Ga naar inhoud

Deze vijf soorten robots zijn in dienst van ŠKODA


Ons Skoda Nieuwsmeisje
 Delen

Aanbevolen berichten

rssImage-bd1ce13a0589731b1a17377fb257c9fb.jpeg

Wist je dat de eerste persoon die het woord ‘robot’ in de mond nam de Tsjechische auteur Karel Čapec was? Hij gebruikte het woord in zijn toneelstuk R.U.R (Rossum’s Universal Robots) uit 1920. Honderd jaar later zijn robots niet meer weg te denken van de werkvloer.

1: Robots die keihard werken

Deze robots vind je elke dag op exact dezelfde plek. Een voorbeeld is SCARA, feitelijk een robotarm. SCARA is klein, maar werkt razendsnel en is supernauwkeurig. Bovendien is een robotarm heel sterk. Tijdens de productie van de ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV tilt een robotarm het dashboard van de elektrische Coupé door de opening van de bestuurdersdeur naar binnen.

De meest voorkomende industriële robot bij ŠKODA is KUKA. Deze robot vult zijn werkdagen vooral met lassen, zoals het aan elkaar lassen van chassisdelen. Bij ŠKODA werken meer dan tweeëneenhalf duizend KUKA’s. Die werken keihard want de carrosserie van ŠKODA-modellen heeft zomaar duizenden laspunten!

 

2: Robots die de werkvloer laten glimmen

De naam geeft het al een beetje weg: servicerobots zijn niet gemaakt om te produceren, maar om iemand te assisteren bij zijn of haar werk. Misschien heb je wel een servicerobot thuis. Een robotstofzuiger is namelijk ook een servicerobot. De servicerobots die bij ŠKODA werken, zorgen ervoor dat je in de ŠKODA-fabrieken als het ware van de grond kunt eten!

3: Robots op wielen

In tegenstelling tot hun collega’s in de lasstraat, zijn de robots op wielen wel heel flexibel en in staat om zich vrij door een ruimte te bewegen. Op wielen, maar ook op rupsbanden, zoals een ruimtevaartuig dat op Mars ook doet. Het ontwerp, de samenstelling en de grootte van de wielen of rupsbanden is bepalend voor welke functie de robots kunnen uitoefenen.

Om ervoor te zorgen dat de robots op wielen niet verdwaald raken in de enorme fabriekshallen van ŠKODA, kunnen ze navigeren. Ze vormen een belangrijke schakel in de logistiek op de werkvloer. Ze transporteren bijvoorbeeld onderdelen van het magazijn naar de productielijn. Het zijn de grootste bewegende robots die je bij ŠKODA tegenkomt. En het zijn robots met een missie.

4: Lopende robots

Deze robots gebruiken net als mensen benen en voeten om zich voort te bewegen. Het voordeel hiervan is dat ze geen moeite hebben met een ongelijkmatig vloeroppervlak. Om ervoor te zorgen dat ze niet struikelen of zelfs omvallen zijn ze uitgerust met een besturingssysteem dat de ledematen synchroniseert en de robot helpt om zijn evenwicht te behouden.

Robots met benen zie je in de auto-industrie nog niet heel veel, maar bij ŠKODA kun je ze tegen het lijf lopen. Samen met de technische universiteit van Praag onderzoekt ŠKODA of lopende robots in de vorm van een hond of spin productiebenodigdheden kunnen scannen voordat een digitaal ŠKODA-model groen licht krijgt om als productiemodel te worden ontwikkeld.

5: Gespecialiseerde robots

Deze groep robots is niet gedefinieerd. Elke robot wordt voor een bepaalde taak ontworpen. Sommige kunnen in zwermen vliegen, kunnen zwemmen of zijn zo klein dat ze in het menselijk lichaam wellicht ooit kankercellen kunnen opsporen en elimineren. Een voorbeeld van gespecialiseerde robots die kunnen vliegen, zijn drones. Bij ŠKODA kan het zomaar gebeuren dat er een drone over je hoofd vliegt. ŠKODA test ze op hun logistieke kwaliteiten.

Wat is er nou leuker?

Het woord robot stamt af van het Tsjechische woord voor een feodaal werksysteem. Volgens het eerdergenoemde toneelstuk van de Tsjechische auteur Čapec, moesten de robots werken zodat mensen hun tijd konden besteden aan veel leukere dingen. Dat geldt natuurlijk niet voor de robots die bij ŠKODA werken, want wat is er nou leuker dan te werken aan bijvoorbeeld een ŠKODA KAROQ?

Ook werken bij ŠKODA? Bekijk alle vacatures bij ŠKODA!

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Lees hier het volledige artikel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe