Ga naar inhoud

Zo ontstonden de 6 autosculpturen die Škoda’s toekomst prijsgeven


 Delen

Aanbevolen berichten

rssImage-ace2db211f2c1ca365b553221ead26a0.jpeg

Het project van de zes autosculpturen is uniek in zijn omvang en soort. Ze kregen de bijna onmogelijke taak toebedeeld om de afmetingen van toekomstige productiemodellen te laten zien zónder hierbij veel ontwerpdetails prijs te geven. Een beetje zoiets als je allerlekkerste gerecht op tafel zetten, maar je gasten niet vertellen welke ingrediënten erin zitten.

Eigen schuld, dikke bult

Een extra uitdaging was het om de kleimodellen op tijd klaar te krijgen voor het persevenement waar ze gepresenteerd zouden worden. “Voor alle zes de sculpturen en het hele project eromheen, hadden we slechts twee maanden”, vertelt designer Franck Le Gall. “Dat is ook een beetje onze eigen schuld; we hebben gekeken hoe andere automerken hun toekomstplannen presenteren en besloten dat we het radicaal anders wilden doen. Toen ontstond het idee van de autosculpturen.”

Familiegericht automerk

Het oorspronkelijke plan om de kleimodellen virtueel te maken, haalde de eindstreep niet. “Škoda is een familiegericht automerk en hecht veel belang aan een menselijke aanpak. Vandaar dat we fysieke objecten wilden”, vult grafisch ontwerper Petr Petzet aan. Hij had de leiding over het project. “Bovendien moesten ze levensgroot zijn en dus niet op schaal. Het doel was immers om de verhoudingen te laten zien zonder hierbij veel weg te geven van het design.”

Ruimte voor verrassingen

De sculpturen hebben dezelfde proporties als de uiteindelijke productiemodellen. Echter is een aantal belangrijke details weggelaten. “Op die manier is de essentie van de nieuwe Modern Solid-designtaal van Škoda vastgelegd, maar blijft er ruimte over voor verrassingen in de toekomst”, aldus Franck. “We hebben de verhoudingen van de echte auto’s als uitgangspunt genomen, maar de oppervlakken zijn vloeiend gehouden zodat bepaalde details verborgen blijven.”

Petr: “We werden niet beperkt door de technologie zoals bij het ontwerpen van productieauto’s. Zo konden we extra grote wielen tekenen en superscherpe lijnen, die onder andere omstandigheden niet mogelijk zouden zijn.”

Niet van boetseerklei

Met behulp van het 3D-ontwerp freesden de designers eerst schaalmodellen van 1:4. Tegen de tijd dat de laatste twee klaar waren, was het eerste kleimodel op ware grootte al gereed. Je denkt wellicht dat de autosculpturen helemaal van boetseerklei worden gemaakt, maar niets is minder waar. Ze bestaan uit speciale frames met een schuimlaag erover en een laag modelleerpasta. Vervolgens kregen de afgewerkte sculpturen een matte lak met elk een eigen kleur.

Auto op rolschaatsen

Die lak is gevoelig voor beschadigingen. “De auto’s moeten letterlijk met fluwelen handschoenen worden aangepakt”, vertelt Klára Valentová, verantwoordelijk voor digital support. “Ze zijn echt zo kwetsbaar als een kunststuk. Om ze op het persevent te krijgen, moesten we dan ook kleinere wielen achter de gebeeldhouwde wielen plaatsen om ze op een trolley te kunnen laden. Het lijkt een beetje op een auto op rolschaatsen. Op het evenement zijn de reservewielen weer verwijderd en verzochten we aanwezigen de sculpturen vooral niet aan te raken.”

Het persevent over de elektrificatiestrategie van Škoda is inmiddels achter de rug. Maar dit betekent niet dat de kleimodellen ergens in een afgelegen loods staan te verstoffen. Ze zullen ook bij andere gelegenheden ingezet worden, zoals op een speciale designtentoonstelling van het Škoda Museum in Mladá Boleslav.

Lees ook: Škoda lanceert zes nieuwe elektrische modellen voor 2026

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Lees hier het volledige artikel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe