Ga naar inhoud

3 tips om met een plug-in hybride auto zuinig te rijden


Ons Skoda Nieuwsmeisje
 Delen

Aanbevolen berichten

rssImage-817e7cb5c39a3a7098f57141ddd851b5.jpeg

De plug-in hybride auto keert terug in het Nederlandse modellenaanbod van Škoda, namelijk met de huidige Škoda Superb en de nieuwste generatie die in 2024 bij de dealer verschijnt. Maar hoe profiteer je het meest van de elektrische actieradius en rijd je het zuinigst?

Bij een plug-in hybride auto werkt de verbrandingsmotor samen met een elektromotor. Hij heeft een grote batterij die je met een stekker kunt opladen en ervoor zorgt dat je tientallen kilometers op stroom kunt rijden. In het geval van de nieuwe Škoda Superb Plug-in Hybrid is de elektrische actieradius zelfs 100 kilometer (WLTP). Voor de meeste mensen is dit ruim voldoende om naar het werk of familie te rijden en weer terug.

Zodra de batterij van de Superb Plug-in Hybrid leeg is, springt de benzinemotor bij. Die is van zichzelf al heel efficiënt en verbruikt zo min mogelijk brandstof, maar toch wil je zo lang mogelijk profiteren van de elektromotor. Want dan verbruik je geen druppel benzine. Als je de volgende 3 tips in acht neemt, gaat dit je zeker lukken.

1.       Grijp elke kans aan om te laden

Omdat een plug-in hybride auto ook een verbrandingsmotor heeft, ben je geneigd om minder snel te laden. Met een lege batterij kom je immers niet stil te staan, je hebt altijd nog de verbrandingsmotor. Tip: doe net of die er niet is. En leer jezelf aan om zoveel mogelijk te laden. Op die manier profiteer je optimaal van de elektrische actieradius. 

2.       Remmen voor extra actieradius

De energie die vrijkomt als je remt, gaat in een normale benzineauto verloren. Maar een plug-in hybride auto slaat deze energie op in de batterij. De energie wordt vervolgens omgezet in elektriciteit die de auto gebruikt zodra dat mogelijk is, bijvoorbeeld tijdens het accelereren en het rijden met een constante snelheid. Telkens als je remt, krijg je er dus een beetje actieradius bij.

Dit gebeurt ook als je het gaspedaal loslaat, hetzij in mindere mate. De kunst hierbij is om goed te anticiperen op het overige verkeer, zodat je de auto vaak en langdurig kan laten uitrollen.   

3.       Doe kalm aan

Wie weleens in een elektrische auto gereden heeft, weet dat de actieradius slinkt zodra je harder gaat rijden. Dat geldt ook voor een plug-in hybride auto. Het verschil in actieradius als je wat langzamer of harder rijdt, is groter dan je denkt. Vertrek dus op tijd en rijd liever 100 km/h dan 120 km/h. 

Lees ook: Het verschil tussen mild-hybride en ‘gewoon’ hybride

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Lees hier het volledige artikel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe