Ga naar inhoud

Je hoopt dat dit ŠKODA-onderdeel nooit tevoorschijn komt


Ons Skoda Nieuwsmeisje
 Delen

Aanbevolen berichten

rssImage-f8755d98a0e44cc1c41d92489acafe91.jpeg

De huidige ŠKODA OCTAVIA is een voorbeeld van een ŠKODA die voorzien is van een centrale airbag tussen de voorstoelen. En je vindt hem ook in de ŠKODA ENYAQ iV. Je hoopt de centrale airbag nooit te zien, want hij komt tevoorschijn bij een aanrijding van opzij. Of het onheil nu van links of rechts komt, maakt daarbij niet uit.

Razendsnel

Zodra een zijdelingse aanrijding wordt gedetecteerd, blaast de centrale airbag zichzelf op. Dat gebeurt razendsnel, in enkele honderdsten van een seconde. De centrale airbag vult de ruimte tussen jou en je bijrijder op. Op die manier voorkomt de airbag dat jullie op pijnlijke wijze met elkaar in aanraking komen.

Braaf op zijn plaats

Ook als je alleen in de auto zit, wordt de centrale airbag bij een aanrijding van opzij geactiveerd om je tegen de impact van de aanrijding te beschermen. Let wel: bij een lichte aanrijding blijft de centrale airbag braaf op zijn plaats. De snelheid waarmee een airbag wordt opgeblazen, is enorm. Daarom gebeurt het alleen in uiterste noodgevallen.

Ook als je aan de andere kant zit

Volgens het veiligheidsinstituut Euro NCAP vertegenwoordigen zijdelingse crashes een kwart van alle aanrijdingen. Bijna de helft van de inzittenden die als gevolg hiervan gewond raakt, zit niet aan de kant van de aanrijding, maar juist aan de andere kant. De centrale airbag van ŠKODA zorgt ervoor dat diegene bij een aanrijding van opzij zoveel mogelijk op zijn plek blijft en door de klap niet te veel verplaatst wordt, met alle vervelende gevolgen van dien.

Met vlag en wimpel

Euro NCAP voert zijdelingse botsproeven uit om te kunnen bepalen hoe goed auto’s hun inzittenden beschermen bij aanrijdingen van opzij. Nog vorig jaar slaagden de huidige ŠKODA OCTAVIA en ŠKODA OCTAVIA COMBI met vlag en wimpel door de maximale veiligheidsscore van vijf sterren te behalen. En dat terwijl de testcriteria juist aangescherpt waren. Dit prachtige resultaat blijft tot eind 2028 van kracht.

Lees ook: 5 weetjes over Euro NCAP en botsproeven

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Lees hier het volledige artikel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe