Gedurende lange tijd verliet geen enkele nieuwe Škoda de fabriekshal in Bratislava. Er werden alleen accessoires en onderdelen gemaakt, zoals deurscharnieren en delen van de wielophanging. De eerste volledige Škoda die er gemaakt werd, was de sportieve coupé Škoda Garde. De productie hiervan begon in 1982. Het waren harde werkers daar in Bratislava, want in drie jaar tijd liepen zomaar vierduizend exemplaren van de band.

Boefjes

De hardwerkende fabrieksmedewerkers waren boefjes, want tussen de bedrijven door ontwikkelden ze hun eigen modellen. Een voorbeeld is de BAZ Škoda 743 Locusta, een coupé die gebaseerd was op de Garde. De motor kwam niet van Škoda, maar van Zastava, een Joegoslavische autofabrikant die niet meer bestaat. Ook de bestelbus Furgonet uit begin jaren tachtig is bedacht en ontwikkeld door de overijverige fabrieksmedewerkers. Die had als basis de Škoda 105/120.

Hoe goed de zelf ontwikkelde auto’s ook waren, ze zijn nooit in productie gegaan. Ze hadden in Bratislava wel wat beters te doen, namelijk het produceren van onderdelen voor de Škoda 130/135/136, de Škoda Rapid en de Škoda Favorit.

Op zoek naar een partner

Na de val van de Berlijnse muur in 1989 ging Škoda op zoek naar sterke strategische partners om nog betere auto’s te kunnen maken. Even leek het erop dat de fabriek in Bratislava in handen zou vallen van General Motors of Renault, maar het was de Volkswagen-groep die aan het langste eind trok. Volkswagen werd in 1991 volledig eigenaar en de fabriek werd omgedoopt tot VW Slovakia.

De eerste auto die bij VW Slovakia gebouwd werd, was de derde generatie Volkswagen Passat. Later volgden de Golf en Polo, maar ook de luxe Touareg en Porsche Cayenne.

Eerste elektrische Škoda

Allemaal leuk en aardig, maar dit zijn natuurlijk geen Škoda-modellen. Dat veranderde in 2008. Toen nam de fabriek de tweede generatie Octavia (tot 2011) in productie. Al snel volgde de kleine Citigo en vanaf 2019 liep ook de eerste elektrische Škoda van de band. Dat is niet de Škoda Enyaq, maar de Citigo iV. En nu wordt de nieuwe Škoda Superb aan dit illustere rijtje toegevoegd.

Lees ook: Nieuwe Škoda Superb, topmodel met inhoud

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Lees hier het volledige artikel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe