Ga naar inhoud

Waarom Škoda nog verbrandingsmotoren maakt


Ons Skoda Nieuwsmeisje
 Delen

Aanbevolen berichten

rssImage-43e71963bb11978dfe606abcaba44ca7.png

Škoda heeft onlangs maar liefst zes nieuwe elektrische modellen aangekondigd. Het eerste voorbeeld hiervan, de nieuwe Škoda Elroq, de elektrische opvolger van de Škoda Karoq, komt al in 2024 op de markt. Momenteel kun je bij Škoda terecht voor twee elektrische modellen, de Škoda Enyaq iV en de Škoda Enyaq Coupé iV, maar dit aantal wordt dus snel uitgebreid.

Nederland gaat stapje verder

Europa wil dat vanaf 2035 alle nieuwe auto’s elektrisch zijn. Nederland gaat een stapje verder en zet in op 2030. Toch blijft Škoda ook investeren in de ontwikkeling van verbrandingsmotoren. Want een nieuwe elektrische auto is nog niet voor iedereen weggelegd. Škoda wil deze groep consumenten een alternatief bieden.

De verbrandingsmotoren van Škoda zijn efficiënt en lopen op benzine, CNG (aardgas) of ethanol. Verder zijn ze ook leverbaar als extra zuinige mild-hybride en plug-in hybride.

Infrastructuur in Nederland op orde, maar let op …

Dat Škoda nog in de verbrandingsmotor gelooft, heeft ook te maken met de laadinfrastructuur voor elektrische auto’s. Die is in Nederland aardig op orde, maar let op, in andere landen moet er nog heel wat gebeuren voordat zoveel mogelijk automobilisten elektrisch kunnen rijden. Denk bijvoorbeeld aan een land als India of, dichter bij huis, Polen.

Nederland telt de meeste laadpalen van alle Europese landen, ruim 90.000 stuks in 2022. Duitsland is een goede tweede, maar volgt op gepaste afstand (ruim 59.000 exemplaren). Op het eiland Cyprus vind je slechts 57 laadpalen.

Te vinden in 50 modellijnen

De MPI- en TSI-benzinemotoren die Škoda bouwt, staan bekend om hun hoge efficiency en lage verbruik. Ze komen trouwens niet allemaal in Škoda-modellen terecht. Škoda maakt verbrandingsmotoren voor maar liefst zeven automerken van de Volkswagen Groep waarvan ook Škoda deel uitmaakt. Sterker: Škoda is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de motoren die uiteindelijk in vijftig (!) modellijnen te vinden zijn.

De MPI-benzinemotor zonder turbo bouwt Škoda al langer, maar de TSI-turbobenzinemotor is nieuw op de productielijn. Deze motoren hebben drie of vier cilinders, een inhoud die varieert van 1,0 tot 1,6 liter en een vermogen dat uiteenloopt van 65 tot 156 pk. Je vindt de TSI-motor bijvoorbeeld in de Škoda Scala, Škoda Octavia Combi en Škoda Superb Combi.

Verbeteren en aanpassen

Škoda blijft de verbrandingsmotoren verder verbeteren en aanpassen aan de behoeften van consumenten over de hele wereld. Het doel is om nog krachtiger en zuiniger motoren met lagere emissies te ontwikkelen. Omdat ze zo lang mogelijk moeten meegaan, ligt de focus op maximale betrouwbaarheid. Tegelijkertijd blijft Škoda uiteraard investeren in de ontwikkeling van zijn elektrische modellen. Zo kun je ook een betaalbare elektrische Škoda verwachten met een richtprijs van 25.000 euro.

Lees ook: Škoda’s ambitieuze elektrificatiestrategie in 5 getallen

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Lees hier het volledige artikel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe