Ga naar inhoud

Škoda bouwt MPI & TSI verbrandingsmotoren voor 7 automerken


Ons Skoda Nieuwsmeisje
 Delen

Aanbevolen berichten

rssImage-79c32264e86d0f00f54918debb44e24f.jpeg

Als onderdeel van dit nieuwe project gaat Škoda alle EA 211 verbrandingsmotoren voor de gehele groep ontwikkelen. Tot dusver heeft de Tsjechische autofabrikant hoofdzakelijk atmosferische MPI-units voor deze motorenfamilie ontworpen. Nu wordt het merk dus ook verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de TSI turbomotoren.

Het nieuwe project onderstreept het belang van Škoda binnen de Volkswagen Groep, dat naast de verantwoordelijkheid voor de MPI-motorenfamilie ook tal van andere taken namens de Groep op zich neemt. Zo is het merk bijvoorbeeld ook verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het MQB A0 Global-platform, dat gebruik kan maken van de EA 211-motoren. Daarnaast ontwikkelt Škoda onder meer trommelremmen voor alle merken binnen de groep. En naast de nieuwe generatie Škoda Superb werd ook de nieuwe Volkswagen Passat in Mladá Boleslav ontwikkeld.

Traditie als motorenbouwer

Škoda’s traditie als motorenbouwer in Mladá Boleslav gaat bijna 125 jaar terug in de tijd. De ontwikkelings- en productiehistorie van verbrandingsmotoren in dit plaatsje dateert van 1899, toen Václav Laurin en Václav Klement hun eerste fiets met hulpmotor bouwden. Al in 1905 presenteerde de onderneming Laurin & Klement haar eerste auto, de Voiturette A, die werd aangedreven door een in eigen huis ontwikkelde, watergekoelde 1,1-liter krachtbron.

Enkele uitzonderingen daargelaten maakte de Tsjechische autofabrikant bijna exclusief gebruik van zijn eigen motoren, totdat het merk toetrad tot de Volkswagen Groep. En zelfs die fusie maakte in 1991 geen einde aan de motorenbouwtraditie in Mladá Boleslav, ondanks het feit dat motoren die door andere merken uit de Groep werden ontwikkeld, ook steeds vaker onder de motorkappen van Škoda’s modellen begonnen te verschijnen. Škoda bleef echter zijn eigen units ontwikkelen en produceren.

In 1997 startte de productie van de 1.0 MPI-motor in Mladá Boleslav, die Škoda ook aan andere autofabrikanten binnen de Volkswagen Groep leverde. De legendarische 1.2 HTP-unit uit de EA 111-serie – de voorganger van de huidige EA 211-familie – werd in eigen huis ontwikkeld. In bijna 15 productiejaren vond deze driecilindermotor zijn weg naar ruim 3,5 miljoen auto’s van alle volumemerken van de Volkswagen Groep (naast Škoda waren dat Volkswagen, SEAT, CUPRA en Volkswagen Bedrijfswagens).

De productie van de EA 211-motoren ging in 2012 in Mladá Boleslav van start met de nieuwe 1.0 MPI. Kort daarna werd Škoda verantwoordelijk voor de complete ontwikkeling van MPI-motoren voor de gehele groep. In 2014 opende het merk een nieuw motorencentrum, waarmee Škoda de benodigde capaciteit en technologie creëerde om de verantwoordelijkheid voor die voltalige motorenfamilie op zich te kunnen nemen.
 

Hoge efficiency, laag verbruik

Als een volgende stap krijgen de engineers in Mladá Boleslav na de MPI-units nu geleidelijk een steeds grotere verantwoordelijkheid in de ontwikkeling van TSI turbomotoren voor de EA 211 motorenfamilie. Binnen deze familie hebben de motoren drie of vier cilinders, een inhoud die varieert van 1,0 tot 1,6 liter en een vermogen dat uiteenloopt van 48 tot 115 kW. Qua brandstof verbruiken ze benzine, CNG of ethanol en daarnaast zijn ze er tevens als mild-hybride of plug-in hybride.

De MPI-units zijn natuurlijk aangezogen motoren met indirecte multipoint brandstofinspuiting en ze staan bekend om hun robuustheid. Een typisch voorbeeld uit deze serie is de 1.0 MPI die door Škoda wordt gebruikt in zijn meest compacte en betaalbare modellen. De TSI-motoren maken daarentegen gebruik van een uitlaatgasturbo. Deze krachtige, koppelsterke krachtbronnen zijn geschikt voor de aandrijving van een breed gamma aan modellen en onderscheiden zich door hun combinatie van hoge prestaties en een laag verbruik. De populaire 1.0 TSI driecilinder en de 1.4 TSI (voor plug-in hybrides) en 1.5 TSI zijn voorbeelden van motoren in deze line-up.

De engineers in Mladá Boleslav blijven deze motoren verbeteren en aanpassen aan de behoeften en vereisten van tal van wereldmarkten. Het doel is om in de toekomst nog krachtigere en zuinigere motoren met lagere emissies te ontwikkelen, met een focus op maximale betrouwbaarheid.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Lees hier het volledige artikel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe