Ga naar inhoud

Hoe de Škoda Octavia RS steeds meer harten weet te veroveren


Ons Skoda Nieuwsmeisje
 Delen

Aanbevolen berichten

rssImage-521e05d74da14ee7466d987fbdb13b1e.jpeg

In het jaar 2000 introduceert Škoda de eerste generatie Octavia RS. De afkorting staat voor Rally Sport. Met een vermogen van 180 pk en een topsnelheid van 235 km/h is het de sterkste en snelste Octavia van dat moment. De nieuwste generatie kun je in Nederland niet meer nieuw kopen, maar nog wel als occasion bij de Škoda-dealer. Met een vermogen van 245 pk ben je met deze plug-in hybride veel andere automobilisten te snel af.

Eerdere generaties van de Octavia RS hebben altijd een benzine- dan wel een dieselmotor onder de motorkap. In de volgende video zie je alle vier de generaties voorbijkomen en hoor je wat deze auto’s zo bijzonder maakt:

Wolf in schaapskleren

De eerste Octavia RS is gebaseerd op de Škoda Octavia en herken je aan zijn sportieve neus, andere koplampen en de serieuze spoiler op de achterklep. Twee jaar na de hatchback volgt de Octavia RS Combi. Hiermee geeft Škoda een nieuwe dimensie aan de uitdrukking ‘wolf in schaapskleren’.

Deze gezinsauto met grote bagageruimte knalt vanuit stilstand in 8 seconden naar 100 km/h. Dat is zelfs iets sneller dan de nieuwste Škoda Octavia met moderne 1.5 TSI-benzinemotor.

Om het hoge vermogen van de 1,8-liter turbomotor goed aan te kunnen, is de Octavia RS uitgerust met extra krachtige remmen, heeft-ie een verstevigde ophanging en staan de schokbrekers straffer afgesteld.

Zwaarder maar sneller

In 2006 is het tijd voor de tweede generatie Škoda Octavia RS. De inhoud van de benzinemotor groeit naar 2,0 liter. Het vermogen bedraagt 200 pk. Hij is 150 kilogram zwaarder, maar desondanks ook sneller dan zijn voorganger, want pas bij 240 km/h geeft de Octavia RS er de brui aan. Standaard is een nieuwe handmatig te bedienen 6-bak. Wie dat wil, kan het schakelen ook aan de DSG-automaat met dubbele koppeling overlaten.

Behalve liefhebbers van een automaat, komen ook fans van de dieselmotor aan hun trekken; voor de eerste keer is de Octavia RS er ook als TDI, met een vermogen van 170 pk. De prominente achterspoiler is gebleven, evenals de fraaie sportstoelen met RS-logo.

Grote sprong voorwaarts

De derde generatie Octavia RS maakt ten opzichte van zijn voorganger een grote sprong voorwaarts. Škoda wijzigt de wielophanging en geeft de snelste Octavia flink meer vermogen, zelfs tot 245 pk. Ook deze generatie is er als TDI; de dieselmotor levert 184 pk. Die versie is er vanaf 2015 ook met 4x4-aandrijving. Je zit op leren of alcantara stoelbekleding en krijgt een stuurwiel dat aan de onderzijde afgeplat is, een typische sportwagenkenmerk.

De vierde generatie Octavia RS is een plug-in hybride met een vermogen van 245 pk. De krachtige elektromotor levert 115 pk en is gekoppeld aan een 1,4-liter TSI-viercilinder benzinemotor. Er bestaat ook een diesel met 200 pk, maar die is in Nederland nooit leverbaar geweest.

Echte koppendraaier

De laatste generatie Octavia RS is een echte koppendraaier, vooral in de opvallende kleur Mamba Green. Die naam klinkt je wellicht bekend in de oren, want ook de Škoda Enyaq Coupé iV RS is in deze kleur leverbaar.

Het vermogen van de Octavia RS verbleekt bij wat deze elektrische coupé in huis heeft: 299 pk. In slechts 6,5 seconden zit je vanuit stilstand op 100 km/h. Zo goed als geruisloos en zonder enige schadelijke uitstoot. Het sportieve RS-label van Škoda gaat een zonnige toekomst tegemoet.

Lees ook: Van welke Škoda RS gaat jouw hart sneller kloppen?

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Lees hier het volledige artikel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe