Ga naar inhoud

Waarom je nu niet op de zomer zit te wachten


Ons Skoda Nieuwsmeisje
 Delen

Aanbevolen berichten

rssImage-d14c035d4e1a2ba251d3d4b745859be5.jpeg

De Škoda Superb die staat te trappelen om zich aan de wereld te tonen, is de vierde generatie. Dat wil zeggen: geteld vanaf de eerste moderne Superb die in 2001 op de markt kwam. In de jaren 30 en 40 van de vorige eeuw reed de Superb namelijk ook al rond. Terwijl de wereld aftelt naar de nieuwste Superb, zetten we in dit bericht de eerste moderne Superb in de spotlight.

Feestelijk jaar

In 2001 keert na vijftig jaar afwezigheid de Superb terug in het Škoda-aanbod. Het is sowieso een feestelijk jaar, want ook de eerste Škoda Fabia laat zich in 2001 zien. Verder presenteert Škoda het concept van Simply Clever, slimmigheidjes die je alleen bij Škoda vindt, zoals de ijskrabber achter het tankklepje van je auto. De eerste generatie Superb krijgt meteen zo’n handigheidje, namelijk de paraplu in het portier. In die tijd – en nu nog steeds – vind je die alleen in peperdure auto’s zoals een Rolls-Royce.

Riante beenruimte

Wat ook opvalt aan de eerste generatie Superb is zijn enorme binnenruimte. Ook achterin is het genieten geblazen voor wie graag de benen strekt. De riante beenruimte wordt vergeleken met die van de veel duurdere S-klasse, het topmodel van Mercedes. Reden voor veel taxichauffeurs om hun geliefde Mercedes aan de kant te zetten en hun klanten voortaan in een Superb te vervoeren. De wielbasis bedraagt een royale 2,80 meter. Dat is tien centimeter meer dan de Volkswagen Passat die op hetzelfde platform staat en zelfs meer dan het elektrische topmodel van nu, de Škoda Enyaq iV.

Alleen als sedan

Ook de bagageruimte spreekt tot de verbeelding. Met een inhoud van 462 liter, geeft de eerste moderne Superb veel concurrenten het nakijken. Škoda levert zijn nieuwe topmodel alleen als sedan, een Combi is er nog niet, laat staan een suv die tegenwoordig zo populair is. Op het gebied van motoren is er wel keuze. Er is een viercilinder 1.8 turbo met 150 pk, maar bijvoorbeeld ook een efficiënte 1.9 TDI met 100 pk. De motor die je wilt, is echter de 193 pk sterke 2.8 V6. Als je eenmaal in deze Superb met zescilinder gereden hebt, doe je het niet meer voor minder.

Licht in de duisternis

De Superb doet veel voor het merkimago van Škoda. Wat wil je ook? De eerste Superb is de eerste Škoda met bi-xenon koplampen, een Tiptronic-automaat en Brake Assist. Wie laat in de avond na het uitstappen naar zijn voordeur loopt, hoeft dit niet in het pikkedonker te doen; de coming home-verlichting zorgt voor licht in de duisternis. Ook de multi-link achteras is nieuw voor Škoda. Die zorgt voor meer stabiliteit en comfort, eigenschappen die passen bij een dergelijk topmodel. Later volgt nog een extra luxe Laurin & Klement-uitvoering die je helemaal in de watten legt.

De eerste moderne Superb is te koop voor bedragen waarvoor je bij andere automerken een veel kleinere en minder luxe auto koopt. Een goede prijs/kwaliteitsverhouding is sinds die tijd een vaste eigenschap van elke generatie Škoda Superb.

Ontdek de Škoda Superb Combi

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Lees hier het volledige artikel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe