Ga naar inhoud

Škoda Enyaq iV: waarom je extra betaalt voor bekleding die uit afval bestaat


Ons Skoda Nieuwsmeisje
 Delen

Aanbevolen berichten

rssImage-99fe3720f74b7c1210e9ce43b11bf6d5.jpeg

De naam geeft het al een beetje weg: het Eco Suite-interieur bestaat uit ecovriendelijke bekleding. De twee hoofdbestanddelen zijn feitelijk afvalproducten, namelijk leer dat anders als overschot van de vleesindustrie op de vuilnisbelt terecht zou komen, en bladeren van olijfbomen die anders verbrand zouden worden. Škoda gebruikt deze afvalproducten liever dan ze weg te gooien.

Trekken van thee

Voordat het Eco Suite-interieur in de Škoda Enyaq iV en de Škoda Enyaq Coupé iV terechtkomt, moet er heel wat gebeuren. Opvallend hierbij is dat voor het looien van het leer geen chemicaliën gebruikt worden. In plaats hiervan wordt het leer bewerkt met een speciaal extract van de bladeren van olijfbomen. Dit bevat een stof die olijfbomen produceren om ongedierte af te schrikken. Het proces om het extract te maken, doet denken aan het trekken van thee en voldoet aan de strengste criteria.

Geen enkele olijfboom sneuvelt

Er zijn ongeveer 215.000 olijfbladeren nodig om het leer van één Enyaq iV te looien. Het mooie is dat dit gebeurt zonder dat ook maar één olijfboom sneuvelt. De bladeren die Škoda gebruikt, zijn het afval van de olijfoogst en zouden anders weggegooid worden. Het resultaat mag er zijn: een milieuvriendelijke leersoort die uit materiaal bestaat dat anders geen tweede leven had gekregen en alle eisen van Škoda aanvinkt als het gaat om duurzaamheid, kwaliteit en uitstraling.

Circulaire economie krijgt prioriteit

“Al onze producten en materialen dienen te voldoen aan de onze hoogste verwachtingen én die van onze klanten”, vertelt Johannes Neft, als bestuurslid bij Škoda verantwoordelijk voor de technologische ontwikkeling. “Hierbij geven we prioriteit aan een circulaire economie waarin reststoffen opnieuw worden gebruikt en we werken samen met partners die de duurzame visie van Škoda delen en ook hun impact op het milieu steeds verder verminderen.”

Gerecyclede petflessen

Het met EcoSuite-leer is slechts een van de vele voorbeelden van de milieuvriendelijke materialen en processen die Škoda toepast. Een ander voorbeeld zijn de bekledingsstoffen van de Škoda Karoq die voor 70 procent uit gerecyclede petflessen bestaat.

Onbetaalbaar

Het Eco Suite-interieur is op de Škoda Enyaq iV en Škoda Enyaq Coupé iV een optie van 2000 euro. Behalve de milieuvriendelijke bekleding krijg je ook grijze hemelbekleding, luxe zwarte vloermatten met bruine stiksels, een glimmend zwarte sierlijst die over de volle breedte van het dashboard loopt en led-interieurverlichting.

Het goede gevoel dat je krijgt van de prachtige leren bekleding, vervaardigd met grondstoffen die anders weggegooid zouden worden, is onbetaalbaar.

Lees ook: waarom dunne lak beter is voor het milieu

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Lees hier het volledige artikel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe