Ga naar inhoud

Je raadt nooit hoeveel kilometers deze oude Škoda heeft gereden


 Delen

Aanbevolen berichten

rssImage-32f817e02315ab9fecd7eb8df8566d4d.jpeg

Je leest het goed: nadat de Griekse eigenaresse de 34 kilometer lange rit van de dealer naar huis had afgelegd, besloot ze dat het mooi geweest was en liet ze haar Škoda Favorit in de garage staan. Maar de auto verkopen, dat deed ze niet.

Het gevolg was dat de roomwitte Favorit drie decennia lang wortel stond te schieten in een ondergrondse parkeergarage in een buitenwijk van Athene. Tot eind 2022. Dan ontdekt een passant de auto en die ziet meteen hoe bijzonder hij is. De Favorit – de voorloper van de Škoda Fabia – wordt uit zijn schuilplaats gehaald en op een veiling aangeboden.

Mooie herinneringen

Zodra Jiří Mičánek de Favorit online tegenkomt, weet hij direct dat hij de auto wil hebben. Hij heeft mooie herinneringen aan het model. Zijn ouders hadden er ooit een voor dagelijks gebruik en later gebruikte zijn vader de Favorit voor zijn raceschool.

Jiří Mičánek senior racete niet alleen voor zijn hobby, maar was een professioneel autocoureur. Hij heeft meegedaan aan Oost-Europese racecompetities, in sportwagens met één zitplaats die vaak werden aangedreven door een Škoda-motor. Hierbij behaalde hij meerdere kampioenstitels. Ook Jiří junior racete in auto’s met een motor van Škoda. Ook daarom wilde hij de Griekse Favorit niet aan zijn neus voorbij laten gaan.

Na verschillende biedingen, heeft Jiří nog één concurrent over, ook een Tsjechische autocoureur. “Toen we hoorden dat het alleen nog om ons tweeën ging, hebben we elkaar gebeld en verteld wat ons uiterste geldbedrag was. Mijn bod was hoger en we besloten de prijs niet verder op te drijven”, lacht Jiří.

Zes keer de nieuwprijs

De bijzondere Favorit heeft Jiří omgerekend zo’n 24.000 euro gekost. “Dat is ongeveer zes keer meer dan wat hij in 1993 nieuw kostte, maar als je rekening houdt met inflatie is het bedrag niet eens zo heel veel meer. En vergeet niet: deze Favorit is werkelijk zo goed als nieuw. Het plastic zit zelfs nog om de stoelen! De auto is naar Tsjechië getransporteerd, waarna ik nog drie kilometer heb gereden om de auto thuis te krijgen. Er staat nu dus 37 kilometer op de teller, ongelooflijk toch?”

Nephouten sierpanelen

De Škoda Favorit is door de Italiaanse meesterontwerper Bertone getekend. Het model dat Jiří heeft, is van na de facelift. Dat zie je aan het Škoda-logo dat niet aan de zijkant van de grille zit, maar keurig in het midden.

De dame die de auto oorspronkelijk kocht, vond het donkergrijze dashboard waarschijnlijk te saai en liet dit verfraaien met warmkleurige nephouten sierpanelen. Op de zijkant van de auto prijkt als extra bestickering de modelnaam. Omdat het hier om de basisversie LX gaat, ontbreekt een toerenteller. In plaats hiervan kijk je uit op een klok. Een prachtige grote analoge klok.

Onder de motorkap ligt een 1,3-liter benzinemotor met 54 pk, ontwikkeld bij Škoda in Mladá Boleslav. Tegenwoordig worden hier ook batterijpakketten voor elektrische auto’s gebouwd. Het enige wat Jiří heeft laten doen, is de olie verversen en de filters vervangen. En na het plaatsen van een nieuwe accu, startte de auto zonder problemen.

Aandenken

Wat is Jiří van plan met zijn aanwinst? “Ik wil hem zoveel mogelijk in zijn huidige, originele staat houden. Dat betekent dat ik er niet veel in zal rijden. Het is een aandenken aan de racehistorie van mijn familie met Škoda”, besluit Jiří.

Een beetje jammer is dat wel, want de smetteloos witte Favorit nodigt juist uit om op mooie zonnige dagen achter het stuur te kruipen en op pad te gaan. Mijmeren over de jaren 90 toen de Škoda Favorit een populair model was en het leven simpel.

Lees ook: Škoda Superb, al 90 jaar een succesverhaal

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Lees hier het volledige artikel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe