Ga naar inhoud

Hoe Škoda-leveranciers bijdragen aan een groenere toekomst


Ons Skoda Nieuwsmeisje
 Delen

Aanbevolen berichten

rssImage-a1c9fa4abeb0051ada6587ca7c18ddca.png

De visie die Škoda hanteert op het gebied van duurzaamheid geldt ook voor externe partijen die betrokken zijn bij de productie van Škoda-modellen. Dat zijn er meer dan je denkt. Hoe zij bijdragen aan een groenere toekomst, ontdek je aan de hand van de volgende 7 voorbeelden.

1: Accu’s produceren met hernieuwbare energie

De Škoda Enyaq is leverbaar met een accupakket van 58 of 77 kWh met een actieradius tot 565 kilometer. Welke optie je ook kiest, de batterij komt van LG Chem, een zeer grote accuproducent uit Zuid-Korea. Bij de productie wordt hernieuwbare energie gebruikt, afkomstig van natuurlijke bronnen, zoals wind en waterkracht.

Škoda produceert ook zelf accupakketten. Sterker: Škoda maakt ze ook voor de andere merken van de Volkswagen-groep. Jaarlijks zo’n 250.000 stuks. Als hun levensduur erop zit, worden ze gebruikt voor andere toepassingen of gerecycled om er nieuwe batterijen van te maken.

2: Bekleding van petflessen of afval

Sage Automotive en Aunde Interiors hebben voor Škoda interieurbekleding ontwikkeld die uit 85 procent gerecyclede petflessen bestaat. Dat zijn bijvoorbeeld de plastic flessen bronwater die je in de supermarkt vindt. Die krijgen dus een tweede leven, in bijvoorbeeld de Škoda Karoq. De Škoda Enyaq gaat nog een stapje verder en is leverbaar met duurzame bekleding die uit afvalproducten bestaat.

3: Banden die brandstof besparen

De gerenommeerde bandenfabrikant Bridgestone (klinkt Brits, maar is Japans) fabriceert voor Škoda lichtgewicht banden met een lage rolweerstand. Deze zijn speciaal ontworpen om energieverliezen te beperken en op die manier brandstof te besparen.

4: Oude matrassen

Ook oude matrassen vind je terug in de nieuwste Škoda-modellen. De Franse Trèves Group verzamelt ze en transformeert ze tot geluidsisolerende materialen die ervoor zorgen dat jij in alle rust van je autorit kunt genieten.

5: Staal met een groen randje

ArcelorMittal is een van de grootste staalfabrikanten ter wereld en voorziet Škoda van gecertificeerd staal met de naam XCarb. Dit wordt geproduceerd met 100 procent duurzame energie. En bij de productie wordt minimaal 75 procent schrootmateriaal gebruikt. Bovendien worden hierbij alleen elektro-ovens gebruikt.

Deze manier van produceren kent een zeer lage CO2-uitstoot. In 2022 gebruikte Škoda 5295 ton XCarb-staal. Hiermee werd maar liefst 11.181 ton CO2 bespaard, drie keer meer dan in het jaar ervoor.

Lees ook: Zo maakt Škoda de wereld een beetje schoner

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Lees hier het volledige artikel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe