Ga naar inhoud

Het glas van de ruiten van je Škoda is boeiender dan je denkt


Ons Skoda Nieuwsmeisje
 Delen

Aanbevolen berichten

rssImage-11edeaeec90e5145ec031d50896a6405.jpeg

In auto’s worden meestal twee soorten glas toegepast. “Dat zijn enkellaags gehard glas en gelaagd glas”, vertelt Milan Sluka, die op de technische afdeling van Škoda werkt. “De eerste categorie wordt vooral gebruikt voor de zijruiten, maar ook voor het panoramadak. Gehard glas valt uiteen in kleine scherven. Die vormen voor de inzittenden een minder groot risico dan de grote stukken die het resultaat zijn als normaal glas breekt.”

De tweede groep, het gelaagde glas, bestaat uit drie delen: twee lagen glas met daartussenin een transparante folie. Milan: “Dit glas versplintert niet. Vandaar dat het gebruikt wordt voor de voorruit. Het voorkomt dat bijvoorbeeld een steen de voorruit verbrijzelt. Gelaagd glas wordt ook wel eens voor de zijruiten gebruikt, maar dan vooral vanwege de geluidsisolerende werking ervan.”

Minimaal 70 procent transparant

De ruiten van een auto moeten aan bepaalde eisen voldoen. “Vooral op het gebied van transparantie. Hoe meer gebogen de ruit is, hoe meer het glas vertekent. De eisen van Škoda op dit vlak liggen hoger dan die van de Volkswagen Groep. En die liggen al heel hoog”, glimlacht Milan. “De voorruit en de zijruiten moeten voor minimaal 70 procent transparant zijn; anders mag de auto niet de weg op. Daarom mag je autoruiten niet zomaar laten tinten door een derde partij, met name de voorruit niet.”

Prettiger voor de ogen

Dat glas altijd een beetje ondoorzichtig is, komt door het materiaal zelf en de aanwezigheid van bijvoorbeeld voorruitverwarming. Hierbij wordt gebruikgemaakt van uiterst dunne draden van wolfraam of een heel dunne laag metaal die door middel van stomen wordt aangebracht. “In de Škoda Fabia, Škoda Scala en Škoda Kamiq vind je de eerste methode”, vervolgt Milan. “Vanaf de Škoda Octavia wordt de tweede, modernere methode toegepast. Deze is iets prettiger voor de ogen.”

De voorruit moet niet alleen de bestuurder goed zicht geven, maar ook de camera’s en sensoren die achter de voorruit bevestigd zijn. Tegelijkertijd functioneert de voorruit als projectiescherm voor het head-up display. In dit geval voorkomt een speciale laag folie dat het beeld verdubbelt.

Opgesloten gevoel

Voor de zijruiten achter en de achterruit is zichtbaarheid minder van belang. Milan: “Hier kunnen we andere functionaliteiten toevoegen, zoals getint glas, wat een sfeervol effect geeft voor de passagiers die op de achterbank zitten. Maar té donker getinte ruiten geven juist een opgesloten gevoel. Voor het Sunset-pakket met donkergetinte achterruiten, dat op de Škoda Scala leverbaar is, hebben we precies de juiste afweging gemaakt.”

Ruimtelijk effect

Het glas van panoramadaken hoeft niet te voldoen aan eisen op het gebied van transparantie. “Maar wel aan bepaalde veiligheidseisen”, zegt Milan. “Wat je wilt, is een ruimtelijk effect, terwijl het glas ook het interieur beschermt tegen te veel zonlicht. De Škoda Enyaq iV is uitgerust met een panoramadak dat middels een ultradunne metalen laag de zon weerkaatst en het interieur behoedt voor oververhitting.”

Het nieuwste snufje is dat je sommige panoramadaken zelf lichter of donkerder kan tinten; dit zul je terugzien op toekomstige Škoda-modellen.

Voor de eeuwigheid gemaakt

Een autoruit is een van de weinige onderdelen van een auto die in principe een eeuwigheid meegaan. “Wel is het verstandig om de ruitenwissers regelmatig schoon te maken en zo nodig te laten vervangen. Dan voorkom je dat fijne stofdeeltjes en kleine steentjes krassen op de ruit achterlaten”, besluit Milan.

Lees ook: Je raadt nooit hoeveel kilometers deze oude Škoda heeft gereden

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Lees hier het volledige artikel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe